Just precis, väl bottnad står den i "fel" riktning.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Krilleman
Hur många gäng-varv är det på den?

Strax mer än 4 varv för att vittna den (4.3)... Ska försöka bifoga lite bilder ikväll

Hej igen,

lite mer omfattande information. Jag betställde alltså en "uppsättning" så att jag kan se hur det blir med excenter respektive utan. En lösning med excentern skulle kunna bli väldigt snygg, dock är problemet att den i bottnat läge hamnar i fel vinkel. Bottnat läge når man för att det inte är gängat hela vägen... dvs "ytorna" på returventilen och excentern möter ej varandra (se orange markering i bilden). (krånglig skrivet, om det inte går att förstå så strunt i det).
Dessutom märker jag att alla bitar är olika gängada, dvs "riktning" i bottnat läge varierar mellan individerna.

Vidare inser jag ett trycknippel inte funkar bra i excentern, där passar klämringskopplingar bättre. Som man ser på bilden har jag misslyckats med att beställa cromat för klämringskopplingen (detalj).

Excentern är på sin invändiga gänga är klädd med lite nylon?, så vad man än skrivar i där så blir det säkert toktätt.

Bifogar bilder på dessa vackra kominationer. En av bilderna visar också den "normala" lösning utan excenter som jämförelse

Där jag markerat med rött tänker jag mig att jag kan såga till så att "ytorna" möter varandra så att man inte ser gängorna.

Mycket test, undringen är understruken - det vore skönt om man kunde få lite rörelsefrihet som en effekt av excentern vid själva monteringen av radiatorn.

WP_001295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_001297.jpg
Skapa konto
WP_001299.jpg
Skapa konto
WP_001300.jpg
Skapa konto

Men,
ligger det någon typ av fiberpackning i botten av excentern?

Jag tror inte att du ska dra kopplingen i botten!

Du tätar gängorna med lin och pasta. Sedan drar du excentern till "rätt" vinkel, dvs. du slutar vrida när du står rätt.
Linet håller sedan tätt.

Krilleman
Använd trycknippeln! Både billigare och snyggare.

Fick du tag på någon OK bocknyckel?

I tredje bilden i #64 visas hur det bör se ut tycker jag, genom att spara in alla kopplingar och excentrar bör du kunna köpa ett riktigt bra bockverktyg istället. Då kan du lyckas lätt med ett snyggt och proffsigt montage som gör krilleman nöjd. På bilderna i ditt #1 verkar du inte ha problem med att justera höjden på montaget av elementen, då är det också lättare att få lite svängrum för avståndet skarv vid golv via bockat rör och in i returventilen.

Bockverktyget kan du ha mycket nytta av vid andra jobb för vattenrör osv så det är en bra grundinvestering om man vill göra lite rörmokerijobb framöver.

Krilleman
GK100 skrev:
Då kan du lyckas lätt med ett snyggt och proffsigt montage som gör krilleman nöjd.
Det är absolut inte jag som ska bli nöjd, utan när allt är klart ska Hopphare själv kunna räta på ryggen och stolt säga att han monterat hela rasket själv!!! (y)

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Ni är inte bara duktiga, ni är trevliga också :), och nog fan kommer jag vara stolt när det är på plats.

Följer upp lite
GK100. Jo jag kapar befintlig rör i samma höjd och ca 2cm från golvet (om jag vågar) även här har jag köpr både klämringar och presskoppligar. Pressen ser bättre ut tycker jag, dessutom har jag hittat en firma i malmö som hyr ut pressvektyg.

Magnu: I botten (invändig gänga) på excentern finns ingenting, däremot finns det typ något nylonliknande på insidan av gängan vilket syns på bilden ovan. I packetet med excentern följde en liten packning med med jag antar den är tänkt att sitta i den andra änden.

Jag får fundera på vad som ser bäst ut, och som ni förstår tycker jag att det är skitkul. Jag har dock tre ovissheter som återstår.

* Bottar i fel vinkel. lin och pasta, alternativ en packning. Tyvärr försvinner den medföljande packningen ner i returventilen. Hade den varit kanske 3 mm (eller mer) tjock skulle det fungerat bättre. (kanske finns att beställa)
* Alternativet utan excentern: Eftersom det bara är 15 mm som rören behöver flyttas ut är jag orolig för att pressnippelns klämring kommer att hamna på en bockad del av röret. Är detta ett problem. Dvs jag önskar att röret från golvet skall gå rakt upp så långt som möjligt innan det böjs in precis "innan" det möts av en något vinklad returventil.
Kanske är det så att vinklad returventil kommer ser lite sådär ut.....
*vad tror ni om kapa så att gängan inte syns (rött i bilden några poster upp). Ska jag bekymmra mig för läckage här?

Jag tabbade mig och missade att beställa ett bockverktyg från rinkabyrör (700kr). Radiatorn är beställd (dvs 1 av 5)

Krilleman
Nja, kapa inte rören 2cm från golv. Om du får någon koppling att läcka så är det riktigt tacksamt att ha lite rör kvar för att kunna montera en ny koppling. Kapa snarare på ca 5cm från golv!

Hela montaget med excentern ser konstigt ut! Skippa helt.

Du måste ju i alla fall bocka röret upp till termostaten...

Själva bocken för att komma in 15mm är obefintligt. Det gör du lätt själv och utan att klämringen hamnar i bocken! Och tvärställa returventilen lite på "sniskan" ser hiskeligt mycket bättre ut än excentern!

Ja kapa ca 5 cm från golv så du får 2-3 cm till nedre kant av kopplingen precis så menade jag tidigare. Det är givetvis du som avgör men excentern ser inget vidare ut som krilleman skriver. I så fall skulle det nog vara bättre om du skaffar excentrar som passar mellan radiatorns raka kopplingsmuttrar och dina befintliga koppel, såna finns. Det som kanske ser lite konstigt ut då är blandningen mellan de klssiska sektionsradiatorerna och moderna integrerade koppel, men det är ju en ren smaksak.

Jag vill gärna att det ska se ut som ett orginalutförande så excentern är lite kontroversiell. Dock kommer det se klockrent ur rakt framifrån.

Det fina är att det finns två möjliga vägar att gå, att jämföra med 0 vettiga alternativ för några veckor sedan.

Jag får helt enkelt provböja.... Fortsättning följer...

Hur går det? :wow:

Kul med nyfikna!

Jag har fakriskt ännu inte fått hem radiatorn. Jag vill minnas att det skulle ta 5 veckor - och det känns som om att 5 veckor passerat....
Sen måste jag tajma projektet på något bra sätt. Jag är rädd för att det kan dröja. Men jag lovar följa upp!

En observation - det förvånar mig att rinkabyrör inte säjer kromade klämringskopplingar... finns det andra skillnader än rent estetiska - alla andra delarna i pusslet är ju kromade....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.