U ubeda02 skrev:
60x60 stämmer.
Höjden på nuvarande tank är 153 cm + 3 cm fötter. Mycket högre går inte att få in.

Jag hittar ingen modellbeteckning på tanken, men enligt offerten från 2005 så är det förutom själva värmepumpen "Varmvattenberedare VPA 200/70 och varmvattenstyrning VST".

Om Nibe har varit så snälla att de behållit positionerna för anslutningarna så blir det väl enklast och billigast att bara att sätta in en likadan. Om det inte går att reparera befintlig.

[bild]
Som sägs bara skrot, lite lapp kan man göra, men fler angrepp av rost finns det säkert. har du hittat var den läcker
 
J jonaserik skrev:
Som sägs bara skrot, lite lapp kan man göra, men fler angrepp av rost finns det säkert. har du hittat var den läcker
Det rinner bara ut ur "avledningsröret" från övertrycksventilen vad jag kan se.
Inget synligt läckage. Så jag antar att det läcker mellan VV-del och värmedel.
 
U ubeda02 skrev:
Det rinner bara ut ur "avledningsröret" från övertrycksventilen vad jag kan se.
Inget synligt läckage. Så jag antar att det läcker mellan VV-del och värmedel.
Invertes sjukdom då och att operera då misslyckas.
 
Det är väl just då man opererar. Men jag håller med om att ingen vettig människa skulle göra det.
 
Jag hade liknande problem med min gamla kombi panna med tillhörande vvb för nåt år sen. Telefonkontakt med röris som jag skickade bilder till och han dömde ut vvb. I mitt fall sitter påfyllnadsventilen för radiatorsystemet EFTER blandningsventilen där man stänger av inkommande till vvb. Kan inte bedöma om det är samma här utifrån funktion/bilderna i tråden men det kan säkert någon av de mer kunniga?

Eftersom det är högre tryck i vvb än radiatorsystemet så borde det synas på manometern om vvb(60grader) läcker om jag samtidigt stänger av huvudkran tänkte jag men den ändrade ingenting så det var alltså påfyllnadsventilen som var problemet i mitt fall.
 
N Norris2 skrev:
Jag hade liknande problem med min gamla kombi panna med tillhörande vvb för nåt år sen. Telefonkontakt med röris som jag skickade bilder till och han dömde ut vvb. I mitt fall sitter påfyllnadsventilen för radiatorsystemet EFTER blandningsventilen där man stänger av inkommande till vvb. Kan inte bedöma om det är samma här utifrån funktion/bilderna i tråden men det kan säkert någon av de mer kunniga?

Eftersom det är högre tryck i vvb än radiatorsystemet så borde det synas på manometern om vvb(60grader) läcker om jag samtidigt stänger av huvudkran tänkte jag men den ändrade ingenting så det var alltså påfyllnadsventilen som var problemet i mitt fall.
Intressant.
Hypotesen att det är läckage mellan VV-del och värmedel tror jag fortfarande håller, men det utesluter ju inte andra möjligheter. De två påfyllningsventilerna sitter i samma koppel.
Jag kommer ändå att behöva hjälp, så jag kontaktar rörmokare och ser vad de tror.

Har rudimentära kunskaper om vvs, men jag ska sätta mig ned vid tillfälle och läsa på lite så att jag förstår nedanstående fullt ut.

I manualen hittade jag ett schema som jag tror avspeglar mitt system.
Schematisk bild av ett VVS-system med värmepump, ackumulatortank, ventiler och givare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FIGHTER 1135 prioriterar laddning av varmvatten via växelventil (VXV).
Vid fulladdad vattenvärmare/ackumulatortank (VVB/ACK) växlar (VXV) mot värmekrets.
Värmepumpen styrs då av utetemperaturgivare (UG) i kombination med den inbyggda framledningsgivaren
(FG). Elkassett (ELK) inkopplas automatiskt när energibehovet överstiger värmepumpens kapacitet.
 
Rosthål i tanken är ett mycket klassikt fel och stämmer väl med åldern sedan installationsåret.
 
  • Gilla
ubeda02
  • Laddar…
Är lite sällsynt att påfyllningen läcker om man inte har varit där och skruvat. Så du får se vad en röris säger.
 
Tänker närmast på att det borde synas rätt omgående på manometern vid avstängd huvudkran och uppvärmd vvb om det nu läcker hinkvis/dygn.

Men nu är ju den här vvb parad ihop med vp och inte elpanna som i mitt fall så det kan skilja i funktion.
 
Redigerat:
Vattenvärmare/ackumulatortank byttes för 2 dagar sedan mot en ny Nibe VPA 200/70.
Alla ventiler har behållits.
Inget läckage längre. Allt ser bra ut.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.