R
@ksud

Detta är tredje tråden du startar om princip samma sak. Det är uppenbart att du inte kan göra detta på ett säkert sätt, ens med hjälp. Sluta testa dig fram nu och ta hjälp av någon som kan detta innan det händer en olycka.
 
harka harka skrev:
man ska inte koppla in saker till höger och vänster för att testa om det fungerar, utan man ska förstå hur installation är kopplad och hur den ska modifieras

som konstaterat så har du en sparkopplad trappkoppling som schematiskt kan ritas som illustration #1 nedan

men i praktiken så går troligen de svarta tändtrådarna från dina trappströmbrytare till armaturen enligt #2 nedan -- ser du någonsin att de två svarta trådarna är ihopkopplade med varandra bakom dina strömbrytare? troligen inte, och då möts de sannolikt vid armaturen

därför blir det helknas när du försöker koppla in din dimmer direkt bakom endera strömbrytaren och därmed kopplar dimmern till ena tändtråden till lampan

målbilden för en dimmerinstallation med multipla manöverdon finner du i illustration #3 (återfjädrande strömbrytare, ritade i ej aktiverat läge)

det går nog alldeles utmärkt att ändra installationen till #3, det gäller bara att den behörige har koll på hur det är kopplat idag och hur det ska ändras för att önskad funktion ska uppnås!
[bild]
Det var ju din nummer 3 som jag amatörmässigt försökte rita...
 
leby leby skrev:
Det var ju din nummer 3 som jag amatörmässigt försökte rita...
:) absolut -- det jag ritade hade redan behandlats av dig och Emil_K (#6) i tråden, men var ett försök att ge en liten sammanställd och överskådlig(are) vy
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
:) absolut -- det jag ritade hade redan behandlats av dig och Emil_K (#6) i tråden, men var ett försök att ge en liten sammanställd och överskådlig(are) vy
Väldigt mycket lättare att se på din skiss :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.