Hej!
I krypgrunden i vårt hus (från 79) är svarta asfa boards med en del mikrobiell påväxt och bör bytas ut enligt besiktningsmannen.
Efter ett tag blrjade jag kaxigt fundera på att byta ut dem själv. Vad tycker ni? Har någon gett sig på sådant själv? Eller är det dum idé och jag gör bäst att glömma detta och anlita en firma för det?

• Krypgrund med svarta asfaltbaserade isolerplattor och synliga tecken på mikrobiell påväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta asfaltbaserade isoleringsplattor i en krypgrund med tecken på mikrobiell påväxt och stenigt underlag.
    Skapa konto
  • Svarta asfabitsskivor i krypgrund med synlig påväxt och rörledningar, behov av utbyte.
    Skapa konto
Finns väl ingen anledning att byta det där...........rent nonsens. Håll koll på det över tid bara och det primära är att det inte växer okontrollerat men är det inte mer än så där så sköter ju naturen balansen själv.
Byter du skivor och inte gör nå mer så blir det ju likadan påväxt på dem..........
En sån där typ av grund som är snustorr på alla vis är ju bra men det är nog få som har det så. Nån liten påväxt får nog anses som helt ofarligt. Så länge det stannar vid det där alltså........

S Stefan1972 skrev:
Finns väl ingen anledning att byta det där...........rent nonsens. Håll koll på det över tid bara och det primära är att det inte växer okontrollerat men är det inte mer än så där så sköter ju naturen balansen själv.
Byter du skivor och inte gör nå mer så blir det ju likadan påväxt på dem..........
En sån där typ av grund som är snustorr på alla vis är ju bra men det är nog få som har det så. Nån liten påväxt får nog anses som helt ofarligt. Så länge det stannar vid det där alltså........
Vissa skivor har mer, vissa mindre påväxt. Finns någon som hänger också. Enligt en byggare inget konstigt men bad vet jag? Har ingen erfarenhet av krypgrund, det är mitt första hus;)
Här kommer några fler bilder:

• Närbild av yta med ojämn påväxt, troligen mögel eller mögelliknande substans, i en krypgrund.
    Skapa konto
  • Mörk bild av en krypgrund med påväxt på isoleringen.
    Skapa konto
  • Vy av en krypgrunds isoleringsskivor med varierande grad av påväxt och en hängande skiva, mörk miljö.
    Skapa konto
  • Vy av en krypgrund under ett hus som visar isoleringsskivor med mögel eller påväxt och en ojämn jordgolv.
    Skapa konto
Det ser ju så klart tråkigt ut men personligen skulle jag lagt pengar och tid på nåt annat och sen bara hållit koll på det. Troligtvis är det väl aningen lite för fuktigt därnere men bara lite för mycket som sagt. Är ju på gränsen liksom. Gör man inget åt klimatet så blir ju de nya skivorna likadana på tid och längd och hålla på med avfuktare och grejer bara för det där lilla är ju fullständigt bortkastat.
Det viktiga är som sagt att det inte blir värre och vem vet, det kanske sett ut så där i 20 år eller mer..............

S Stefan1972 skrev:
Det ser ju så klart tråkigt ut men personligen skulle jag lagt pengar och tid på nåt annat och sen bara hållit koll på det. Troligtvis är det väl aningen lite för fuktigt därnere men bara lite för mycket som sagt. Är ju på gränsen liksom. Gör man inget åt klimatet så blir ju de nya skivorna likadana på tid och längd och hålla på med avfuktare och grejer bara för det där lilla är ju fullständigt bortkastat.
Det viktiga är som sagt att det inte blir värre och vem vet, det kanske sett ut så där i 20 år eller mer..............
Ja, förmodligen. Ägaren har köpt huset i 2000 och inte varit därnere sedan dess.
Fuktkvoten ligger på runt 20%.

Första steg kan ju vara att lägga ut plast.

• Gilla
Roger Simonsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Kron skrev:
Första steg kan ju vara att lägga ut plast.
Finns redan.

