Hej,
Ska byta panel på huset (mest mexitegel) samt garaget nu till våren/sommaren. Det är ca 1600m virke (120mm brett). Jag funderar nu på om jag ska leta runt lite bland vänner och familj och se om jag kan låna en kap och gersåg eller om jag ska öppna plånboken och köpa mig en egen. Vad är en lämplig modell och prisnivå att lägga sig på för en hemmafixare. 3000:-, 5000:-? Det skall ingå ett bord/ställning.

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-makita-sagbank

https://www.bauhaus.se/kap-geringssag-ryobi-ems254l2c-2000w-eldriven
https://www.bauhaus.se/ryobi-rls01-sagbord-kap-gersag

https://www.bauhaus.se/kap-geringssag-ryobi-ems216-1500w-eldriven#go-to-description
https://www.bauhaus.se/ryobi-rls01-sagbord-kap-gersag

A arowe17 skrev:
Hej,
Ska byta panel på huset (mest mexitegel) samt garaget nu till våren/sommaren. Det är ca 1600m virke (120mm brett). Jag funderar nu på om jag ska leta runt lite bland vänner och familj och se om jag kan låna en kap och gersåg eller om jag ska öppna plånboken och köpa mig en egen. Vad är en lämplig modell och prisnivå att lägga sig på för en hemmafixare. 3000:-, 5000:-? Det skall ingå ett bord/ställning.

[länk]

[länk]
[länk]

[länk]
[länk]

Metabos lilla med ett väldigt fint sågbord för 3090kr!!
Mycket, mycket såg för pengarna!

Metabo KGS216M kap- och gersåg monterad på ett stabilt sågbord, visad på en webbshop-sida med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Av de fabrikat du nämner har jag störst förtroende för Makita. Tyvärr har jag inte erfarenhet av de modeller du tittar på. Metabo KGS 216 brukar vara den maskin som rekommenderas i det seriösa budgetsegmentet. Med det sagt; när jag panelade om hela mitt hus för några år sedan jobbade jag på ställning. En gersåg med stativ är i vägen på en ställning. Alternativet att ha sågen på marken skulle leda till alltför mycket spring. Jag använde en Mafell KSS300 till hela jobbet, och sågade direkt uppe på ställningen. En handklinga med kapmojäng ger samma frihet. Kapmojängen finns i tipstråden. Man skall enligt min uppfattning alltid välja en så liten handklinga som möjligt som klarar jobbet. Om man inte gillar att ha tennisarmbåge vill säga.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Det @mattiasp skriver ovan kan inte nog understrykas; innan du köper verktygen tänk efter hur din byggprocess kommer se ut. Med en kapger i denna process blir du tvungen att landa varje bräda minst en gång på denna. Med en handhållen kan du kapa och gera dels direkt på bunten och dels på plats vid väggen eller uppe på en ställning. Utslaget på 1600 m panel blir det många insparade moment.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om du har tänkt göra arbetet själv så skulle jag alla dagar i veckan lägga lite extra pengar på sågen och köpa en riktigt bra. Om du nu vill göra det budget så köp en bra såg och sen så gör du den riktigt ren och fin efteråt och så lägger du ut den på blocket för en 1000-lapp billigare. Så har den där bra sågen kostat dig 1000 kr bara...

Alternativt så ser du att du kommer ha besparat dig x-antal tusenlappar att gjort jobbet själv så då kanske du kan unna dig en bättre såg utan att behöva sälja den efteråt. En såg går ju att använda i många år framöver...

Sist så är mattiasp och nanowire något på spåren. Om du inte tänkt använda verktyget till något mer än bara brädfodring så fungerar ju alltid en handhållen klinga. Men har du tänkt göra fler projekt framöver så skulle i vart fall jag lätt lägga pengarna på en kap/gersåg. Den är guld värd i både stort och smått.
För mig är det mycket värt att kunna lite på att graderna stämmer bra mot verkligheten så man kan lita på resultatet. Så även om man orkar snida till sig några kap-mojänger för olika vinklar så ska man orka leta fram dem där och då när man väl ska lägga ett snitt som ska vara t.ex. 35 grader blankt. Men har man en kap/gersåg som man vågar lite på så gör man ett sånt snitt på nolltid.

T tobbbias skrev:
För mig är det mycket värt att kunna lite på att graderna stämmer bra mot verkligheten så man kan lita på resultatet. Så även om man orkar snida till sig några kap-mojänger för olika vinklar så ska man orka leta fram dem där och då när man väl ska lägga ett snitt som ska vara t.ex. 35 grader blankt. Men har man en kap/gersåg som man vågar lite på så gör man ett sånt snitt på nolltid.
Med Mafellen jag nämner och Festools motsvarighet får man vilken vinkel man vill, de är lika flexibla som en kap/ger. Jag använde som sagt Mafell KSS300 med max sågdjup 40 mm. Det finns större modeller som är mer mångsidiga, men de blir tyngre.

