35 039 läst · 84 svar
35k läst
84 svar
Byta eternitrör mot spirorör
Det är alltså en imkanal (frånluft från köksfläkten).M Manfreds skrev:
En imkanal ska idag brandisoleras med minst 15mm brandisolering samt minst 30mm avstånd till brännbart material så fort det lämnar det rum där den börjar.
Mellan oisolerad imkanal och brännbart material måste det vara minst 15mm.
http://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Ja, såklart det är! I alla fall var frågan menad mer praktiskt, hur man kan lyfta bort rören. Eternitrören är 150x150, har tagit bort täckskivan nu och de verkar tight kring genomföringen, se bild. I övrigt hoppas jag lite på att det går att bara plocka upp/ner dem, även där de ligger i kattvinden. Kan det bli problem att istället få plats med den nya, isolerade imkanalen? Ska läsa på mer i de länkarna.Demmpa skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
För att komma upp i BBRs krav som gällde när ditt hus byggdes ska du upp i hela 160, du får göra en bedömning om det känns relevant men jag måste ju få använda lite av allt dumt jag lägger på minnet.M Manfreds skrev:
Det gäller då bara om du inte har annan frånluft i köket.
Redigerat:
Ok! Har kikat in på kattvinden och känner mig spontant positivt inställd. Just nu verkar största problemet vara att få bort kanalen vid genomföringen, och att det finns risk att vi sedan behöver göra hålet i betongbjälklaget större. Förvisso har vi FTX, då gäller annat alltså?Rickard. skrev:
En av anledningarna vi tog bort eternitkanalerna trots att de fungerade, var för att kunna rensa de i framtiden utan att man riskerade riva upp eternitpartiklar.J jonaserik skrev:
För övrigt tog vi i vecka ut de sista eternitkanalerna som fanns i källaren. Riktigt skönt att bli av med de.
Det är också ett argument för mig. Men framförallt att det är lika bra att plocka bort för varje gång man har med det att göra blir det mer komplicerat. Jag menar, vi renoverar fullt fungerande kök, badrum och övrigt, ser verkligen ingen anledning att behålla gamla eternitkanaler när det ändå ska renoveras. De jag har i köket tar dessutom sinnessjukt mkt plats. Taket kommer ligga tills jag dör dock, oavsett vad som händerM Mawe85 skrev:
Ska göra detsamma inom närtid fast från ett duschrum istället i samband med en renovering. Hoppas kunna dra ut dem från varandra, med början på vinden och jobba mig nedåt, utan att de går sönder och frigör asbestfiber. Ibland sitter de ihop med lite bruk men det lossnar förhoppningsvis lätt.M Manfreds skrev:För en som inte kan så mycket om att montera ventilation. Vi har en asbestkanal från köket, som går vidare ut genom kattvinden och upp på vinden. Av olika anledningar skulle jag vilja byta ut asbestkanalen, de synliga delarna i köket och på vinden bör kunna monteras ner utan större problem, men för en total nybörjare, hur löser man de delarna som går genom kattvinden? Är det stökigt/komplicerat? Det är begränsad tillgång till kattvinden.
Men du har inte funderat på imkanal rakt ut i yttervägg om spisfläkten sitter mot en yttervägg? Vet inte så mycket om denna lösning, om det ger större värmeförluster, mer kalldrag eller andra tekniska aspekter men jag har sett flertalet äldre hus som gjort denna lösning, kanske just p.g.a. problem att få plats med kanal och isolering i snedtaket på ovanvåning.
Måste vara en skön känsla att blivit av med samtliga kanaler, grattis! Själv har jag bytt vindslucka i dagarna med eternitkanalerna precis ovanför huvudet på mig. Får man fråga om ni vidtagit några säkerhetsåtgärder i samband med bytena?M Mawe85 skrev:
Jo, vi övervägde kort det men känns väl ändå gött att släppa matosen genom taket och inte ut på sidan? Största problemet är ändå att asbestkanalen i köket behöver tas bort. Förefaller som att böjen som går genom taket ev är gjuten i bjälklaget.T Tobbe_G skrev:Ska göra detsamma inom närtid fast från ett duschrum istället i samband med en renovering. Hoppas kunna dra ut dem från varandra, med början på vinden och jobba mig nedåt, utan att de går sönder och frigör asbestfiber. Ibland sitter de ihop med lite bruk men det lossnar förhoppningsvis lätt.
Men du har inte funderat på imkanal rakt ut i yttervägg om spisfläkten sitter mot en yttervägg? Vet inte så mycket om denna lösning, om det ger större värmeförluster, mer kalldrag eller andra tekniska aspekter men jag har sett flertalet äldre hus som gjort denna lösning, kanske just p.g.a. problem att få plats med kanal och isolering i snedtaket på ovanvåning.
Jo, håller med. Helt klart det bästa att släppa ut matosen på taket.M Manfreds skrev: