Tack för svaret! Nej jag skulle inte vilja byta uttaget om det inte går. Därav min fråga.tommib skrev:Stopp och belägg...
Jag antar, från din senaste post, att det är nya spisen vi ser på bild. Den gamla verkar ha varit en ren 400 V spis och saknar således nollstiftet. Du behöver ett nytt sladdställ, du kan inte använda sladdstället från gamla spisen.
Läs spisbibeln som finns på forumet. Du bör kunna räkna ut själv hur det ska kopplas, annars skulle jag avråda dig från att koppla alls. Intressant att din första tanke var att modifiera den fasta installationen (olagligt) istället för att anpassa den nygamla spisen till befintlig installation (lagligt).
Känns inte som att man ska leda in fem kablar till tre anslutningar. Då behöver man rimligen säkra om i kopplingsskåpet och det är långt ifrån tillåtet. Och jag har inte kompetens till det.
Tack för tipset om spisbibeln. Det blir till att anskaffa en ny sladd till spisen. Tack för hjälpen!tommib skrev:Stopp och belägg...
Jag antar, från din senaste post, att det är nya spisen vi ser på bild. Den gamla verkar ha varit en ren 400 V spis och saknar således nollstiftet. Du behöver ett nytt sladdställ, du kan inte använda sladdstället från gamla spisen.
Läs spisbibeln som finns på forumet. Du bör kunna räkna ut själv hur det ska kopplas, annars skulle jag avråda dig från att koppla alls. Intressant att din första tanke var att modifiera den fasta installationen (olagligt) istället för att anpassa den nygamla spisen till befintlig installation (lagligt).
Alla fem ska anslutas, 4 och 5 ska byglas samt anslutas till nolla och du får inte glömma jorden.T Torpmagnus skrev:
Kontrollera även att det inte sitter några byglar mellan några andra skruvanslutningar.
Du måste köpa ett perilex sladdställ med 5 ledare.
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Sedan kan det bero på hur belastade faserna är i anläggningen vilket kan vara avgörande för i vilken ordningr faserna läggs men vanligtvis så ska det kopplas som jag ritat.
Läs spisbibeln så du förstår vad du gör och varför för annars bör du inte göra något.
Redigerat:
Stort TACK för det svaret. Då vet jag i vilken ordning de tre faskablarna ska vara.F fixarpelle skrev:Alla fem ska anslutas, 4 och 5 ska byglas samt anslutas till nolla och du får inte glömma jorden.
Kontrollera även att det inte sitter några byglar mellan några andra skruvanslutningar.
Du måste köpa ett perilex sladdställ med 5 ledare.
[länk]
[bild]
Sedan kan det bero på hur belastade faserna är i anläggningen vilket kan vara avgörande för i vilken ordningr faserna läggs men vanligtvis så ska det kopplas som jag ritat.
Läs spisbibeln så du förstår vad du gör och varför för annars bör du inte göra något.