Hej!
Tänkte innan vi tar kontakt med elektriker få lite input om det är värt det eller ej. JA, självklart kommer vi låta elektriker utföra arbetet!
I vår nya lägenhet, byggd under 40-talet, är det som det verkar lite olika uttag runt om i lägenheten. Vi målar om i vardagsrummet och tänkte i samband med det byta vägguttagen.
1. Det sitter ojordade just nu, är det värt att byta till jordat (alltså dra fram jordkabel till alla uttag)?
Till taklampan är det kopplat en dimmer och ovanför dimmervredet på väggen finns en "kopp" över ett elhål, där ser jag en gul/grön jord sladd.
2. Från taket sticker det ut tre stycken sladdar, en brun, en blå och en vit betyder det att detta är jordat?
Tack tack
Tänkte innan vi tar kontakt med elektriker få lite input om det är värt det eller ej. JA, självklart kommer vi låta elektriker utföra arbetet!
I vår nya lägenhet, byggd under 40-talet, är det som det verkar lite olika uttag runt om i lägenheten. Vi målar om i vardagsrummet och tänkte i samband med det byta vägguttagen.
1. Det sitter ojordade just nu, är det värt att byta till jordat (alltså dra fram jordkabel till alla uttag)?
Till taklampan är det kopplat en dimmer och ovanför dimmervredet på väggen finns en "kopp" över ett elhål, där ser jag en gul/grön jord sladd.
2. Från taket sticker det ut tre stycken sladdar, en brun, en blå och en vit betyder det att detta är jordat?
Tack tack
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Spontant nej, om inte kablarna är dåliga och ni ska rota pga det. De flesta apparater man har i ett vardagsrum är idag dubbelisolerade, dvs jord gör varken från eller till.
I ditt takuttag gissar jag att du har fas, nolla, tändtråd till en äldre kronbelysning. Men gissa inte, mät =)
I ditt takuttag gissar jag att du har fas, nolla, tändtråd till en äldre kronbelysning. Men gissa inte, mät =)
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Att i efterhand uppgradera till jordat ger bara en mycket marginell förbättring av elsäkerheten. Det viktigaste för elsäkerheten är att du har jordfelsbrytare i centralen.
Men vi har ju relativt nyligen fått en ny standard för lamputtag. Såvitt jag uppfattat finns de bara i jordat utförandet. Om man då skall byta till dem i en äldre installation blir det omöjligt att göra helt rätt. Antingen sätta det jordade uttaget utan ansluten jord eller ordna fram jord till bara lamputtaget. Fel i båda fallen.
Men vi har ju relativt nyligen fått en ny standard för lamputtag. Såvitt jag uppfattat finns de bara i jordat utförandet. Om man då skall byta till dem i en äldre installation blir det omöjligt att göra helt rätt. Antingen sätta det jordade uttaget utan ansluten jord eller ordna fram jord till bara lamputtaget. Fel i båda fallen.
Det är ju redan en jord (om ingen använt fel färg) i hålet. Den grön/gula ska vara jord. Alltså bild 1. Edit, såg nu att detta inte var för uttaget utan kopplingsdosa. Om det är bra rör som är raka är det ju snabbt gjort att dra fram en jord så skadar väl inte direkt. Ska ni någon gång sälja är det ju klart bättre.
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Jordfelsbrytaren räddar livet på dig. Men man kan ändå få en ”djävla smäll”.
Det har jag fått en gång som ungdom och en gång som vuxen båda gånger när jag själv skulle sätta upp lampa i taket, såklart utan att ha stängt av elen.. Satte armen mot elsladden när jag skulle föra in sladdarna i sockerbiten.. Won't do that again!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Ja. Förutsättningen för detta är att rummet är helt isolerat från jord. Det får inte finnas några berörbara ledande delar som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Om det t.ex finns vattenradiatorer så betraktas rummet idag som icke isolerat, och då är det av värde att skyddsjorda uttagen. Ja det blir ett krav då.L L.t! skrev:
I ett perfekt isolerat rum ska lampan kunna bli spänningssatt utan att man får ström genom kroppen.
Det kan finns skyddsledare framdragna till kopplingsdosor och andra kopplingspunkter. Den kan vara eller inte vara inkopplad mot elcentralen. Det går inte att veta utan att kontrollera. Den ska ligga kvar där i dosan oinkopplad till den dag man byter till skyddsjordade uttag.
Andra skäl till att skyddsjorda uttagen kan vara
- Elinstallationen i allmänhet behöver en upprustning. Så verkar det inte vara i ert fall. Ni har moderna ledningar i plast och en modern elcentral.
- Uttagen är gamla, slitna och saknar petskydd. Då kan det vara bättre att investera i skyddsjordade uttag än ojordade uttag.