Ser då inte ut på sista bilden som att det ligger plast på marken med uppvik mot grunden

nino nino skrev:
Ser då inte ut på sista bilden som att det ligger plast på marken med uppvik mot grunden
Finns där men gammal, ligger under gruset. På vissa ställen mer ytligt än på andra.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Att byta är väl inga större problem, det svåraste är väl att få in så stora skivor i grunden...
Risken finns ju att isoleringen ramlar ner när man fått bort en skiva, har själv lika grund och jag har släppt på en del och skruvat tillbaka och det funkade.
Mitt problem är att isoleringen har sjunkit så det är nån cm luft mellan golvspån och isolering så jag kan ha lite kalla golv om det blåser länge.

Ska jag byta ut asfaboarden så blir det nog eps / xps skivor istället, då får man lite extra isolering

nino nino skrev:
Att byta är väl inga större problem, det svåraste är väl att få in så stora skivor i grunden...
Risken finns ju att isoleringen ramlar ner när man fått bort en skiva, har själv lika grund och jag har släppt på en del och skruvat tillbaka och det funkade.
Mitt problem är att isoleringen har sjunkit så det är nån cm luft mellan golvspån och isolering så jag kan ha lite kalla golv om det blåser länge.

Ska jag byta ut asfaboarden så blir det nog eps / xps skivor istället, då får man lite extra isolering
Det är lite där jag är. Jag blir lite fundersam över det praktiska. De skivorna som jag har verkar rätt stora till storleken: de ska tas ned och sedan ut genom öppningen i golvet. Det blir nog bökigt. Jag har ingen aning hur tjocka de är, vet du?
Och vad ska man byta ut dem mot?

Dom är nog 12-13mm som en gipsskiva

Cellplast skivor i eps eller xps, som är falsade, finns i storlek 60x120cm eller 120x240cm och i en mängd tjocklekar.

nino nino skrev:
Dom är nog 12-13mm som en gipsskiva

Cellplast skivor i eps eller xps, som är falsade, finns i storlek 60x120cm eller 120x240cm och i en mängd tjocklekar.
Tack!!
Jag får titta på det live i en butik.
Spelar roll vilken tjocklek jag tar? Skulle vilja ha det så lätthanterligt (=tunnt) som möjligt..

Jag bytte blindbotten underifrån i min krypgrund i våras. Rivningen är den enkla biten, kan du leva med att få isolering, musbajs och övrigt byggskräp i ögonen några timmar så är det inte mycket värre än så. Den jobbiga biten kommer efteråt, när du konstant arbetar mot gravitationen, med otympliga byggmaterial, i ett litet trångt utrymme. Trodde det skulle ta fyra dagar totalt, höll på drygt två veckor med det och då tog jag ändå den lätta vägen ut med fibercementskivor.

Gör bara jobbet om det verkligen behövs är mitt råd :seenoevil:

A ati skrev:
Jag bytte blindbotten underifrån i min krypgrund i våras. Rivningen är den enkla biten, kan du leva med att få isolering, musbajs och övrigt byggskräp i ögonen några timmar så är det inte mycket värre än så. Den jobbiga biten kommer efteråt, när du konstant arbetar mot gravitationen, med otympliga byggmaterial, i ett litet trångt utrymme. Trodde det skulle ta fyra dagar totalt, höll på drygt två veckor med det och då tog jag ändå den lätta vägen ut med fibercementskivor.

Gör bara jobbet om det verkligen behövs är mitt råd :seenoevil:
Har bara besiktningsmannens utlåtande att luta mig mot och han råder att byta ut. Då det finns så mkt annat att göra som framför allt kostar en del så vill vi göra det vi kan själva. Vissa delar ger jag mig inte på ( elledningar tex) men vissa kan jag nog tänka mig fixa (även om det skulle innebära musbajs:crysmile:). Frågan är om det är riskabellt att göra sådant själv och ingen större risk att huset rasar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.