I vår förening har man gjort en stamrenovering med rörinfodring. Som jag uppfattat saken kan det vara problem att komma åt på alla ställen, bl.a i skarpa krökar. Är tveksam till om föreningen i dag skulle valt denna teknik beroende på att den är så pass ny och ingen egentligen vet hur länge det stoppar. Att bila upp och byta rören i väggen är hellre inget bra alternativ på grund av kostnaden. Återstår då att dra nya rör. Ett alternativ kan då vara detta; http://www.prebad.se/?gclid=CMXc3_DatJcCFQKKMAodX33LiQ
I denna kassett finns det även plats för nya rör för varmt och kallt vatten vilket jag förutsätter skall bytas när man ändå gör ett så pass stort ingrepp. På köpet får man även en vägghängd toalett. Innan du påbörjar något vore det kanske klokt att ta reda på var och hur de tänkt dra ledningarna så det så att säga går att "knyta ihop" på ett rimligt sätt.

Redigerat:
Hej!

Prebads lösning som du länkade till är ett alternativ till den bilden som jag bifogade (som ju också är en "kasett", men mer hemmasnickrad och man kopplar in sig i grannen-unders tak). Prebads lösning kräver dock fortfarande en helrenovering av badrummet då den också river upp tätskickten. Så det verkar inte som om du kan renovera ditt badrum nu och sedan sätta in en kasett om 10 år utan att göra om. (Jag blev så nyfiket så jag var tvungen att ringa dem! :) Efter lite vidarekopplingar kom jag tillslut fram till en Tomas med telefonnummer 0703-302246)

Nu säljer ju prebad en lösning som konkurrerar med rörinfodring, men de hävdade att rörinfodring bara håller 10-12 år och att populariteten var på väg neråt... Även om han säkert inte ljuger så är det nog något av ett värstafall...

Vi håller just nu på att fundera på om vi ska rörinfodra "samlingsledningen" under vår fastighet, men det är lite i sin vagga ännu.

Mvh,
Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.