30 505 läst · 33 svar
31k läst
33 svar
Byta kakelfog i dusch
https://www.bauhaus.se/diamantsagklinga-fein-starlock-o-75-mm
Sån typ av blad kör vi med. Googla runt lite så hittar du säkert billigare
Sån typ av blad kör vi med. Googla runt lite så hittar du säkert billigare
En sån använde jag när jag bytte klinkerfogen i duschen hemma. Den funkade bra och det är ingen risk att man fräser för djupt i fogen tack vare jiggen. Enda kruxet var att jag knäckte en borr eller kanske två. Det gäller att vara försiktig på handen.Håkan Svanberg skrev:
Ovanligt bra svar på detta forumet.H hempularen skrev:Jag har använt en "multimaskin", ex. Fein med vibrerande hårdmetallblad. Med den kunde jag karva bort typ 1 meter per minut. I mitt fall behövde jag inte oroa mig för tätskiktet. Troligen räcker det att karva bort halva platttjockleken. men det är riskabelt att göra på fri hand. Det är inte ovanligt att fogen på vissa ställen inte går helt in på djupet. Trycker man då på med frihand, så kan det vara svårt att hindra maskinen från att "dyka" mot tätskiktet där det finns en mista i fogningen.
Man borde kunna sätta på något djupstopp på maskinen eller bladet, vet dock inte hur.
H hempularen skrev:Jag har använt en "multimaskin", ex. Fein med vibrerande hårdmetallblad. Med den kunde jag karva bort typ 1 meter per minut. I mitt fall behövde jag inte oroa mig för tätskiktet. Troligen räcker det att karva bort halva platttjockleken. men det är riskabelt att göra på fri hand. Det är inte ovanligt att fogen på vissa ställen inte går helt in på djupet. Trycker man då på med frihand, så kan det vara svårt att hindra maskinen från att "dyka" mot tätskiktet där det finns en mista i fogningen.
Man borde kunna sätta på något djupstopp på maskinen eller bladet, vet dock inte hur.
Mycket klart och tydligt svar på detta forum.
Hört folk prata om att bikarbonat ska kunna göra underverk på bland annat smutsiga kakelfogar. Har inte hunnit testa själv än men sett folk som provat med riktigt bra resultat. Man ska göra en tjock ”pasta” av bikarbonat och vatten som läggs på med tandborste, låt verka, skrubba och skölj rent. Kan vara värt ett försök. Skönt att slippa klorin också kan jag tycka.
Jag fogade om duschen för några år sedan. Resultatet blev väldigt bra med det var riktigt jobbigt.
Jag använde ett kritsverktyg med tungstensskär för fogar. Var billigt och finns på alla byggvaruhus. Tänk på att det går åt några skär. Manuellt kritsande funkade bra för huvuddelen av plattorna men fogen mellan de som var i duschhöjd hade ”förkalkats” eller något så den fogen var hård som betong och krävde en Dremel med skärskiva (finns säkert bättre verktyg till Dremeln). Gick nog åt 30-40 skivor... OBS andningsmask rekommenderas starkt då det dammar något fruktansvärt och det luktar fukt/mögel.
Jag skrapade ut fogen till lite mer än halva djupet på plattorna för att inte skada tätskiktet. Är man vara försiktig och stadig på handen när man använder Dremeln är det inga problem. Jag skadade inte någon kakelplatta. Gammalt silikon tog jag bort med ett silikonborttagningsmedel.
Jobbet tog en dryg helg.
Jag använde ett kritsverktyg med tungstensskär för fogar. Var billigt och finns på alla byggvaruhus. Tänk på att det går åt några skär. Manuellt kritsande funkade bra för huvuddelen av plattorna men fogen mellan de som var i duschhöjd hade ”förkalkats” eller något så den fogen var hård som betong och krävde en Dremel med skärskiva (finns säkert bättre verktyg till Dremeln). Gick nog åt 30-40 skivor... OBS andningsmask rekommenderas starkt då det dammar något fruktansvärt och det luktar fukt/mögel.
