1 123abc skrev:
Nej absolut inte så det ska inte ristas eller göras något med skruven alls för att du ska kunna driva ur den.
Jag försöker förklara igen var du ska knacka för att driva ur skruvarna.
Om du tar en vanlig spårskruvmejsel och försöker lossa normalt så glider den bara över 2st "kullar" och rappar över.
Det jag gör när jag knackar loss skruvarna är att jag vrider den platta skruvmejseln på högkant och håller skruvmejseln långt ut mot ytter delen av kullen och så att den följer uppförsbacken på kullen.
Därefter så knackar jag på skruvmejseln med hammaren och följer hela tiden med med mejseln runt så den alltid både ligger efter uppförsbacken samt 90° vinkel mot "linjen" mellan de båda kullarna så kraften alltid driver skruven runt moturs.
Byt "kulle" när det blir obekvämt att driva skruven och du kommer åt bättre på den andra kullen.
Om du testar så börja med att tejpa ordentligt runt om i flera lagen silvertejp eller liknande som skyddar om du slinter vilket lär hända ofta om du är ovan samt inte fått in känslan av hur hårt du ska knacka med hammaren på mejseln.
Jag gillar att använda en spårmejsel men jag vet andra som gillar en körnare bäst vilket jag inte gillar alls, så testa vad som fungerar bäst för dig.
Använd en spårmejsel som du inte är rädd om ifall den skulle bli dålig, min mejsel jag använder är ordentligt nernött efter alla år trotts att det är en med riktigt hög kvalitet.
Tack för tipset!
Fix 841 med engångsskruvar - tidigt 80-tal.

Fungerade utmärkt, och glöm inte tejpen.
Jag tänkte att jag inte skulle slinta, och struntade först i tejpen. Gick väl 10 sekunder innan tejprullen åkte fram ;-)
Närbild på ett dörrlås från märket ASSA med Fix 841 engångsskruvar och silverfärgad tejp runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.