Tänkte om man ersätter ugnen, med en lika stor tank, och drar röken igenom tanken, Sen ut till skorstenen.
Det Blåa är tankeN. det röda är rören man fäller in som röken kommer gå igenom, Är det en bättre idé kanske? Att svetsa en tät tank och provtrycka så den verkligen är tät är inget större problem för en svetsare. Men det ska ju gå att sota kanalerna oxå.

Utskiss av tank och rökkanaler markerade i blått och rött inne i en tegelspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller Tycker Du att jag har för livlig fantasi, hehe,
Jag har alltid tyckt om att bygga om / förbättra saker,
 
Nej då. Jag får också oftast idéer på förbättringar då de flesta produkter går att förbättra, men min erfarenhet indikerar att det oftast brukar dra med sig betydligt mer arbete och fix än vad man först räknat med. Så, i eftertankens kranka blekhet kommer man ibland fram till att det hade varit vettigare/billigare/snabbare/enklare att antingen nöja sig med det som är, eller att sälja och köpa nytt som bättre motsvarar ens behov/önskemål. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att man bör ta sig en rejäl funderare innan man gör ngt. Sedan kan man ju tycka att pysslandet i sig är väsentligt. Då är det en annan femma.

I sakfrågan om förbättringarna så kan jag inte uttala mig då jag inte anser att jag har tillräckligt mkt kunskap om dessa saker.
 
Okej jag förstår, håller med Det blir alltid mer jobb än man räknat med, eller det tar iallafall mera tid än beräknat.
Får ta och testa sen när jag fått pannan på plats,

min plan var att ha pannan på höger sida om murstocken, Så den inte sticker ut så mycket, tror du man kan gjuta en bottenplatta med tegelstenar på golvet, och ha pannan på det, eller bör man ha nån gipsskiva först sen sätta tegelstenarna på den, tänkte göra samma på baksidan av pannan oxå
 
Är det ett vanligt träbjälklag med golvbrädor el spånskivor som den ska stå på?
Motsvarande med väggen?

Om det är brädgolv under så kan en gips- eller masonitskiva vara bra så att bruket inte låser fast brädorna och/eller hindrar dem från att röra sig.

Sedan av brandskyddsskäl bör väl golvskyddet vara sprickfritt så inga glödande småbitar kan ta sig emellan. I praktiken bör det inte vara några problem om det är vanliga (normaltjocka) fogade tegelstenar, men golvet måste vara tillräckligt stabilt så det inte rör sig när man går och står jämte.

En tegelstensmur bakom är utmärkt, och godkänt ur brandskyddskrav. Åtminstone var det det för ca 10 år sedan när jag frågade vilka krav som gällde om jag skulle byta min befintliga kamin.
 
Det är vanliga golvplankor ganska tjocka tror jag,golvet sviktar inte, lägger upp en bild, Skivorna som skymmer muren åker bort ikväll Trägolv i ett rum med tapetserat och spacklat väggparti, målarverktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar bli färdigt i sovrummet. har blivit långa pass i helgen,
lägger upp lite före och efter bilder om någon vill se

Renoverat sovrum med mörkt golv, svarta blommönstrade tapeter och tegeldekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat sovrum med tegelvägg, mörkt trägolv och blommig tapet. Renoverat sovrum med mörkt trägolv, mönstrade tapeter och tunga gardiner framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum före renovering med gammalt blommigt tapet och oordning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-renovering av sovrum med gammalt blommigt tapet, verktyg på golvet och öppen balkongdörr.


Orenoverad vägg i sovrum med flagnande färg och en gammal tapet synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah! Härliga 70-talstapeter o tillhörande plastmatta. :lying: Vilken flashback!
 
Hehe jo, vart fräscht och fint nu
 
Hej igen alla Duktiga rådgivare.
Tänkte ställa en ny fråga nu som jag hoppas nån orkar hjälpa med

Ska in med kökspannan och acktanken som ska stå brevid i köket.

Det är torpargrund i huset. Är det nån som vet hur jag bör förstärka/ gjuta upp ett fundament till pannan och tanken? Pannan väger drygt 230kg och tanken 400kg, med vatten.


Har precis haft upp golvet och isolerat, och lagt igen med golvspånskiva. Men lämnade öppet närmast murstocken där pannan och tanken ska stå.


Pannan ska stå på höger sida Av murstocken och tanken på vänster sida, där gammla diskbänken var förut.
 
Öppet golvområde och murstock i renoveringsfas med isolering för installation av kökspanna och acktank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med öppnat golv och isolering, nära en eldstad, i förberedelse för installation av kökspanna och acktank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen alla Duktiga rådgivare.
Tänkte ställa en ny fråga nu som jag hoppas nån orkar hjälpa med

Ska in med kökspannan och acktanken som ska stå brevid i köket.

Det är torpargrund i huset. Är det nån som vet hur jag bör förstärka/ gjuta upp ett fundament till pannan och tanken? Pannan väger drygt 230kg och tanken 400kg, med vatten.


Har precis haft upp golvet och isolerat, och lagt igen med golvspånskiva. Men lämnade öppet närmast murstocken där pannan och tanken ska stå.


Pannan ska stå på höger sida Av murstocken och tanken på vänster sida, där gammla diskbänken var förut.
 
Redigerat:
Om tanken är att ställa prylarna på träbjälklaget så behöver man veta dimensioner, cc-avstånd och längd mellan upplagspunkter för golvbjälkarna.
 
Jag tänker att det kanske är enklare att att ställa det på bjälklaget om det håller. Men att man förstärker underifrån på nått bra sätt. Cc är 60cm vet inte dimetionerna på balkarna men ska dit permanent på måndag så ska mäta då, men har en bild om det säger nånting Gammla pannan har stått på Ett fundament framför murstocken Golvbjälklag i trä med synliga balkar och isolering, fotograferat inomhus i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lecablock på betongplatta och sedan shimsa upp med träbitar till rätt höjd under bjälkarna skulle kanske kunna fungera. Fuktspärr mellan betongplatta och Lecablock.

Lösningen beror delvis på avståndet mellan mark och bjälklag, och om det går att krypa in för inspektion vid behov.

De tre närmsta bjälkarna på bilden såg rejäla ut, eller var det dubblerade reglar? Den bortersta ser modernt tunn ut.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det är ungefär 60cm till överkant av golvåsarna från marken.

dedär med lecablock är nog en bra idé. Hur bör man förbereda marken innan man gjuter en platta? Kanske skotta ut lite och grusa 10cm sen gjuta en platta på 10cm på det? som man sen bygger upp med leca ifrån? Hur motverkar man så inte plattan sjunker med tiden och golvet tappar sitt stöd? Man kan inte krypa in och inspektera under golvet när man lagt igen det tyvärr

antar att jag bör skuva in nån fler Kort regel mellan Dom långa som ligger från kant till kant av rummet, så det blir mer som ett nät om du förstår vad jag menar? så jag får Större stödpunkt under pannan och Och under tanken. Sen stötta under dessa med leca? Ja dom har som satt på dubbla golvåsar, kanske för att fixa till så golvet Vart rakt när nån hadde upp det sist..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.