30 260 läst · 28 svar
30k läst
28 svar
Byta nedre lucktätning på Electrolux diskmaskin?
Tack för hjälpen! Jag köpte en ny list från Electrolux men när jag chattade med dem och ville ha en bild eller beskrivning på hur den skulle sitta vägrade dom att ge mig det med hänvisning till säkerheten. De sa åt mig att beställa en servicetekniker!!! Nu har jag satt dit den. Det tog 5 minuter!electroluxaren skrev:Det är minst lika enkelt och man behöver inte demontera något mer än den gamla listen...
Brukar hoppa dit av sig själv, men ev är skåran lite ihoptryckt och då får man vigda den lite med en skruvmejsel,
Platta sidan upp och uttagen inåt, har man väl fått i en bit av listen är det hur lätt som helst att trycka i resten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack för tipsen här! För att byta nedre listen till luckan måste man först montera av luckan, sen skruva loss hållarna som trycker listen på plats, bifogar några bilder från mitt "projekt" kanske kan hjälpa nån annan.
några saker att tänka på, listen där man klämmer fast packning är vass, använd handskar, mycket öppna kablar när man tar av luckan, så kan säkert vara bra att koppla ut strömmen.
några saker att tänka på, listen där man klämmer fast packning är vass, använd handskar, mycket öppna kablar när man tar av luckan, så kan säkert vara bra att koppla ut strömmen.
Efter lite justering och satte dit listen så sluta det läcka så mycket men det kommer fortsatt ut en del vatten (dock betydligt mindre så nu är det endast smådroppar), har tagit av luckan och kört maskinen så man ser ungefär hur mycket vatten som kommer ut, primärt kommer vattnet ut ur respektive hörn på diskmaskinen. Spelade in en film på det sen nedan. Är det normalt att det kommer ut vatten som det gör i filmen i hörnen, är från hörnen det spiller över kanten och in i de vita (avrinningskanalerna ?)
Hur kollar jag om spolarmen är sönder? Någon instruktionsfilm på detta ?
Hur kollar jag om spolarmen är sönder? Någon instruktionsfilm på detta ?
Har nu tagit loss nedre spolarm och kollat den, den är sprucken, se bild, vad tror ni om att smälta ihop den med hjälp av att ta en annan plast bit typ en plastkopp, värma denna och sen smälta fast den så hålet försvinner?
Gasolbränner kanske är fel, vad kan man köra för teknik istället?
Fungerar det inte är det väl iofs bara att köpa ny spolarm
Finns det någon bra youtube hur man kan göra detta ok bra?
Gasolbränner kanske är fel, vad kan man köra för teknik istället?
Fungerar det inte är det väl iofs bara att köpa ny spolarm
Finns det någon bra youtube hur man kan göra detta ok bra?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
eller om man bara lägger silikon på själva sprickan? isf vilken typ av silikon? antar någon värmebeständig, kanske nått i linje med nedan? Tankar?
https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c
https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c
Har också bytt den själv, men fattar fortfarande inte vad de två "urtagen" i gummilisten har för funktion...?ulwe skrev:Tack för hjälpen! Jag köpte en ny list från Electrolux men när jag chattade med dem och ville ha en bild eller beskrivning på hur den skulle sitta vägrade dom att ge mig det med hänvisning till säkerheten. De sa åt mig att beställa en servicetekniker!!! Nu har jag satt dit den. Det tog 5 minuter! [bild]