Tjena!
Har en 48V truck med gamla slitna batterier
Funderar på att byta till några jag har liggandes. Försöker komma på en anledning till att det inte skulle fungera.. 💥
Någon som har en åsikt eller input?
Bifogar bilder
Tack!
Har en 48V truck med gamla slitna batterier
Funderar på att byta till några jag har liggandes. Försöker komma på en anledning till att det inte skulle fungera.. 💥
Någon som har en åsikt eller input?
Bifogar bilder
Tack!
Dom batterierna som sitter där, är på 2 volt styck och är säkert matchade med varandra. Ligger i serie. Att sätta i ett annat så måste det vara kompatibelt, har att göra med s.k innre resistans och lite annat. Det du visar, verkar vara för 12 volt, klart går om du har 4 st och lägger dom i serie och då ska dom vara matchade med varandra. Men räkna med att driftiden blir avsevärt kortare. Inte helt lätt det med koppling av batterier.
Planen är att riva ut samtliga befintliga och byta mot dessaJ jonaserik skrev:Dom batterierna som sitter där, är på 2 volt styck och är säkert matchade med varandra. Ligger i serie. Att sätta i ett annat så måste det vara kompatibelt, har att göra med s.k innre resistans och lite annat. Det du visar, verkar vara för 12 volt, klart går om du har 4 st och lägger dom i serie och då ska dom vara matchade med varandra. Men räkna med att driftiden blir avsevärt kortare. Inte helt lätt det med koppling av batterier.
Har fyra av dessa batterier från samma batch (date code) samt ungefär 3,4 mili ohm på alla
Varför skulle drifttiden bli avsevärt sämre?
Därför att kapaciteten sannolikt varit klart högre på de befintliga cellerna.
Jag holler dock inte med Jonaserik om att detta skulle vara svårt på något vis.
Jag holler dock inte med Jonaserik om att detta skulle vara svårt på något vis.
Tänk själv. En batteribank som består av XX antal batterier 2 volt, kanske fler XXX 1 volt har otroligt mer kraft i sig. Det är summan av märkeseffekten på batterierna som avgör, hur det biir. Men det är väl bara att riva ut dom gamla och sätta dit dom du har och prova. Klart inte står trucken still, den kommer att röra på sig och lyfta, men drittiden innan ny laddning blir kortare. Troligtvis har du en 48volts laddare att koppla in.Jakopp skrev:
I reservkrafhänseende ( nu med 230 V ) så sätts det in kanske 115 st 2 volts batterier, i stället för 20 st 12 volts. 2 volts batterierier är i fysisk storlek ca B 35 X L 25 X H 80-100 cm och väger kanske 150 kg. Nu är det på vattenfalls batteribank för drift av hela dess styrning av sitt elnät. Lite skillnad, men hoppas du hänger med. Dom har t.o.m 3 st sådana battetribankar för att kunna få ut 3 fas 400 V
PS det finns även 5 voltare och då blir det 46 st i serie för 230 V.
Medlem
· Västragötaland
· 31 inlägg
Tänk på att vikten av batterierna är en del av motvikten. Det kan vara så att du måste vikta upp de nya på något sätt om de inte är lika tunga som de gamla.
Medlem
· Västra Götaland
· 631 inlägg
Det är bara att slicka på dem och se om det funkar!
/slut på oseriöst inlägg.
/slut på oseriöst inlägg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta elbatterier till bergsvärme?
Värme allmänt -
Byta ut laddningsbara batterier, vad behöver man tänka på?
Teknik -
Glöm inte att byta batterier i era Verisure-brandlarm
Villalarm & Hemautomation -
DSC: Byta ett eller två batterier?
Villalarm & Hemautomation -
DC981 - Sälja/Kasta/byta batterier?
Verktyg, Maskiner & Fordon