Okej, men kan man inte bara ha så de cirkulerar från tanken hela tiden, sen stället man på elementen hur mycket av varmvattnet som ska gå upp i dom och resten går bara runt runt
 
P Pottefix skrev:
Vad för kamin har du till ditt system?
Jag kör en gjutjärns boiler, lite av en klassiker, då den är ruskigt effektiv.
https://www.laoisstone.com/boiler-stoves/olymberyl-aidan-21kw-boiler-stove

Men vad jag hänvisar till är skillnaden mellan vattenmantlad kamin/kökspanna och riktig vedpanna framförallt är iläggen och när man har bra effekt. För att ligga på max måste du, oavsett kamin, ha perfekt ved och i princip lägga i var annan timme hela dagen och övervaka. Så gör man inte, således är det nog ganska normalt att man i verkligheten får ut halva effekten och då är man ganska duktig, särskilt när det gäller kökspannor som ofta har små utrymmen. Utöver det skall du klara att värma upp huset samtidigt som du laddar din tank. Om huset drar säg 75 kw en kall vinterdag skall du dessutom ladda din tank med 30 (500l upp från 20-80c). Du skall alltså under dagen producera minst 100kw. Under 10 eldningstimmar behöver du således minst köra 10kw i tim i genomsnitt.
Underdimensionera inte :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tack för detta inläg, fick höra nu oxå att wamsler inte är så bra för att mycket av värmen går ut via skorstenen... det är 56 liters eldstadsvolym på wamsler pannan, kan det vara bli på gränsen till för lite tror du?
G guggen skrev:
Jag kör en gjutjärns boiler, lite av en klassiker, då den är ruskigt effektiv.
[länk]

Men vad jag hänvisar till är skillnaden mellan vattenmantlad kamin/kökspanna och riktig vedpanna framförallt är iläggen och när man har bra effekt. För att ligga på max måste du, oavsett kamin, ha perfekt ved och i princip lägga i var annan timme hela dagen och övervaka. Så gör man inte, således är det nog ganska normalt att man i verkligheten får ut halva effekten och då är man ganska duktig, särskilt när det gäller kökspannor som ofta har små utrymmen. Utöver det skall du klara att värma upp huset samtidigt som du laddar din tank. Om huset drar säg 75 kw en kall vinterdag skall du dessutom ladda din tank med 30 (500l upp från 20-80c). Du skall alltså under dagen producera minst 100kw. Under 10 eldningstimmar behöver du således minst köra 10kw i tim i genomsnitt.
Underdimensionera inte :)
 
Menade 46 liters eldstdsvolym inte 56. Men vi måste även ha i tanke att vi kommer köra med en luftvärmepump av bättre modell. För att komplitera. Så kommer inte förlita mig helt på kökspannan.
 
Svart kökspanna med öppet lock i ett rörigt garage, intill cykel och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinköpt köspanna och laddomat ltc100 med mätare och VVS-anslutningar i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu köpt min köspana och en laddomat ltc100. Som jag fick på köpet. Ni har rätt de blir bäst med en laddomat mellan panna och tank. för pannans välmående och går väl även snabbare att ladda tanken men varmvatten. En sak jag inte förstår är, kommer vattnet fortsätta att cirkulera igenom pannan när elden har slocknat? Issåfall så agerar ju pannan som ett element och kommer sänka temperaturen i tanken fortare. Man vill väl helst att vattnet inte ska gå igenom pannan när pannan inte brinner. Nån so har nån idé på hur man kan göra för att förhindra detta? Undrar även om jag ska ta tillopp till radiatorkretsen från en T anslutning från de tjocka röret som går från pannan upp till acktanken? Eller om det är bättre att Ta det från sidan på tanken separat fast nästan högst där det är som varmast vatten.
mvh
 
Har googlat nu så jag förstår nu hur laddomat fungerar, men tack ändå.men så vitt jag förstår så kopplar jag strömmen till laddomaten/ cirkpumpen via en termostat med givare som jag sätter på rökrör eller I vattentanken i pannan och ställer in den så den startar i lagom temperatur och stänger av när den sjunkit och pannan Har slocknat och inte kan ge mer effekt till vattnet. Men kan nån ge tipps på hur jag ska koppla vattnet till radiatorerna, har tänkt ha en stam 22mm som ska gå igenom 3 radiatorer på övervåningen, sen tillbak till acktanken, och en stam 22 mm som ska gå ner till nedervåningen igenom 3 radiatorer och sen upp till Acktanken igen, Behöver jag koppla detta med varsin cirkpump alltså varsit rör från acktanken för att få jämt flöde i båda kretsarna som även kommer gå att justera lättare, eller kan jag ta ut et tjockare rör säg typ 40mm Och ha en pump,sen förgrena det till 2st 22mm som ena går på övervåningen och andra ner till nedervåningen. Har tänkt ha acktanken på övervåningen föresten. Tänker att de är ju mycket lättare väg för vattnet att gå till radiatorerna på övervåningen För det är kortare sträcka. och mycket tyngre att pumpa ner vattnet Till nedervåningen runt i alla radiatorer och upp till tanken igen, så funderar om det kommer bli ojämt flöde issåfall. Vad tror ni?

