K karlmb skrev:
Hur är det då?
inte så enkelt, mycket som spelar in.
men ska man generalisera så skulle jag snarare säga tvärtom:

plank kräver alltid bygglov sedan finns det vissa undantag.
 
N nickehed skrev:
Fattar inte riktigt problemet här. Om du vill söka bygglov så sök bygglov som om du inte byggt nåt än. Varför skulle du få sanktionsavgift? Tänker du berätta att du byggt när du söker bygglovet, så korkad kan du väl inte vara. Jag fick överta en stuga som var ett svartbygge från grund till tak. Jag sökte bygglov enligt konstens alla regler och fick det men inte fan berättade jag att stugan redan stod på plats. Det var en del roliga diskussioner t ex typ ” hur har du tänkt lösa uppvärmning” eller ” vilken avloppslösning tänker du dig”. Så sök du bygglov men berätta för fan inte att du redan byggt altanen, tokfrans.
Tokfrans 😅 ja jag vet, inte lätt att veta allt sånt här när man aldrig hållt på med det förut. Men ja, som du säger så blir det något åt det hållet jag kommer att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nä men byggnadsnämnden kollar i regel på kartor när innan dom beviljar bygglov.
Men dagens kartunderlag och även google maps så upptäcks det mesta.
Det är en sanning med modifikation. Gissar du nu eller vet du? Har du själv kollat tillgängligt kartunderlag avseende uppdateringsfrekvens? Min fasta adress är i en mellanstor stad och det är definitivt inte årsvis Google/Lantmäteriet etc har uppdaterade kartor. Där jag har stugan har inget uppdaterats på flera år och bägge platserna skulle upplösningen inte fungera för någon att se de typen av detaljer. Men visst, bor en på Strandvägen eller liknande kanske de får särskild uppmärksamhet.
 
  • Gilla
proxi
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
inte så enkelt, mycket som spelar in.
men ska man generalisera så skulle jag snarare säga tvärtom:

plank kräver alltid bygglov sedan finns det vissa undantag.
Ja, och ett av undantagen är just plank som sitter ihop med huset.
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
jag skulle det låta vara, om du har fina grannar så går 10 år fort.
 
N nickehed skrev:
Det är en sanning med modifikation. Gissar du nu eller vet du? Har du själv kollat tillgängligt kartunderlag avseende uppdateringsfrekvens? Min fasta adress är i en mellanstor stad och det är definitivt inte årsvis Google/Lantmäteriet etc har uppdaterade kartor. Där jag har stugan har inget uppdaterats på flera år och bägge platserna skulle upplösningen inte fungera för någon att se de typen av detaljer. Men visst, bor en på Strandvägen eller liknande kanske de får särskild uppmärksamhet.
Myndigheter har Lantmäteriets ortofoton, i de delar av landet som har mycket bebyggelse innebär det nya foton vartannat år. https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/vara-produkter/produktlista/ortofoto-visning-arsvisa/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.