1 527 läst · 41 svar
2k läst
41 svar
Byta från gas till el?
Eller så har någon inblandad i upphandlingen eller hos elektrikern någon gång stött på en ugn som är osympatisk och drar en *rejäl* kallstarts-ström och har varit tvungen att gå upp till B16 och därefter väljer att gå på det som standard för ugnar för att slippa höra klagomål.J Josth skrev:
Du får nog tänka igenom det där lite. En ugn har inte en hög startström och en dvärgbrytare med B-karakteristik är sämre än en med C-karakteristik om startströmmen är hög.Dowser4711 skrev:
Jag undrar om jag är full och ska gå och lägga mig?A Avemo skrev:
(Kollade just att jag inte har övriga symtom på stroke iallafall...)
http://dok.slso.sll.se/CAMM/Rapportserien/2004/AMM2004_4.pdfT Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 947 inlägg
En professionell rapport men dem underliggande rapporter har stora brister då relevant information saknas (exempelvis typ av gas, konstruktion av spis, övrig emission i byggnaden, samverkan med andra luftburna skadeämnan mm). Riktiga slutsatser kan inte dras med dessa förutsättningar.rotbackarn skrev:
Men man tror väl vad man vill.
Gasen spelar bara till viss del roll då stadsgasens ev innehåll av kväve bara är en liten källa.T Thomas_Blekinge skrev:En professionell rapport men dem underliggande rapporter har stora brister då relevant information saknas (exempelvis typ av gas, konstruktion av spis, övrig emission i byggnaden, samverkan med andra luftburna skadeämnan mm). Riktiga slutsatser kan inte dras med dessa förutsättningar.
Men man tror väl vad man vill.
NOx bildas ändå när kolväten förbränns på det sättet från luftens kväve.
Oavsett är detta en negativ faktor för gas, sen får man vikta det hur man vill. En induktionsspis har inte samma problem. Men viktigare för föreningen är att man slipper risken att staden klipper gasledningen plötsligt för den är jobbig att underhålla.
En av teorierna bakom varför asiatiska kvinnor drabbas av lungcancer i högre utsträckning än många andra trots minskat rökande är just mycket matlagande vid gasspis med höga temperaturer som är särskilt vanligt där. Såg en (vetenskaplig) video om det senast igår.
Medlem
· Blekinge
· 10 947 inlägg
Vet inte vad för "hard evidence" du söker men du kommer nog inte hitta något vettigt på en miljövariabel som dåligt luft. Den stora frågan är HUR dåligt gasspis är, klart är att det inte är så farligt att man kan dra slutsatser på individnivå utan endast se det på populationsnivå.T Thomas_Blekinge skrev:
Men en del saker vet vi säkert: Gas läcker alltid något. Förbränning av kolväten i luft ger alltid upphov NOx. NOx är ohälsosamt.
Fast då borde man väl sett samma utveckling av lungcancer bland snenskar de senaste 100 åren. Under 30 - 60 talet så var det väl gaseldning i de flesta bostäder i strörre städer. och att dte borde varit avtagande på 70 talet och frammåt allteftersom fler skippade gasen. Och framförallt hela miljonprogrammet byggdes med elspisar.MultiMan skrev:
Hur många svenskar steker Wokrätter med olja som nästan fattar eld? Inte många vill jag påstå, inte historiskt iaf. Jag har aldrig skrivit att gas är den enda faktorn, men kombinationen blir problematisk.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
ni som bytt från gaspanna till lvvp på senare år
Värmepumpar -
Hur får man smidigast bort Fix från betongvägg?
Kök -
Byta ut gaspanna mot frånluftsvärmepump eler luft/vatten VM?
Värmepumpar -
Byta från plåttak till tegeltak på gäststuga, hjälp!
Tak & Vind -
Gasolflaskor från Hornbach - fylla/byta på mack?
Övrigt husrelaterat