Anndin Anndin skrev:
Hej! Blev det rätt tillslut? Min ser ut som din, men jag får inte till det!
Det är så länge sedan så kommer inte ihåg hur det gic, fick ihop den men vet inte hur.

Hej, bildbeskrivningen i svar #8 hjälpte mig mycket. Se gärna bild och video här för en fungerade lösning på liknande typ av torktumlare ( Electrolux EDP2074PMW ). Tack också till @electroluxaren för snabb rådgivning!

• Inre mekanism av en stor hushållsapparat, möjligen en tvättmaskin, med motor och elektriska komponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anndin
  • Laddar…
Vi karate det!! Stort tack!! Våra grejer satt lite längre in bara, och mannen lyckades få ”loss motorn” så att remmen och fjädern gick att få runt på rätt sätt! 👍🌸

Måste tacka alla som tillfört till denna tråd.
Torktumlarens rem gick av i början av veckan och i ett hushåll med fyra barn och två vuxna hade vi inte klarat oss länge utan den.
Hade aldrig bytt rem på en torktumlare innan och gjorde därför helt åt skogen fel när jag monterade remmen första gången. Naturligtvis skällde jag ju lite på stället jag beställt remmen ifrån att dom skickat fel...
Sen gjorde jag en Googling och hittade denna tråd.
Visste inte vad en remspännare var och vad fjädern var till som hängde löst innanför skalet. Hade ju även monterar remmen helt galet.
Men efter att läst denna tråd och tittat på bilderna och videon så lever torktumlaren nu igen. Och jag tycker även den går tystare än innan 🙂

Så tack än en gång! 🙏

• Gilla
Johan Larsson8209
  • Laddar…
Hej!
Vi håller också på att byta drivrem.
Innan vi skruvar ihop allt nu. Visst ska räfflade delen ligga emot motoraxeln och trumman och släta ligger mot hjulen?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Anndin Anndin skrev:
Vi karate det!! Stort tack!! Våra grejer satt lite längre in bara, och mannen lyckades få ”loss motorn” så att remmen och fjädern gick att få runt på rätt sätt! 👍🌸
Hej vi försöker också byta drivrem på torktumlaren och ser på byggahus.se att ni lyckades få loss motorn så man får under drivremmen? Hur gick ni tillväga?

M Mona Dietrich skrev:
Hej vi försöker också byta drivrem på torktumlaren och ser på byggahus.se att ni lyckades få loss motorn så man får under drivremmen? Hur gick ni tillväga?
har du samma modell då?

M Mona Dietrich skrev:
Nu har tydligen drivremmen hamnat fel eller slitits upp, så jag kan ta en bild när vi väl kommer dit, kontentan är att maskinen nu inte fungerar igen 😬

Anndin Anndin skrev:
Nu har tydligen drivremmen hamnat fel eller slitits upp, så jag kan ta en bild när vi väl kommer dit, kontentan är att maskinen nu inte fungerar igen 😬
är spännhjulet defekt så kan detta hända

returen returen skrev:
är spännhjulet defekt så kan detta hända
Hej! Tänker du att det blev defekt när vi öppnade maskinen sist, eller vad fick dig att tänka det…har ännu inte orkat öppna maskinen…

Anndin Anndin skrev:
Hej! Tänker du att det blev defekt när vi öppnade maskinen sist, eller vad fick dig att tänka det…har ännu inte orkat öppna maskinen…
glidlagret torkar och spännhjulet skär

returen returen skrev:
glidlagret torkar och spännhjulet skär
Tack! Så hur många delar är det som måste bytas? Sist vi öppnade var det inte pga remmen, det var för att ta bort ludd i hela maskinen….

Anndin Anndin skrev:
Tack! Så hur många delar är det som måste bytas? Sist vi öppnade var det inte pga remmen, det var för att ta bort ludd i hela maskinen….
normalt räcker det att göra rent hjulet och smörja
men du kanske behöver byta både detta och renn´mmen

Hej! gammal tråd men gör ett försök, har kommit väldigt långt men de verkar som man måste ta loss motorn för att komma in under de fäste som är i metall för att dra runt remmen? ser inte att tidigare fråga om detta blivit besvarad eller hur man fått bort hela motorn? kan inte se annan lösning än att de måste göras

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.