- Om rummet ska användas till dagbarn.
- Ni har flera apparater med skyddsjordad stickpropp, t.ex laptopladdare, TV etc. De kräver kanske inte skyddsjord för personskyddets skull utan jordning av EMC-skäl, dvs de kan störa omgivningen om de inte är jordade. Även om ni har flera gamla skyddsjordade apparater (klass I) så är det bra att skyddsjorda uttagena.
Om man nu tar steget att skyddsjorda uttagen så är det även viktigt att kontrollera alla gamla lampor och annat man har i rummet. Det kan finnas nån pryl som varit spänningssatt de senaste 40 åren utan att ni märkt något, men för man in jord i rummet då märker ni det... Det kan alltså finnas apparater som antingen behöver byggas om eller kasseras.
Och till sist JFB givetvis. Det har ni redan i centralen.
Presentera gärna en källa på att det inte räknas som isolerat ifall det finns vatten radiator. I så fall har vi ett stort problem i stora delar av landet och behöver illa kvickt jorda i mängder.Bo.Siltberg skrev:Ja. Förutsättningen för detta är att rummet är helt isolerat från jord. Det får inte finnas några berörbara ledande delar som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Om det t.ex finns vattenradiatorer så betraktas rummet idag som icke isolerat, och då är det av värde att skyddsjorda uttagen. Ja det blir ett krav då.
I ett perfekt isolerat rum ska lampan kunna bli spänningssatt utan att man får ström genom kroppen.
Det kan finns skyddsledare framdragna till kopplingsdosor och andra kopplingspunkter. Den kan vara eller inte vara inkopplad mot elcentralen. Det går inte att veta utan att kontrollera. Den ska ligga kvar där i dosan oinkopplad till den dag man byter till skyddsjordade uttag.
Andra skäl till att skyddsjorda uttagen kan vara
- Elinstallationen i allmänhet behöver en upprustning. Så verkar det inte vara i ert fall. Ni har moderna ledningar i plast och en modern elcentral.
- Uttagen är gamla, slitna och saknar petskydd. Då kan det vara bättre att investera i skyddsjordade uttag än ojordade uttag.
- Om rummet ska användas till dagbarn.
- Ni har flera apparater med skyddsjordad stickpropp, t.ex laptopladdare, TV etc. De kräver kanske inte skyddsjord för personskyddets skull utan jordning av EMC-skäl, dvs de kan störa omgivningen om de inte är jordade. Även om ni har flera gamla skyddsjordade apparater (klass I) så är det bra att skyddsjorda uttagena.
Om man nu tar steget att skyddsjorda uttagen så är det även viktigt att kontrollera alla gamla lampor och annat man har i rummet. Det kan finnas nån pryl som varit spänningssatt de senaste 40 åren utan att ni märkt något, men för man in jord i rummet då märker ni det... Det kan alltså finnas apparater som antingen behöver byggas om eller kasseras.
Och till sist JFB givetvis. Det har ni redan i centralen.
Att det ligger något i det du skriver tvivlar jag inte på, men Elsäkerhetsverket har välsignat denna lösning, vad är nytt sedan dess.
Det viktiga är att allt är målat med isolerande färg har du skrapat av denna är det annat.
ojordade lamputtag av den gamla svenska typen ska finnas kvar. Anledningen till det är att som du säger finns bara DCL-uttag (de nya lamputtagen) i jordat utförande.H hempularen skrev:Att i efterhand uppgradera till jordat ger bara en mycket marginell förbättring av elsäkerheten. Det viktigaste för elsäkerheten är att du har jordfelsbrytare i centralen.
Okej. Bra att veta.J Johan456 skrev:
ESV:
Elen i mitt hus saknar jord
Om du bor i ett hus som är utan jord så är det god idé att planera för jordning. Om du bor i ett hem du inte äger så är det bra att starta en dialog med fastighetsägaren om byte till jord. DCL-proppar och uttag kan inte användas utan jord. Äldre ojordade lamputtag är fortsatt tillåtna att finnas på marknaden i renoveringssyfte.
Att man idag inte ser det som isolerat medför ju inte retroaktiva krav. Elinstallationer är lagliga om de följer kraven som gällde när de installerades.E El-Löken66 skrev:Presentera gärna en källa på att det inte räknas som isolerat ifall det finns vatten radiator. I så fall har vi ett stort problem i stora delar av landet och behöver illa kvickt jorda i mängder.
Att det ligger något i det du skriver tvivlar jag inte på, men Elsäkerhetsverket har välsignat denna lösning, vad är nytt sedan dess.
Det viktiga är att allt är målat med isolerande färg har du skrapat av denna är det annat.