Nyfniken skrev:
Är det olagligt att sälja eller att köpa takstolar som inte är CE-märkta och vilket brott är det man begår?

Otillbörligt tillgripande av takstol? ;)
Nu spelar du väl dumfåne bara. Du vet väl bättre, eller hur?

Välkommen tillbaka till en seriös diskussion!

KnockOnWood skrev:
Nu spelar du väl dumfåne bara. Du vet väl bättre, eller hur?
Jo, nog larvar jag mig. Därav smileyn.

Min poäng kvarstår dock. Är det verkligen viktigt för TS att de takstolar han köper är CE-märkta (förutsatt att de är korrekt beräknade och tillverkade)?

Om han köper takstolar som inte är det, vad kan han råka ut för?

Om KA gör sitt jobb skall han inte godkänna kontrollplanen om inte takstolarna är godkända. Det medför i sin tur att kommunen inte skall ge slutbesked och alltså att ingen får använda byggnaden.

Nu har jag fått tag på en åtminstone. Eventuellt en till som kommer höra av sig. Tydligen betyder det inte att man kan ränka på hållfasthet bara för att man kallar sig byggnadsingejör. Takstolstillverkarna vill inte hjälpa mig.
Så om någon har tips är det fortfarande välkomet.

Hur har det gått med dina takstolar?

I Indus skrev:
Nu har jag fått tag på en åtminstone. Eventuellt en till som kommer höra av sig. Tydligen betyder det inte att man kan ränka på hållfasthet bara för att man kallar sig byggnadsingejör. Takstolstillverkarna vill inte hjälpa mig.
Så om någon har tips är det fortfarande välkomet.
Hej! Jag funderar också på att anlita byggnadsingenjör i samma område som du (söder om Kristianstad/sydöst om Hörby). Vilka firmor anlitade du och någon du kan rekommendera/avråda ifrån? Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.