Hej,
Vi funderar på att köpa ett tvåvåningsradhus på cirka 120 kvadratmeter. Huset är från 1971, om jag inte minns fel.

På frågan hur det ser ut med jordfelsbrytare och jordade uttag svarar mäklaren:
"Det finns en jordfelsbytare för elslingorna i badrummet och hallen. Angående uttagen är det okänt om de är jordade eller inte då elen är från byggåret."
Med elslingorna antar jag att det menas den installerade golvvärmen?

Nåväl, på ett annat hus från samma byggår stod det i besiktningsprotokollet att elinstallationers livslängd har 40-50 år.

I så fall bör det vara tid att byta det? Inte minst då jag kommer använda en hel del strömkrävande objekt som datorer, externa hårddiskar, projektor, mediaboxar, TV-apparater, etc. Vi har dessutom barn så petsäkra uttag som görs till jordade torde vara smart?

Jag har därför en mängd frågor.

Vad kan det på ett ungefär kosta att byta all el (utom badrum och eventuellt kök som jag antar att man får ta vid framtida renoveringar?) och göra uttagen jordade. Med byte av elcentral (sånt modern proppskåp med brytare) och jordfelsbrytare och allt man behöver?
Hur fungerar det i rummen vid ett sådant byte? Öppnar man upp ett litet hål i väggen på några centimeter? Eller öppnar man upp långa bitar av väggen? Vi har helst inte för avsikt att renovera/tapetsera om rummen.

Väldigt tacksam för svar och hjälp!

Man gör inga hål utan tar bort alla uttag och strömbrytare. Kablarna är dragna i rör så man drar ut dom gamla och in med nya.

Vi gav 27.000:- för detta för vårt hus efter rot. 113 kvm, inget i källaren men badrum och kök var med i detta pris.

Den tekniska livslängden är ju högst generell. Låt en elektriker titta på det, men spontant skulle jag säga att det inte finns anledning att byta allt, men att byta uttag och brytare är en god idé då 70-talsplasten brukar bli spröd så här dax och kan sakna petskydd. Det går oftast bra att efterdra skyddsjord i befintliga rör i väggarna om du vill ha detta, men det är viktigare att du låter installera jordfelsbrytare för hela anläggningen.

Det finns ingen anledning att byta proppskåpet "bara för att", det går normalt bra att installera jordfelsbrytare mot befintlig central.

Elslingor är detsamma som golvvärme.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker att det är lite överdrivet att säga att ett elsystem har 40 års livslängd. Visst uttag och brytare åldras, och kan behöva bytas.

Men elledningar som är nyare än ca 1955 är av PVC och åldras i princip inte alls (om 200 år så har vi kanske en annan uppfattning). De ledningar som användes tidigare med annat isoleringsmaterial, kan vara en kombination av gummi och textil. De är numera rätt ovanliga, men de är akut farliga. Isoleringen har numera (redan på 60 - 70 talet, om de installerades på 30 - 40 talet) brutits ner och är numera mer som ett vitt pullver som rasar om man nuddar ledningarna.

men i hus från 70 talet är det mesta troligen rätt OK. Fast som sagt uttag som används mycket får nog anses som slut nu.

Det man bör göra i ett hus av den ålderna är att installera en jordfelsbrytare, som skyddar hela huset, inte bara badrummen (golvvärme får inte installeras utan jordfelsbrytare). En sådan installation går för det mesta att göra som en komplettering av en bef. elcentral med proppar. Det är alltså inte nödvändigt att byta central. Ett vanligt missförstånd är att en jordfelsbrytare kräver att allt i huset är jordat. Så är det inte jordfelbrytaren skyddar bra även i ojordade installationer. Och det är utan tvekan den bästa förbättringen av elsäkerhet du kan göra, och det är oftast en billig åtgärd.

Sedan är det en annan femma att man kanske vill komplettera med fler uttag i huset, eller andra belysningslösningar osv. Om de ändringarna blir omfattande så kan det vara vettigt att byta bef. el samtidigt.

