H
Om du vill ha mer kvalificerade gissningar kan du säkert ta kontakt med Tomas Gustavsson som nog får anses som en expert på tegelfasader.
Nu är mitt hus 10 år äldre och vårt tegel åkte upp på 60 talet så förutsättningarna är annorlunda men om du vill ha ngn att bolla med så går det bra. Jag är på intet vis en expert men har varit i kontakt med många och bor dessutom nära dig, i Jönköping och har därmed hygglig koll på de lokala firmorna. Hör gärna av dig om du vill.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
H
X
 
  • Skärmdump av en webbsida som visar en bok om reparation av murade fasader med titeln och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Fast skadorna här är inte på grund av korrosion utan på grund av frostsprängning?
Tomas är byggkonsult med egen firma i Lund och Miklos jobbade på LTH senast jag pratade med honom. Större chans så sett att Miklos svarar "gratis"
 
Byggår 1948 betyder plankstomme. 32 cm väggtjocklek ger ungefär följande sektion inifrån och ut: 15 mm träfiberskiva/puts på rörning, 75 mm plank (3 tum), 70 mm isolering, 40 mm luftspalt, 120 mm tegel. Relationen isolering - luftspalt är oklar. Kanske är isoleringsmängden större. Jag skulle vilja säga att det är en mycket (och överraskande) bra uppbyggnad. Spikläkt och träpanel utanpå detta skulle bygga på ytterligare 60 mm, vilket känns tveksamt. Jag tror att den optimala lösningen är putsning av teglet. För detta måste man anlita en proffsfirma. Det gäller att kolla noga och titta på referensobjekt. Alla är inte vad de utger sig för att vara tyvärr. Börja med den utsatta fasaden. Oberoende av detta bör taksprång och takutstick förlängas vid lämpligt tillfälle.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Förmodligen sitter den gamla reveteringen kvar och bygger ett par centimetrar. Isolering och luftspalt är därför troligen något mindre än vad jag skrev i förra inlägget.
 
J justusandersson skrev:
Byggår 1948 betyder plankstomme. 32 cm väggtjocklek ger ungefär följande sektion inifrån och ut: 15 mm träfiberskiva/puts på rörning, 75 mm plank (3 tum), 70 mm isolering, 40 mm luftspalt, 120 mm tegel. Relationen isolering - luftspalt är oklar. Kanske är isoleringsmängden större. Jag skulle vilja säga att det är en mycket (och överraskande) bra uppbyggnad. Spikläkt och träpanel utanpå detta skulle bygga på ytterligare 60 mm, vilket känns tveksamt. Jag tror att den optimala lösningen är putsning av teglet. För detta måste man anlita en proffsfirma. Det gäller att kolla noga och titta på referensobjekt. Alla är inte vad de utger sig för att vara tyvärr. Börja med den utsatta fasaden. Oberoende av detta bör taksprång och takutstick förlängas vid lämpligt tillfälle.
Teglet är bara 8 cm djupt, jag tog kort på klacken längst ner som teglet vilar på + ett foto underifrån vid källarfönstret som indikerar att isoleringen sitter direkt mot teglet och den gamla husväggen. Yttervägg med 8 cm djupt tegel överst och betongklack nederst, intill ett gammalt källarfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klacken där teglet vilar och isoleringens direktkontakt med teglet under källarfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I slutet på 70-talet och några år framåt fick man både bidrag och lån till energisparande åtgärder, som utvändig tilläggsisolering. Det är säkert det som ligger bakom i det här fallet. Hur som helst har väggen bra egenskaper med flera tunga skikt. Tänk på att det sitter en asfaltpapp mellan reveteringen och plankstommen, så man får inte sätta någon plastfolie på väggarnas insida. Med hänsyn till väggens uppbyggnad tycker jag att en putsning är bättre än en ny träfasad. Men stödet för fasadteglet verkar rejält så det funkar kanske med trä också. Att bila ner teglet känns inte längre aktuellt. Finns det några öppna stötfogar i den nedersta tegelraden?
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Tompa21 Tompa21 skrev:
Teglet är bara 8 cm djupt, jag tog kort på klacken längst ner som teglet vilar på + ett foto underifrån vid källarfönstret som indikerar att isoleringen sitter direkt mot teglet och den gamla husväggen. [bild] [bild]