tack mvh
 
P Pottefix skrev:
Har googlat nu så jag förstår nu hur laddomat fungerar, men tack ändå.men så vitt jag förstår så kopplar jag strömmen till laddomaten/ cirkpumpen via en termostat med givare som jag sätter på rökrör eller I vattentanken i pannan och ställer in den så den startar i lagom temperatur och stänger av när den sjunkit och pannan Har slocknat och inte kan ge mer effekt till vattnet. Men kan nån ge tipps på hur jag ska koppla vattnet till radiatorerna, har tänkt ha en stam 22mm som ska gå igenom 3 radiatorer på övervåningen, sen tillbak till acktanken, och en stam 22 mm som ska gå ner till nedervåningen igenom 3 radiatorer och sen upp till Acktanken igen, Behöver jag koppla detta med varsin cirkpump alltså varsit rör från acktanken för att få jämt flöde i båda kretsarna som även kommer gå att justera lättare, eller kan jag ta ut et tjockare rör säg typ 40mm Och ha en pump,sen förgrena det till 2st 22mm som ena går på övervåningen och andra ner till nedervåningen. Har tänkt ha acktanken på övervåningen föresten. Tänker att de är ju mycket lättare väg för vattnet att gå till radiatorerna på övervåningen För det är kortare sträcka. och mycket tyngre att pumpa ner vattnet Till nedervåningen runt i alla radiatorer och upp till tanken igen, så funderar om det kommer bli ojämt flöde issåfall. Vad tror ni?

tack mvh
Hej.
Köp en rökrörstermostat från rinkaby, billig och enkel att installera.
När det gäller stammarna och cirk från tanken så har jag gjort så att jag har en cirk-pump vid tanken (efter shunten) som går mot en-tums kopparrör (stam) som går ut och delas upp i 2 st 22mm kopparör (slingor). Dessa två går åt två olika håll i huset och har ganska jämt fördelat last. De är ca 30-50m vardera och det hänger kanske totalt 5 gjutjärnsraddar på vardera slinga. När det gäller stam och slingor så har jag såklart ggr 2 då jag har ett två-rörs system.
Jag har både över och undervåning så slingorna går upp och ner. Jag optimerade för estetiskt bra utanpåliggande, men minsta möjliga dragning (22mm kopparrör är inte gratis).
Det funkar aldeles utmärkt.
Några misstag jag dock gjorde var att jag på ett ställe borrade för små genomgångshål och röret tar i en balk vilket skapar missljud ibland, klantigt och får väl fixa det en dag...
 
P Pottefix skrev:
Har tänkt ha acktanken på övervåningen föresten.
Har du kontrollerat så att bjälklaget klarar vikten?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har du kontrollerat så att bjälklaget klarar vikten?
Har tänkt ha en 300 liters tank bara till att börja med, man måste ju börja nånstans, kanske får förstärka golvet lite i det rummet tanken ska så i. tack för tipset
 
G guggen skrev:
Hej.
Köp en rökrörstermostat från rinkaby, billig och enkel att installera.
När det gäller stammarna och cirk från tanken så har jag gjort så att jag har en cirk-pump vid tanken (efter shunten) som går mot en-tums kopparrör (stam) som går ut och delas upp i 2 st 22mm kopparör (slingor). Dessa två går åt två olika håll i huset och har ganska jämt fördelat last. De är ca 30-50m vardera och det hänger kanske totalt 5 gjutjärnsraddar på vardera slinga. När det gäller stam och slingor så har jag såklart ggr 2 då jag har ett två-rörs system.
Jag har både över och undervåning så slingorna går upp och ner. Jag optimerade för estetiskt bra utanpåliggande, men minsta möjliga dragning (22mm kopparrör är inte gratis).
Det funkar aldeles utmärkt.
Några misstag jag dock gjorde var att jag på ett ställe borrade för små genomgångshål och röret tar i en balk vilket skapar missljud ibland, klantigt och får väl fixa det en dag...
Tack för dit svar. Förstår inte riktigt Hur du menar, tar du tillop till radiatorer från högsta punkt på acktanken? Eller direkt från matarröret från pannan till acktanken med hjälp av et T anslutning. Jag laddade upp en bild på hur jag tänkt Alternariv 1 till vänster och Alt 2 till höger. Tack för ditt svar
 
  • Handritad skiss som illustrerar två alternativ för anslutning av radiatorer till en acktank, märkt med "Alt 1" och "Alt 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas du kan förstår vart kanske lite slarvig ritning. Mvh
 
P Pottefix skrev:
Tack för dit svar. Förstår inte riktigt Hur du menar, tar du tillop till radiatorer från högsta punkt på acktanken? Eller direkt från matarröret från pannan till acktanken med hjälp av et T anslutning. Jag laddade upp en bild på hur jag tänkt Alternariv 1 till vänster och Alt 2 till höger. Tack för ditt svar
Tror jag förstår frågan då jag själv våndades lite. Jag har kopplat inloppet från panna / ladd till toppen av tanken och tar ut till shunt / raddar strax under, det blir ett lite trögare system än om man kopplar direkt på inloppet från panna / ladd. Ångrar dock lite att jag inte gjorde det, om det är riktigt kallt i systemet o tanken kan det nu ta en stund innan det kommer ur värme till raddar.
 
P Pottefix skrev:
Har tänkt ha en 300 liters tank bara till att börja med, man måste ju börja nånstans, kanske får förstärka golvet lite i det rummet tanken ska så i. tack för tipset
Du behöver minst kolla upp bjälklaget. Minns jag rätt så räknar man 200 kg/m2 som standard så en 300L acktank eller VVB är ganska rejält över det
 
Okej jag kanske river upp golvet och förstärker. sen på med nya skivor och nått klickgolv.
 
P Pottefix skrev:
Gammal 1 rörsystem (Överfallssysten) hadde inte shunt eller laddomat. Så tänkte prova skippa det, vet att alla använder det nuförtiden men pappa har inte det i sitt gamla hus heller, och det verkar funka bra.
Gamla system hade ofta det du far efter men då var det oftast dimensionerat efter självcirkulation. Grova rör uppåt som sen smalnade av vartefter det gick neråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.