Ok, intressanta funderingar. Jag har en handhållen (batteridriven) Bosch 18V cirkelsåg (https://www.clasohlson.com/se/Cirke...W0wSeV-tyJCwyUP4LKm2IGLvMVp-IzdQ0hbEVIvJCbdP0). Menar ni att jag löser projektet med en sådan? Jag har 4st batteri till den (2x1,4Ah, 2x2,5Ah). Eller behöver jag en sladdansluten cirkelsåg? Eller är det någon annan sågmodell ni pratar om?

mattiasp mattiasp skrev:
En handklinga med kapmojäng ger samma frihet. Kapmojängen finns i tipstråden. Man skall enligt min uppfattning alltid välja en så liten handklinga som möjligt som klarar jobbet.
Handklinga = Cirkelsåg (batteri eller sladd), Vad är "kapmojäng"?

Hur låser du vinkeln snabbt och enkelt med en sån? Jag försökte kolla på bilder på google sökning och såg någon liten plupp i ena hörnet på skenan. Men förstod inte hur det fungerar. Med en kap-mojäng förstår jag såklart att det går plättlätt.
Kap-gersåg med svart skena och vinkellåsning markerad med en röd pil.
Skapa konto

För att göra lite mer reklam för kap-gersågen så är det plättlätt att även kapa bort 1 mm ändträ vid list-arbeten och liknande. Sånt som man brukar hålla på med som hemmapulare. Ej möjligt med en handhållen kapklinga. Med det sagt så vill jag säga att en kap-gersåg är mer mångsidig.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Ok, intressanta funderingar. Jag har en handhållen (batteridriven) Bosch 18V cirkelsåg ([länk]). Menar ni att jag löser projektet med en sådan? Jag har 4st batteri till den (2x1,4Ah, 2x2,5Ah). Eller behöver jag en sladdansluten cirkelsåg? Eller är det någon annan sågmodell ni pratar om?

Handklinga = Cirkelsåg (batteri eller sladd), Vad är "kapmojäng"?
Kapmojäng syftar på en kort skena som sågen löper på och ger perfekta precisionssnitt i valfri vinkel. Eller fast vinkel om man bygger en enklare variant själv.

T tobbbias skrev:
Hur låser du vinkeln snabbt och enkelt med en sån? Jag försökte kolla på bilder på google sökning och såg någon liten plupp i ena hörnet på skenan. Men förstod inte hur det fungerar. Med en kap-mojäng förstår jag såklart att det går plättlätt.
[bild]

För att göra lite mer reklam för kap-gersågen så är det plättlätt att även kapa bort 1 mm ändträ vid list-arbeten och liknande. Sånt som man brukar hålla på med som hemmapulare. Ej möjligt med en handhållen kapklinga. Med det sagt så vill jag säga att en kap-gersåg är mer mångsidig.
Tvärt om går det utmärkt att kapa bort 1 mm. Dessutom har du en gummilist som ligger an mot sågsnittet och minskar urslag. Därmed inte sagt att kapger inte har sina fördelar också.

Så här ser min FSN WAN kapmojäng ut, den går att förlänga till valfri längd och klarar 60 graders vinkel (samt även lutning av klingan beroende på sågen) och fungerar till Bosch- och Mafellsågar
Bosch FSN WAN kapguide som klarar 60 graders vinkel, förlängbar och kompatibel med vissa sågar.
Skapa konto

Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Kapmojäng syftar på en kort skena som sågen löper på och ger perfekta precisionssnitt i valfri vinkel. Eller fast vinkel om man bygger en enklare variant själv.
Ok, så det är ett tillbehör till en vanlig cirkelsåg de eller? Kan du länka till någon butik där man kan se lite bilder, jag hänger inte riktigt med.

A arowe17 skrev:
Ok, så det är ett tillbehör till en vanlig cirkelsåg de eller? Kan du länka till någon butik där man kan se lite bilder, jag hänger inte riktigt med.
Det behöver vara en skenkompatibel såg och helst åt det lättare hållet, snarare än en vanlig sänksåg, om det ska vara smidigt att hantera som diskuterats tidigare i tråden.

A arowe17 skrev:
Ok, men det känns ju som att jag borde kunna bygga en "kapmojäng" till min batteridrivna Bosch PKS 18. [länk]

Ska se om jag hittar någon lämplig skiva hemma att utgå från.
Ja, du kan ju börja där. Om kommer att behöva kapa i någon speciell vinkel för taket, kan du ju med fördel göra en i den vinkeln också. Eftersom du har en såg med klingan på fel sida för högerhänta, bör du tänka på att konstruera kapmojängen så att du inte riskerar fingrarna. Är du vänsterhänt blir det lättare.

Att man tillverkar sågar med klingan på fel sida härstammar från vanföreställningen att man behöver kunna se klingan när man sågar. Det behöver man bara om man ska sluta snittet på ett speciellt ställe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.