16 792 läst · 33 svar
17k läst
33 svar
Byta drivrem, torktumlare.
Hej, bildbeskrivningen i svar #8 hjälpte mig mycket. Se gärna bild och video här för en fungerade lösning på liknande typ av torktumlare ( Electrolux EDP2074PMW ). Tack också till @electroluxaren för snabb rådgivning!
Måste tacka alla som tillfört till denna tråd.
Torktumlarens rem gick av i början av veckan och i ett hushåll med fyra barn och två vuxna hade vi inte klarat oss länge utan den.
Hade aldrig bytt rem på en torktumlare innan och gjorde därför helt åt skogen fel när jag monterade remmen första gången. Naturligtvis skällde jag ju lite på stället jag beställt remmen ifrån att dom skickat fel...
Sen gjorde jag en Googling och hittade denna tråd.
Visste inte vad en remspännare var och vad fjädern var till som hängde löst innanför skalet. Hade ju även monterar remmen helt galet.
Men efter att läst denna tråd och tittat på bilderna och videon så lever torktumlaren nu igen. Och jag tycker även den går tystare än innan 🙂
Så tack än en gång! 🙏
Torktumlarens rem gick av i början av veckan och i ett hushåll med fyra barn och två vuxna hade vi inte klarat oss länge utan den.
Hade aldrig bytt rem på en torktumlare innan och gjorde därför helt åt skogen fel när jag monterade remmen första gången. Naturligtvis skällde jag ju lite på stället jag beställt remmen ifrån att dom skickat fel...
Sen gjorde jag en Googling och hittade denna tråd.
Visste inte vad en remspännare var och vad fjädern var till som hängde löst innanför skalet. Hade ju även monterar remmen helt galet.
Men efter att läst denna tråd och tittat på bilderna och videon så lever torktumlaren nu igen. Och jag tycker även den går tystare än innan 🙂
Så tack än en gång! 🙏
Medlem
· Västmanland
· 233 inlägg
Hej!
Vi håller också på att byta drivrem.
Innan vi skruvar ihop allt nu. Visst ska räfflade delen ligga emot motoraxeln och trumman och släta ligger mot hjulen?
Vi håller också på att byta drivrem.
Innan vi skruvar ihop allt nu. Visst ska räfflade delen ligga emot motoraxeln och trumman och släta ligger mot hjulen?
Hej, ja det låter rätt! Vill minnas att det bara var ett hjul ...
Hej vi försöker också byta drivrem på torktumlaren och ser på byggahus.se att ni lyckades få loss motorn så man får under drivremmen? Hur gick ni tillväga?Anndin skrev:
Nu har tydligen drivremmen hamnat fel eller slitits upp, så jag kan ta en bild när vi väl kommer dit, kontentan är att maskinen nu inte fungerar igen 😬M Mona Dietrich skrev:
Hej! gammal tråd men gör ett försök, har kommit väldigt långt men de verkar som man måste ta loss motorn för att komma in under de fäste som är i metall för att dra runt remmen? ser inte att tidigare fråga om detta blivit besvarad eller hur man fått bort hela motorn? kan inte se annan lösning än att de måste göras