Men sitter det isolering mot tegeln???
Man brukar väl ha en luftspalt mellan tegel och isolering.
Regnar det på teglet så går det igenom och blöter ner isoleringen och håller väggen fuktig längre.
Ihop med kort takutsprång så blir det inte bra.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I slutet på 70-talet och några år framåt fick man både bidrag och lån till energisparande åtgärder, som utvändig tilläggsisolering. Det är säkert det som ligger bakom i det här fallet. Hur som helst har väggen bra egenskaper med flera tunga skikt. Tänk på att det sitter en asfaltpapp mellan reveteringen och plankstommen, så man får inte sätta någon plastfolie på väggarnas insida. Med hänsyn till väggens uppbyggnad tycker jag att en putsning är bättre än en ny träfasad. Men stödet för fasadteglet verkar rejält så det funkar kanske med trä också. Att bila ner teglet känns inte längre aktuellt. Finns det några öppna stötfogar i den nedersta tegelraden?
Om stötfogar menas de lodräta fogarna så är de ju öppna några cm utanför klacken/plåten.
Man kan ju inta veta hur pass förankrad teglet är i fasaden, de förra ägarna går ej att få tag i, kanske teglet byttes före dem också.
Om man ska fästa reglar för träfasaden, räcker det med att fästa dem i teglet eller måste fasadpluggen gå igenom isoleringen och fästa in i väggen också?
Då blir det väldigt långa fasadplugg...
 
A Argastesnickaren skrev:
Men sitter det isolering mot tegeln???
Man brukar väl ha en luftspalt mellan tegel och isolering.
Regnar det på teglet så går det igenom och blöter ner isoleringen och håller väggen fuktig längre.
Ihop med kort takutsprång så blir det inte bra.
Jo, det ser lite konstigt ut, men tyvärr kan jag inte göra något åt det...
Man får väl hoppas att de visste vad de gjorde på den tiden.
 
Fasadtegel ska kramlas fast i väggen (i det här fallet plankstommen). Eftersom det ser ut att vara murat av yrkeskunniga murare får man väl utgå från att så har skett även här. Det bör då räcka med att fästa i teglet. Använd s.k. spikplugg så blir det lättare att fästa in.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Fasadtegel ska kramlas fast i väggen (i det här fallet plankstommen). Eftersom det ser ut att vara murat av yrkeskunniga murare får man väl utgå från att så har skett även här. Det bör då räcka med att fästa i teglet. Använd s.k. spikplugg så blir det lättare att fästa in.
Det låter bra, jag tänkte använda fasadplugg, det kanske är bättre?
Tack för hjälpen!
 
J justusandersson skrev:
Fasadtegel ska kramlas fast i väggen (i det här fallet plankstommen). Eftersom det ser ut att vara murat av yrkeskunniga murare får man väl utgå från att så har skett även här. Det bör då räcka med att fästa i teglet. Använd s.k. spikplugg så blir det lättare att fästa in.

Liten fråga där som jag vet för lite om.
Vad är det för kramlor??
Rostfria??
Anledningen till frågan är att jag har varit med om att hela tegelväggen släppt från stommen på äldre hus.
Är det då mycket fukt i väggen som det frostsprängda teglet indikerar som binds i isoleringen så mår kanske inte kramlorna så bra.
Tror väl ändå på att med trä på väggen som är ordentligt målat så blir nog fukt belastningen mindre än med tegel som suger vatten vid regn.
Som sagt svårt att veta utan att man kollat innanför hur det ser ut, hade nog själv tagit bort några stenar en bit upp bara för att stilla min nyfikenhet om fasaden ändå ska göras om.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
De där impregneringsmedlen för tegelfasader brukar huvudsakligen fungera så att de stänger in fukten så frostsprängningen förvärras.

Puts eller träfasad är mitt förslag. Blir det träfasad skulle jag knacka ned teglet först för att undvika att skapa fuktfällor. Jag anar att fuktbelastningen inifrån kan vara onödigt stor och den fukten skall inte möta ett tätt och kallt tegelskal på sin väg ut.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.