Jag skrapade ut fogen till lite mer än halva djupet på plattorna för att inte skada tätskiktet. Är man vara försiktig och stadig på handen när man använder Dremeln är det inga problem. Jag skadade inte någon kakelplatta. Gammalt silikon tog jag bort med ett silikonborttagningsmedel.
Jobbet tog en dryg helg.
Bikarbonat är bra till det mesta. Även 12% ättika är fantastiskt effektivt för att rengöra fogarna.K KWesterberg skrev:Hört folk prata om att bikarbonat ska kunna göra underverk på bland annat smutsiga kakelfogar. Har inte hunnit testa själv än men sett folk som provat med riktigt bra resultat. Man ska göra en tjock ”pasta” av bikarbonat och vatten som läggs på med tandborste, låt verka, skrubba och skölj rent. Kan vara värt ett försök. Skönt att slippa klorin också kan jag tycka.
Nu handlar tråden om hur man byter ut kakelfog, inte rengör/målar över..
Har själv använt fogskrapa för att ta bort ca 50% av fogen på djupet varpå jag la ny fog ovanpå - resultatet blev hur bra som helst och det tog bara några timmar. Jag hade inte vågat använda tillbehör till multimaskin eller snarlikt då man behöver ha känsla när man jobbar med fog, annars är risken stor att man förstör kakelplattorna.
Har själv använt fogskrapa för att ta bort ca 50% av fogen på djupet varpå jag la ny fog ovanpå - resultatet blev hur bra som helst och det tog bara några timmar. Jag hade inte vågat använda tillbehör till multimaskin eller snarlikt då man behöver ha känsla när man jobbar med fog, annars är risken stor att man förstör kakelplattorna.
Produkter som diskuteras: "fogskrapa"
Fogskrapa för kakelfog Wolfcraft
Byt ut kakelfog och trasiga kakelplattor
129 kr inkl moms
Läs mer
Det är helt onödigt att använda klorin. Bikarbonat fixar färgen, helt utan miljöpåverkan dessutom. Gör en pasta av bikarbonat och vatten och kladda på. En liten borste efter 10 minuter, klart! Även ekotipsets ättikssprej funkar för att lösa upp kalk och sånt, förutsatt att man inte har marmor.T Thörre skrev:
Klorin har inga negativa miljöeffekter om du inte använder den varm. Ättika är direkt dåligt på kakalfog, eroderar dem.K Kaninjan skrev:
Bikarbonat funkar kanske ok, men Klorin har fördelen att det tar bort mögel från silikonfog med.
En liten brädkloss med en 3-4-tum-spik igenom, så att spiken sticker ut några mm. Med en sådan skrapade jag bort fogen i ett helt duschrumsgolv på en skola när jag var ung. Lite skeptisk var jag till en början när jag fick redskapet av vaktmästaren, men det fungerade ypperligt. Inte slå igenom spiken för långt bara, så att du har sönder spärrskiktet. Om du är osäker kan du såga av spetsen på spiken efter att du slagit igenom den så att du får en trubbig spets, du behöver inte gå på djupet.
Märker att det pratas om två olika fogproblem i tråden. Smuts som kan tvättas bort resp. t.ex. mögel eller liknande som gått in i fogen.
Jag var tvungen att slipa bort halva fogen som efter ca 15 år blivit stenhård. Lösningen var multimaskin med en segmentsågklinga belagd med hårdmetallkross och många timmars jobb. Klingorna finns i olika breder, välj den tjockaste. Min första var en dryg mm, tog en evighet. Hittade sedan en på 2,5 - 3 mm, mycket bättre. Nötte ut några stycken så kör med ett billigare fabrikat, jag märkte inge större skillnad i livslängd. Slipa bort minst 2-3 mm så den nya fogen får fäste.
Jag var tvungen att slipa bort halva fogen som efter ca 15 år blivit stenhård. Lösningen var multimaskin med en segmentsågklinga belagd med hårdmetallkross och många timmars jobb. Klingorna finns i olika breder, välj den tjockaste. Min första var en dryg mm, tog en evighet. Hittade sedan en på 2,5 - 3 mm, mycket bättre. Nötte ut några stycken så kör med ett billigare fabrikat, jag märkte inge större skillnad i livslängd. Slipa bort minst 2-3 mm så den nya fogen får fäste.