Läste på "Allmänna råd" och där kan man tolka det som om man har 100 mm till brännbart material, så går det visst att köra med startmodulen (30 mm isoleringstjocklek) genom bjälklaget, så det beror väl på hur stort hål man vill ha.
Det är olika på olika fabrikat. LandyVent Facil är halvisolerad hela vägen och det är med 10 cm rörskålar som skall sitta i bjälklagsgenomföringen. Schiedel "per meter", premodul m.fl skall ha 50 mm till brännbart ifrån helisolerad modul i genomföringen
Vi satte in premodul och hålet i mellanbjälklaget är anpassat efter helisolerat rör så avståndet till brännbart blir ju automatiskt anpassat för smalare rör då skarven hamnar ovan innertaket. Täckplåten är standardstor så det ser inte konstigt ut.
Den jag har tittat på o länkat till ska iaf installeras med dubbelisolering genom innertak.
https://www.youtube.com/watch?v=AHWrsDzFFPs
https://www.youtube.com/watch?v=AHWrsDzFFPs
Redigerat:
Så här ser delar av Premoduls instruktion ut:
Viktigt!
• Innan skorstenens placering bestäms, skall bjälkarna i innertak och yttertak lokaliseras.
• Minsta tillåtna avstånd från yttermantel på fullisolerade skorstensmoduler till brännbar byggnadsdel är 30 mm
om utrymmet är ventilerat.
• Halvisolerade skorstensmoduler och startmoduler med ytterdiameter 226 mm får bara användas i samma rum
som eldstaden. Minsta avstånd till brännbart material är 75 mm. Övergången till fullisolerad skorstensmodul
får dock vara inbyggd i bjälklag.
• Innan skorstenen tas i bruk skall den besiktigas av behörig kontrollant.
• Om inga särskilda förhållanden föreligger skall skorstenen mynna över nock och minst 1 meter över
taktäckningen.
Viktigt!
• Innan skorstenens placering bestäms, skall bjälkarna i innertak och yttertak lokaliseras.
• Minsta tillåtna avstånd från yttermantel på fullisolerade skorstensmoduler till brännbar byggnadsdel är 30 mm
om utrymmet är ventilerat.
• Halvisolerade skorstensmoduler och startmoduler med ytterdiameter 226 mm får bara användas i samma rum
som eldstaden. Minsta avstånd till brännbart material är 75 mm. Övergången till fullisolerad skorstensmodul
får dock vara inbyggd i bjälklag.
• Innan skorstenen tas i bruk skall den besiktigas av behörig kontrollant.
• Om inga särskilda förhållanden föreligger skall skorstenen mynna över nock och minst 1 meter över
taktäckningen.
Notera att i ditt Youtubeklipp så pratar man om oisolerad respektive isolerad. Det är självklart att en oisolerad skorstensdel inte får gå upp i bjälklaget. Det kanske inte finns halvisolerade delar av detta fabrikat?
Det va inte det klippet jag länkade som jag menade Inte så lätt o veta.
https://www.youtube.com/watch?v=6sZU-MOF5R4&feature=player_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=6sZU-MOF5R4&feature=player_embedded
Kolla med sotaren om du får ha övergången i bjälklaget. Personligen tycker jag att det är fult med skarven i rummet. Du lär ju ha rejält avstånd till brännbart om du inte bygger in det (300 x 400 mm).
Tänk också på kaminens placering mht till väggen bakom och den befintliga huven på taket.
Tänk också på kaminens placering mht till väggen bakom och den befintliga huven på taket.
Väggen bakom och huven lär vara lugnt.
Taket är sänkt 5-10 cm efter att kaminen är installerad så tror den fyrkantiga lådan/skyddet runt rökröret bara går precis genom det sänkta taket, tyvärr.
Men håller med, hade man kunnat få skarven i bjälklaget hade det varit toppen, får kolla det med dom som ska installera!
Taket är sänkt 5-10 cm efter att kaminen är installerad så tror den fyrkantiga lådan/skyddet runt rökröret bara går precis genom det sänkta taket, tyvärr.
Men håller med, hade man kunnat få skarven i bjälklaget hade det varit toppen, får kolla det med dom som ska installera!
Ett av dom företag jag mailat ska komma på ett besök i helgen och sen lämna offert.
Är min uppskattning nedan rimlig? Något jag missat?
Demontering 2 000 kr (4 h á 500kr)
Kamin 13 000
Rökrör/skorsten 6 000
Montering 2 000
Övrigt 2 000
Totalt 26 000 kr
Är min uppskattning nedan rimlig? Något jag missat?
Demontering 2 000 kr (4 h á 500kr)
Kamin 13 000
Rökrör/skorsten 6 000
Montering 2 000
Övrigt 2 000
Totalt 26 000 kr
Redigerat:
Skullesäga att montagepriset är för lågt. Skulle tippa på mellan 5-10000:-Lexington skrev:
Med vänlig hälsning, fremax
Tyvärr verkade du ha rättfremax skrev:
Demontering och montering ny kamin 10 000 kr
Kamin 14 000 kr
Skorsten, rökrör och plåtar 8 700 kr
Totalt 32 700
Rotavdrag 2 700 kr
Summa 30 000 kr
Men då låter det rimligt?
Har tyvärr bara fått in en offert (av tre tillfrågade) så får se om jag väntar in minst en till, får väl ringa o pressa dom.
Borde man kanske fråga om montering och demontering på löpande? 10 000 blir ju ca två man en arbetsdag
Edit: låter iofs rimligt nu när jag skriver det.
Redigerat: