3 697 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Byta kullager rikthyvel
Men alltså. Så funkar det inte. De två hyvlarna vi hade senast med permanentsmorda lager hade haft samma lager sen nya, de var 24 resp 19 år gamla. Det är en ickefråga i sammanhanget tjäna pengar på sitt snickrande.H heimlaga skrev:
Då man sätter in permanentsmorda spårkullager i en maskin som är byggd för sfäriska kullager är det helt normalt med lagerhaveri ett par gånger i året i ett enmanssnickeri. I extremfall flera gånger i månaden.Daniel_N skrev:
Dina maskiner var uppenbarligen byggda för spårkullager.
Fast jag vidhåller att jag hellre har smörjbara lager. Risken är mindre för torrkörning med åtföljande haveri. Eftersom det mesta jag äger är sådant som andra har gjort sig av med efter haverier så har jag ju en del erfarenhet av att reparera efter haverier.
Det är mycket arbete att svetsa på och avspänningsglödga och svarva en sönderkörd axeltapp på en hyvelkutter eller liknande.
Du skrev "Permanentsmort innebär att man måste plocka sönder maskinen och byta lager betydligt oftare. Och det har man inte tid med om man försöker tjäna pengar. Då är det lättare att hitta några minuter för smörjning ibland."H heimlaga skrev:Då man sätter in permanentsmorda spårkullager i en maskin som är byggd för sfäriska kullager är det helt normalt med lagerhaveri ett par gånger i året i ett enmanssnickeri. I extremfall flera gånger i månaden.
Dina maskiner var uppenbarligen byggda för spårkullager.
Fast jag vidhåller att jag hellre har smörjbara lager. Risken är mindre för torrkörning med åtföljande haveri. Eftersom det mesta jag äger är sådant som andra har gjort sig av med efter haverier så har jag ju en del erfarenhet av att reparera efter haverier.
Det är mycket arbete att svetsa på och avspänningsglödga och svarva en sönderkörd axeltapp på en hyvelkutter eller liknande.
För maskiner som har de lager de är byggda för är det fel generellt. De som läser här och vill starta en verksamhet och läser vad du skriver kanske tror att de måste byta lager hela tiden för att de köper en hyvel med permanentsmorda lager. Så funkar det inte.
Liknande trådar
-
Byta fläktmotor utedel luftvattenpump Fujitsu
Värmepumpar -
Byta kullager HERU 130 EC får inte bort elektroniken :(
Ventilation -
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Ventilation -
Byta trasig Nödstopp Rikthyvel.
El -
Byta kullager på Altrad Lescha betongblandare?
Verktyg, Maskiner & Fordon