5 657 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Byta inåtgående fönster mot glaskassett-tips?
Inga problem, egentligen samma fräsning men lite mera kladd att ta bort. Men du ska ju troligtvis ändå skrota de gamla glasrutorna så det är bara att värma på med t.ex. varmluftspistol och en skrapa, sedan brukar de sitta några glasstift som du tar bort med en avbitare.G gromit42x skrev:
Jag har kittat om och renoverat alla fönster en gång redan så jag vet hur man gör Betyder iofs inte att jag gillar att göra det....A AndersS skrev:
Fanns det någon instruktion hur mycket utrymme man skall ha runtom etc? Tänker mig att leverantören borde ha några riktlinjer.A AndersS skrev:Japp, man fräser en "fyrkant" och släpper ned kassetten. Men här får man kolla hur bågen ser ut, ev. kan du få lista på också beroende av konstruktion. Men det är inga svårigheter om du har tillgång till någon from av handöverfräs, jag körde mitt med den mindre kantfräsen. Det inre glaset brukar väl inte sitta med kit utan en glaslist?
Funderade lite, men rent generellt borde 5 mm räcka med din storlek, om vi tänker oss befintliga kittade fönster så är det mindre marginal och de har ju inte spruckit pga av rörelser. Men här kanske det finns andra faktorer som jag missat och saknar kunskap om.