E El-Löken66 skrev:
Enligt vem?
Har du någon länk?
Enligt vem vad då? Att han inte sagt det du påstod? Och länk till vad?
 
E
S Strontus skrev:
Enligt vem vad då? Att han inte sagt det du påstod? Och länk till vad?
Era påståenden.
Detta är i vart fall något nytt för mig, att vi har så många anläggningar i landet som varken är skyddsklassade eller uppfyller isolerad miljö.

Varför var det tillåtet då men inte nu.

Vad baserar ni era uttalanden på, tyckanden?

För i så fall kan jag vara benägen att hålla med.
Men då ska det inte presenteras som någon slags fakta.
 
E El-Löken66 skrev:
Era påståenden.
Detta är i vart fall något nytt för mig, att vi har så många anläggningar i landet som varken är skyddsklassade eller uppfyller isolerad miljö.

Varför var det tillåtet då men inte nu.

Vad baserar ni era uttalanden på, tyckanden?

För i så fall kan jag vara benägen att hålla med.
Men då ska det inte presenteras som någon slags fakta.
Har du drabbats av akut problem med läsförståelsen nu igen? Eller trollar du bara för att "uppfostra" de som inte skriver/tycker "rätt" saker? Jag har inte påstått någonting angående isolerade miljöer.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E
S Strontus skrev:
Har du drabbats av akut problem med läsförståelsen nu igen? Eller trollar du bara för att "uppfostra" de som inte skriver/tycker "rätt" saker? Jag har inte påstått någonting angående isolerade miljöer.
Okej. Men jag kommer tolka era inlägg som åsikter och inte fakta tills någon presenterar en trovärdig källa. Bo blev väldigt tyst i ett par dagar så jag tvivlar på att det finns någon.
 
E El-Löken66 skrev:
Okej. Men jag kommer tolka era inlägg som åsikter och inte fakta tills någon presenterar en trovärdig källa. Bo blev väldigt tyst i ett par dagar så jag tvivlar på att det finns någon.
Han kanske inte har lust att mata trollet?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt mycket som var okej när det installerades men som inte uppfyller dagens krav. Det medför i allmänhet inte att kommer nya krav retroaktivt.
 
E
S Strontus skrev:
Han kanske inte har lust att mata trollet?
Okej.
Nu stänger vi av chat funktionen.
Förutom Påståendet att norrhennen installerar DCL utan jord är alla inlägg efter min fråga till Bo meningslösa och bör tas bort.

Vi kan tycka och tänka mycket men enligt Elsäkerhetsverkets uttalande utgjorde dåtidens radiatorer inga bekymmer och efter kontroll idag så kan den isolerade miljön mycket väl vara uppfylld.

Om Bo tror på troll borde hen ju inte skriva felaktiga inlägg.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det är väldigt mycket som var okej när det installerades men som inte uppfyller dagens krav. Det medför i allmänhet inte att kommer nya krav retroaktivt.
Helt fel.
-94 kom krav på skyddsjorden.
Det betyder inte att skyddsmetoden isolerad miljö inte längre fick förekomma.

Det är nu inte detta som diskuteras.
Utan hårklyveriet med om dåtidens anläggningar verkligen uppfyllde skyddsmetoden isolerad miljö.

Där påstår jag ja, då Elsäkerhetsverket uttryckt att målade rör omöjliggjorde blittande av nollpotential.

Jag har inte hört något annat sen dess.

Att folk inte håller med ESV i den frågan är en annan sak. Men det är myndighetens ord som väger tyngst i mitt tycke.

Har någon avlägsnat färgen är det en annan femma.

Då måste hela anläggningen skyddsjordas.

Eller så får rätt färg målas dit igen.
 
Radiatorventiler är i nästan alla installationer omålade. Så nej, det är inte en isolerad miljö. Men visst räknades den som det. Jag har inte sagt något annat. Men det är inte en isolerad miljö.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Radiatorventiler är i nästan alla installationer omålade. Så nej, det är inte en isolerad miljö. Men visst räknades den som det. Jag har inte sagt något annat. Men det är inte en isolerad miljö.
Du säger emot dig själv som du kan se.

Om ventilen var omålad har den radiatorn givetvis aldrig befunnit sig i något som klassats som isolerad miljö. Men nu är det inte det vi pratar om här.

Utan miljöer som räknades som isolerade enligt ESV.

Men på slutet ser jag att du börjar förstå lite nu i alla fall.
Du tycker..
ESV säger..

Två olika saker.

Jag är nöjd så, vi kan upphöra med chat funktionen även här.
 
Fast Löken, det var aldrig tal om isolerad miljö när det begrav sig före -94. Jag vet inte hur länge du varit med men äldre föreskrifter var betydligt tunnare än dagens + SS4364000. Jag har inte hittat var detta undantag bemyndigades i äldre föreskrifter och kungörelser, och då har jag ändå tillgång till alla som givits ut. Du vet, det är vanligt förekommande i 70-talhus med skyddsjordade elradiatorer samt ojordade uttag. Hur många olyckor har skett? Kanske inga, man gjorde kanske en bedömning utifrån risken.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
Fast Löken, det var aldrig tal om isolerad miljö när det begrav sig före -94. Jag vet inte hur länge du varit med men äldre föreskrifter var betydligt tunnare än dagens + SS4364000. Jag har inte hittat var detta undantag bemyndigades i äldre föreskrifter och kungörelser, och då har jag ändå tillgång till alla som givits ut. Du vet, det är vanligt förekommande i 70-talhus med skyddsjordade elradiatorer samt ojordade uttag. Hur många olyckor har skett? Kanske inga, man gjorde kanske en bedömning utifrån risken.
Bra att du nu är tydlig med att du tycker.

Varför du inte kan hitta bland dina föreskrifter kan jag inte svara på.

Att jordade radiatorer förekom i denna miljö är ju just det vi diskuterar, men detta lär du inte hitta i någon skrift.

Angående hur stor risken är så är det ju en annan fråga men frågar du vissa på forumet här är den enorm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.