P Pottefix skrev:
Okej jag kanske river upp golvet och förstärker. sen på med nya skivor och nått klickgolv.
Jag har också tanken, 500L, på övervåningen. Förstärk golvet ordentligt ovanfrån så att du fördelar lasten på tex 6-8 m2 och minst två golvbjälkar. Tex med spontat 45 plank eller liknande och sedan en plåt ovanpå.
 
G guggen skrev:
Jag har också tanken, 500L, på övervåningen. Förstärk golvet ordentligt ovanfrån så att du fördelar lasten på tex 6-8 m2 och minst två golvbjälkar. Tex med spontat 45 plank eller liknande och sedan en plåt ovanpå.
Okej tack för den informationen.
 
G guggen skrev:
Jag har också tanken, 500L, på övervåningen. Förstärk golvet ordentligt ovanfrån så att du fördelar lasten på tex 6-8 m2 och minst två golvbjälkar. Tex med spontat 45 plank eller liknande och sedan en plåt ovanpå.
unko
G guggen skrev:
Jag har också tanken, 500L, på övervåningen. Förstärk golvet ordentligt ovanfrån så att du fördelar lasten på tex 6-8 m2 och minst två golvbjälkar. Tex med spontat 45 plank eller liknande och sedan en plåt ovanpå.
Har du tillop till radiatorerna från högst upp från acktanken och retur i botten?
 
#42
 
G guggen skrev:
#42
Juste, klantigt av mig. Tack
 
Vad tror ni om dehär,
 
  • Handritad skiss av ett uppvärmningssystem för hemmet med radiatorer och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pottefix skrev:
Vad tror ni om dehär,
Vart lite mycke pilar och grejer. Men ni kanske förstår ändå. Saknar jag nånting förutom lite ventiler Och sånt så man kan justera in trycket i varje slinga(2st) och radiatorkoppel med termostat. Och ett öppet expansionkärl Ovanför acktank.
 
P Pottefix skrev:
Vad tror ni om dehär,
Ser rimligt ut, men jag skulle absolut ha en shunt av ngt slag för framledningen mot raddarna.
 
Okej. Vad jag förstått så kopplas shunten ihop med retur från element och framledningen till element. Så vattnet kan justera lite svalare Fram till elementen, men det är väl bara nödvändigt när tanken är riktigt varm, men när tank temperaturen sjunker ner mot 30-50grader så vill man väl ha allt vatten från endast tanken För bästa effekt.Eller missar jag nånting?

Nån som har förslag på vars man behöver sätta avstängningskranar och övertrycksventiler (säkerhetsventiler) Tänker tillexempel om shunten går sönder och aldrig öppnar Till acktanken så borde väl pannan koka ganska snabbt?
 
Först o främst, om du kör öppet system så ha så få böjar som möjligt, så öppet som möjligt, till expansionskärl och sedan ut genom taket.
Sen bör du ha en säkerhetsventil direkt på varm stammen från pannan/kaminen som löser ut när den kokar.
I övrigt så har jag avstägningsventiler vid alla större delar, varje slinga, stam etc.
 
Den säkerhetsventilen på varma huvudledningen upp till tanken, visst ska den sitta innan laddomat? Ska de gå ett rör från den till nått avlopp? Eller kan den bara puttsa ut ångan/ trycket ut i luften? Vet du vad dom ventilerna heter? Försökte söka på Google men hittade mest sånna små ventiler.
 
Menar du att jag ska ha lite böjar på ledningen till alla radiatorer? Eller på kretsen från pannan till acktanken och expansionskärlet? Vet du hur mycket högre man måste ha expansionskärlet än högsta punkten på systemet? Borde bli acktanken som är högsta punkt, så räcker de att exkärlet är litegrann ovanför den bara. Sen ett rör från den till taket så eventuell ånga kan åka ut där. mvh
 
Har startat en annan tråd om detta men skriver här oxå för ni verka ha bra koll på ganska mycket inom detta ämne.


Fundera på hur man kan göra en kökspanna typ wamsler mer effektiv mot vattnet. samt avge mindre effekt i form av strålningsvärme.

Original sitter det vattenmatel på sidorna av eldstaden, men mycket av energin/ värmen går upp till spishällen som ibland blir nästan Röd om man eldar kraftigt. Självklart bra om man vill laga mat på den men mindre bra om man vill kunna ladda tanken snabbare.

Nu till mina funderingar. Borde man inte kunna svetsa en tank med samma mått som spishällen och typ 50mm hög. Själva spishällen går enkelt att lyfta bort och ligger bara på ett såntdär tätningssnöre som jag glömde namnet på, och ersätta med denna vattenmantel/tank issåfall. Tror ni man skulle få mer effekt till acktanken av denna modifikation, och mindre i form a strålningsvärme? Wamsler pannorna ligger på rökgastemp på runt 300 grader, så detta borde inte bli ett problem, snarare bättre om man får ner rökgastempraturen lite. Kanske man kan isolera uppepå den nya tanken med nånting oxå. Frågan är bara hur man skulle koppla ihop den nya tanken med den befintliga vattenmantel. Så allt blir en och samma tank. Så man slipper en extra laddomat för spishällstanken. Vet att det är många med denna typ av kökpannor som klagar på att det blir 40grader varm i köket pgav strålningsvärmen innan man hunnit ladda acktanken till 90 grader.
bifogar en bild på hur min kökspanna ser ut när jag lyft bort spishällen

öppen för alla möjliga förslag. mvh

Öppnad kökspanna med borttagen spishäll som visar en inre metallkonstruktion, vattenmantel och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökspanna med borttagen spishäll som visar interna komponenter och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror det blir svårt att få hela systemet att fungera smidigt ihop.
Om du inte är en fena på att svetsa trycktankar så blir det nog inte heller så bra.

Hade varit enklare att isolera spishällen med stenull, men det ger förmodligen inte mkt mer värme till vattnet utan mest till kråkorna i form av högre avgastemp i skorstenen...

Tyvärr skulle jag nog säga att det enda vettiga är att leta efter en vattenmantlad eldstad med max överförd värme till vattnet och min till luften. Har själv kollat lite på kaminer förut och det tycks svårt att hitta någon som överför mer än ca 70% värme till vattnet, bortsett från riktiga vedpannor då förstås.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Har en kompis som är duktig på tigsvets som hadde kunnat göra det issåfall,

men bäst hadde nog ändå varit som du sa att isolera på spishällen, och kanske ta bort plåtarna till insidan av ugnen Som syns på bilden.och svetsa en tank som passar där istället. Med några infällda Rör Som går rakt igenom den tanken, och kanske nån form av spiral / turbolatpr i rören så man kan leda rökgaserna igenom en vattenfylld tank. Då borde man inte kyla eldstaden nånting mera, och rökgastemp Borde sjunka lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.