Att dra in skyddsjord till alla befintliga delar av installationen är också säkerhetshöjande, men det ger en rätt begränsad förbättring av säkerhetem, i mitt tycke inte värt kostnaden som enskild åtgärd. Åter OM du gör stora ändringar av elen i ett rum med nya uttag osv. så bör man passa på och jorda alla uttag i rummet. Om utökningen är mer än ett enstaka uttag i rummet så blir det obligatoriskt att uppgradera resten av rummet också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Så vad jag bör göra är att komplettera eventuell överlåtelsebesiktning med besiktning av elen.

Om jag inte får några speciella anmärkningar kan jag ta in offerter på att installera jordfelsbrytare för alla uttag, samt jorda alla uttag (även badrum och kök eftersom det inte behövs borras i väggar/kakel) och byta till petsäkra uttag. Detta kan förhoppningsvis gå på under 50 000 kr (inklusive material och kostnader)?

I så fall finns det inom budget och låter som ett tryggt och bra alternativ.

Fast ni tycker alltså inte att det är värt att jorda samtliga uttag? Köra på jordfelsbrytare till alla installationer (samt byta alla till petsäkra uttag) och sedan bara jorda vissa rum (vilka rum bör man i så fall jorda och vilka kan man skippa)?

tommib
Kök och framför allt badrum har förhoppningsvis redan jordade uttag. Ev uttag i badrummet måste ovillkorligen vara skyddade av jordfelsbrytare.

Om du ändå tänker dig att uppdatera elinstallationen skulle jag inte lägga pengar på en besiktning av den. Det får du automatiskt när man byter alla saker.

Jag skulle byta alla FK (kablar, typ) i väggen och då dra i skyddsjord, om inte annat för att få rätt färg på allt och samtidigt få en bra överblick hur det är kopplat och att det inte finns några skojiga/farliga hempul (det upptäcks om man byter all tråd). Petskyddade uttag är i princip ett måste om ni har småbarn och om uttagen ändå ska ersättas skulle jag definitivt köpa jordade då det är onödigt att lägga pengar på ojordade uttag nu för att ändå byta senare. Observera att man aldrig får blanda ojordat och jordat i samma rum. Är ett enda uttag jordat ska alla vara det, även lamputtag.

Elcentralbyte är en öppen fråga. Det finns absolut inget krav på att byta bort en fullt fungerande proppcentral men kan vara vettigt att göra av andra skäl, t.ex. om man vill ha flera jordfelsbrytare (kan vara svårt i en gammal central) eller av estetiska skäl. I mitt fall var det sambon som ville ha "såna flip-flip och inte gamla proppar" :)

Ta in ett par offerter, var noga med att specificera att du vill ha materialet för sig, gärna detaljerat specificerat vad gäller kostnaden för uttag, dvärgbrytare (=säkringar), ev lampknappar osv. Sen jämför du med t.ex. elbutik och ser hur mycket påslag elektrikern lägger på. Var medveten om att du kommer uppfattas som en besvärlig kund i och med detta, men det kan spara både en och annan krona. Vill du hjälpa till så ser du till att räkna alla vägguttag och strömbrytare som ska bytas så att elektrikern slipper. Jag köpte in materiel själv men fick då betala mer per timme för installationsarbetet. För mig som är intresserad var det värt det, ekvationen kanske ser annorlunda ut för dig.

ps. De apparater du räknar upp som strömkrävande är normalt inte det i bemärkelsen drar mycket ström (möjligtvis med undantag för datorn om du har ett riktigt monster) men du kanske menade att de behöver el. ds.

Ja, besiktigar du elen får du ett väldigt bra och oberoende underlag på vad du behöver byta och åtgärda.

Du får även byta uttag och strömbrytare själv om du vill, i kök och badrum bör det redan vara skyddsjordat.

