Okej, tack för infon om ex-kärlet. Tänker att brasan kanske håller sig längre i kökspannan än kaminen. Man vill ju inte måste fylla på med ved hela tiden,
Har du några erfarenheter av överfallssystem? Behöver all info/hjälp jag kan få
 
Du behöver bara ca 3,5kw för att värma huset så du behöver inte överdimensionera.
Onödiga pengar och bättre att ha ett lite segare system.
Om jag var i samma sits som dig skulle jag satsat på en kamin/panna på 6-12KW
 
utan att vara någon expert, så känns det som en luft-luft pump och vedeldning i en central del av huset bör räcka för 70kvm..(?) att dra nya radiatorrör och köpa vattenradiatorer, hur ser investerings/avskrivningstiden ut på det?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
utan att vara någon expert, så känns det som en luft-luft pump och vedeldning i en central del av huset bör räcka för 70kvm..(?) att dra nya radiatorrör och köpa vattenradiatorer, hur ser investerings/avskrivningstiden ut på det?
Om det är ett rör som ska passera genom alla element så lär det första röret till element 1 vara dimensionerat så det räcker till resterande sen får man gå ner i storlek efter varje element.
 
Man har väl 1 rör till genom varje radiator vad jag har förstått, sen sätter man väl ett koppel på varje radiator så man kan ställa hur mycket av vattnet som ska gå igenom radiatorn och hur mycket som ska passera Till nästa Så man justerar väl där hur varmt de blir i varje rum.
Men sant att man bör nog ha ganska tjocka rör så man kan transportera nog stor mängd vatten.
 
Tänker mest att om jag sätter en vanlig kamin Utan vattenmantling och kör även luftvärmepump Ibland så kommer de inte bli nog varmt på Övervåningen. Men stekhett på nedre plan. Hadde det varit enplans så hadde jag satsat på en bra täljstenskamin + varmluftpump.
 
Vill även tillägga att huset står högt upp i Norrland. Vi brukar ha upp till -32grader ibland. Och långa vintrar
 
Vet inte riktigt vad de kommer kosta totalt. Men har tänkt köpa begagnade gjutjärnselement. Går att hitta ganska biligt. Samt löda alla skarvar som går för de blir billigare än klämmskarvar. Har nog mest troligt fått tag på lite begagnad kopparrör till en billig peng oxå, så tycker inte de borde bli så fasligt dyrt
 
Sen behöver man väl bara en cirkpump och en acktank. Eller har jag missat nånting?
 
Jag tycker tvärtom att du skall ta i ordentligt med mantladkamin eller kökspanna.
Ta reda på hur många watt per m2 du behöver men låt oss säga minst 100, antagligen mer om det inte är nytt eller tok isolerat.
Jag har ett halvtaskigt isolerat hus på (kanske 90m2 uppvärmd yta) i södra Sverige med en 500l ack, 21kw vattenmantlad kamin, elpatron och solfångare.
Säg att nominellt värde i verkligheten, med blandved och genomsnittligt är kanske 10kw. Man får kämpa på rätt bra hela dagen ibland att få upp panna o ordentlig Temp efter att den tömts på natten under vintern. De där kökspannorna är fina men förvänta dig inte några glädjesiffror i verkligheten. Det viktiga är oftast hur stora inlägg du kan göra vilket många av dessa inte är så bra på.
 
P Pottefix skrev:
Sen behöver man väl bara en cirkpump och en acktank. Eller har jag missat nånting?
Laddomat, shunt o styrning.
 
Gammal 1 rörsystem (Överfallssysten) hadde inte shunt eller laddomat. Så tänkte prova skippa det, vet att alla använder det nuförtiden men pappa har inte det i sitt gamla hus heller, och det verkar funka bra.
 
G guggen skrev:
Jag tycker tvärtom att du skall ta i ordentligt med mantladkamin eller kökspanna.
Ta reda på hur många watt per m2 du behöver men låt oss säga minst 100, antagligen mer om det inte är nytt eller tok isolerat.
Jag har ett halvtaskigt isolerat hus på (kanske 90m2 uppvärmd yta) i södra Sverige med en 500l ack, 21kw vattenmantlad kamin, elpatron och solfångare.
Säg att nominellt värde i verkligheten, med blandved och genomsnittligt är kanske 10kw. Man får kämpa på rätt bra hela dagen ibland att få upp panna o ordentlig Temp efter att den tömts på natten under vintern. De där kökspannorna är fina men förvänta dig inte några glädjesiffror i verkligheten. Det viktiga är oftast hur stora inlägg du kan göra vilket många av dessa inte är så bra på.
G guggen skrev:
Jag tycker tvärtom att du skall ta i ordentligt med mantladkamin eller kökspanna.
Ta reda på hur många watt per m2 du behöver men låt oss säga minst 100, antagligen mer om det inte är nytt eller tok isolerat.
Jag har ett halvtaskigt isolerat hus på (kanske 90m2 uppvärmd yta) i södra Sverige med en 500l ack, 21kw vattenmantlad kamin, elpatron och solfångare.
Säg att nominellt värde i verkligheten, med blandved och genomsnittligt är kanske 10kw. Man får kämpa på rätt bra hela dagen ibland att få upp panna o ordentlig Temp efter att den tömts på natten under vintern. De där kökspannorna är fina men förvänta dig inte några glädjesiffror i verkligheten. Det viktiga är oftast hur stora inlägg du kan göra vilket många av dessa inte är så bra på.

Vilken kamin använder du dig av, frågar av ren nyfikenhet bara
 
  • Gilla
Baxlaget
  • Laddar…
Vad för kamin har du till ditt system?
 
P Pottefix skrev:
Gammal 1 rörsystem (Överfallssysten) hadde inte shunt eller laddomat. Så tänkte prova skippa det, vet att alla använder det nuförtiden men pappa har inte det i sitt gamla hus heller, och det verkar funka bra.
Det spelar ingen roll om du har ett rör system i relation till laddomat och shunt. Det är för att dels ladda tanken och dels shunta ut värme i kretsen. För att det skall bli effektivt och funktionellt. Går såklart bra utan, finns de som kör utan cirkpump också men det är inte helt lätt att bygga ett självcirkulerande system utan erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.