27 307 läst · 83 svar
27k läst
83 svar
Byggnadsvårdar öde villa från 1924 i lilla byn Kerstinbo utanför Tärnsjö
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 144 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 144 inlägg
Sätt ihop många små så att du kan bära ut dom vid behov !M Meurman skrev:okej, intressant.. Mina föräldrar har bara haft lite mossa i botten, har fungerat bra för dom iallfall!
det finns en urinseparerande insats man sätter i ”innedasset” som urinseparerar. Det enda jag inte har löst ännu egentligen är själva tanken för urinen, har räknat ut att jag behöver minst 600 liters tanatt klara mig under vintern, men den får inte vara för bred för då går den inte in genom källardörren...
Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.
Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.
Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Hur menar du med helt öppen konstruktion? Frågar jag, som inte äger tråden. (förlåt)Oldboy skrev:Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.
Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Ja tror inte heller just den lösningen var optimal, kuterspån är inget bra material när det gäller att få vatten att passera fort och obemärkt, då är det bättre med något skivmaterial i träfiber eller lin, för det sätter sig inte och torkar därmed ut lättare, sen är gipsen också en broms. Mögel uppstår inte om det får torka ur, så det är det absolut viktigaste.. vi får väl se, jag får försöka dokumentera om något händer i framtiden!Oldboy skrev:Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.
Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 137 inlägg
Gipsskivor är extra känsliga för mögel. Gipset suger lätt åt sig vattnet samtidigt som den organiska pappen i skivan lätt möglar när den hålls fuktig.Oldboy skrev:Vi har en FLVP uppe i en gavelkammare på vår skånelänga. Den har kondensvattenavledning ner till tvättstugans avlopp snett under. En ggn blev det stopp i kondensvattenavledningen och vattnet läckte ut på golvet. Golvet består uppifrån av råspont med 10-30 cm kutterspån, masonit, gamla golvplanken, rester av pärlspont samt slutligen takplattor i gips. Läckan upptäcktes genom att det började droppa från taket i rummet under.
Några dagar - en vecka efter så tyckte jag mig känna en viss mögeldoft i rummet under. Efter ytterligare några veckor var lukten borta.
Pga detta tror jag inte på din lösning rakt av. Tror att det vore bättre med helt öppen golvkonstruktion. Dels för maximal luftning/torkning, och dels för inspektionsmöjlighet.
Gips är helt olämpligt i hus so kommer variera mycket i luftfuktighet och direkt skadliga i hus med läckage och kondens !Byggnadsvårdare skrev:
Gipset förstörs och deformeras medan pappen utanpå möglar
Bara golvplank. Ingen isolering, och inget tak (i källaren under badrummet). Dvs en helt öppen konstruktion där ingen fukt kan bli stående, och där man kan se och känna om det ändå skulle bli ngt problem.Jiji skrev:
Kräver förstås uppvärmning av källarutrymmet under så att inte golven blir allt för kalla.
Hus kan byggas med mer förberedelse för utbyte och med mer arrangemang för att ta hand om fukt och läckage!Oldboy skrev:
I ett badrum i trä kan man ju som förslaget låta bjälklaget vara utan fuktsamlande material och fuktskydda trät samt lägga lyftbar trall som samlar ev fukt och för det mesta till ett golvavlopp!
Då kan man rengöra trallen och hålla hygien samtidigt som man har kontroll på fukt och ev angrepp
Givetvis är vi mil ifrån försäkringsbolagens konstiga badrumstänk