Jag hade inte lagt pengar på en elbesiktning, det kostar troligen mer än det smakar.

I mitt hus från 1957 så är all elkabel jag har tittat på i utmärkt skick. Någon enstaka strömbrytare har jag också bytt för att den blev glapp, och sen har jag bytt ett större antal strömbrytare och uttag och dragit i jord i samband med renovering,

Bör jag bara köpa huset utan en elbesiktning? Jag tänker mig att man kan kräva avdrag på köpeskillingen/häva köpet om elektrikern finner att det har stora brister?

Angående enheterna jag kommer använda så kommer det säkert att vara 10-15 enheter inkopplade på ett enskilt eluttag. Det är normalt inga problem med en sådan belastning i ett hus med el från 70-talet?

Jag har ett hus från 78 och där jag sitter nu i arbetsrummet har jag 16 saker inkopplade i ett dubbeluttag+ uttagslister, så det är inte antalet prylar utan effektuttaget, som styr över vad som kan kopplas in. I mitt fall finns det ganska många med mycket små effekuttag typ telefonladdare, intern telefon, tandborstladdare, rakapparatladdare, modem, wifi m.m. m.m. De "stora" förbrukarna ( dator, skrivare, scanner) drar inte så mycket heller.

• Gilla
dejonki89
  • Laddar…
start79 skrev:
Inte minst då jag kommer använda en hel del strömkrävande objekt som datorer, externa hårddiskar, projektor, mediaboxar, TV-apparater, etc.
Fast denna typ av apparater är (normalt) inte speciellt strömkrävande. En vanlig vattenkokare eller brödrost drar antagligen enskilt mer ström än samtliga apparater du räknat upp.

start79 skrev:
Angående enheterna jag kommer använda så kommer det säkert att vara 10-15 enheter inkopplade på ett enskilt eluttag. Det är normalt inga problem med en sådan belastning i ett hus med el från 70-talet?
Oavsett installationens ålder är det nog ingen som rekommenderar 15 enheter på ett uttag. Dock blir det ofta lätt så i "datorhörnan" eller bakom TVn. Hur som helst är det nog inte antalet apparater som är avgörande utan deras totala strömförbrukning. Här finns ingen säker genväg utan man får undersöka vad varje apparat drar och summera det hela.

Ska jag gissa kan du säkert utan vidare köra tjugo mobilladdare på ett uttag medan två vattenkokare skjuter proppen rätt snart.

Som sagt bör det inte vara några större problem med elsystemet i en villa från 1971. Det som kan hända är att uttag och strömbrytare är brända och glappar. En elbesiktning skulle visserligen vara en trygghet mot helt oförutsedda kostnader här, men "risken" är nog att besiktningen blir marginellt dyrare än att be en elektriker att gå igenom och fixa det som behövs. Man skruvar inte loss ett uttag och sätter tillbaka samma om det är bränt, och skruva loss kåpan behöver man åtminstone göra för att kunna kontrollera det. Frågan är bara om man kan ge en elektriker så fria händer idag utan att bli blåst. Jag skulle våga. Det går väl att sätta upp lite gränser mot skenande kostnader.

Byte av uttag till jordade är inte helt nödvändigt, men behöver många uttag bytas pga slitage eller avsaknat petskydd så är det ju lika bra.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi var och kollade huset igen.

Jag noterade i ett av barnrummen ett uttag (nygjort?) där elementet satt såg ut att vara ett jordat uttag, medan övriga två såg ut att vara ojordade. Är det en varningssignal?

I vardagsrummet satt också en förlängningssladd ut genom väggen till infravärmen utomhus. Detta såg också ut att vara ett jordat uttag. Är det riskabelt att dra el inifrån till utomhus?

Ja, det är inte bra om det blandas jordade och ojordade uttag. Och kabeln till altanen är inte heller bra, men ingen fara om det är bra gjort. Här verkar föregående ägare ha pulat en del. Dock inga alarmerande kostnader att åtgärda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.