Hej, söker en byggnadsingenjör som kan dimensionera takstolar till mig.
Gärna i trakten av Hässleholm, Kristianstad eller Hörby.
Någon som kan rekommendera eller bara känner till en firma så är jag tacksam.

Tack på förhand
 
Det enklaste och billigaste sättet är att kontakta en takstolstillverkare.

De har specialprogram för beräkningarna och kan dessutom ge ett pris för det hela.
Och märk väl: Takstolar skall numera vara CE-märkta:
http://www.takstolsfabriken.se/STAK_version_4.pdf

Pröva Nässjö Takstolsfabrik, som ligger bra till för sydsverige:
http://www.takstolsfabriken.se/

Och ja, jag har köpt takstolar där två gånger.
Beställ nu på hösten så får du nog bättre pris än om du väntar till i vår. Det är en tuff bransch.
 
Anlitade NST och är mycket nöjd med dom. De lämnade förslag på takstolarna.
 
Tack men nej tack, läs inlägget igen, och jag förtydligar SÖKER INTE takstolstillverkare.
Söker byggnadsingenjörs firma.

...och märk väl att du är ute och cyklar nu, det finns inget krav på att takstolar måste vara CE märkta. Du kan inte hänvisa till det påståendet någonstans i boverkets samlingar.

Tack ändå. Mvh
 
Du har rätt. Så länge du bygger dem själv krävs ingen märkning.
Men efter vad jag har hört är det så stort arbete för konstruktören att du knappast tjänar något på det.
 
Indus skrev:
Tack men nej tack, läs inlägget igen, och jag förtydligar SÖKER INTE takstolstillverkare.
Söker byggnadsingenjörs firma...
Du gör som du vill, du har säkert dina skäl till det.

Men detta är ett s.k. diskussionsforum, så jag hoppas att du inte tar illa upp när svaren in passar in perfekt i ditt tänkande.

Men för resonemangets skull:
Jag gav ett förslag, och motiverade det (billigt, kvalitetssäkrat).
Kanske du skulle vilja berätta varför du avvisar den lösningen?
 
  • Gilla
Anders D och 1 till
  • Laddar…
Är inte dom som ritar och tillverkar takstolar byggnadsingenjörer ??
Kolla om du hittar någon arkitekt eller håller på med husritningar dessa borde ha data i ritprogrammen.
 
KnockOnWood skrev:
Du gör som du vill, du har säkert dina skäl till det.

Men detta är ett s.k. diskussionsforum, så jag hoppas att du inte tar illa upp när svaren in passar in perfekt i ditt tänkande.

Men för resonemangets skull:
Jag gav ett förslag, och motiverade det (billigt, kvalitetssäkrat).
Kanske du skulle vilja berätta varför du avvisar den lösningen?
Oj oj oj..........ta det lugnt nu.
 
Micro skrev:
Är inte dom som ritar och tillverkar takstolar byggnadsingenjörer ??
Kolla om du hittar någon arkitekt eller håller på med husritningar dessa borde ha data i ritprogrammen.
Du har helt klart en poäng, men det kommer fler uppdrag efter takstolarna och som på sätt och vis hänger ihop med dem. Så därför kunde det vara ett bra prov att börja med. Magkänslan säger att det inte är en takstolstillverkare jag letar efter. Misstänker att en del takstolstillverkare inte behöver ingenjörer, de har ju program till sådant.

Ingen som känner till en firma?
 
haavard skrev:
Du har rätt. Så länge du bygger dem själv krävs ingen märkning.
Men efter vad jag har hört är det så stort arbete för konstruktören att du knappast tjänar något på det.
Vad menar du?
 
Rad 1: Ska du köpa takstolar måste de vara CE-märkta, men om du tänker bygga dem på plats krävs det inte.
Rad 2/3: Om någon skall räkna på det manuellt tar det så många timmar att det inte lönar sig.

Rad 1 vet jag. Rad 2/3 tror jag.
 
Indus skrev:
Oj oj oj..........ta det lugnt nu.
Jag är lugn. Äter min medicin varje dag :)
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
haavard skrev:
Ska du köpa takstolar måste de vara CE-märkta
Är det olagligt att sälja eller att köpa takstolar som inte är CE-märkta och vilket brott är det man begår?

Otillbörligt tillgripande av takstol? ;)
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Indus skrev:
Misstänker att en del takstolstillverkare inte behöver ingenjörer, de har ju program till sådant.
:rolleyes: det kan du väl inte mena?
 
Nyfniken skrev:
Är det olagligt att sälja eller att köpa takstolar som inte är CE-märkta och vilket brott är det man begår?

Otillbörligt tillgripande av takstol? ;)
Krav på CE-märkning av byggprodukter i Sverige

Från den 1 juli 2013 ska alla byggprodukter som omfattas av en harmoniserad standard eller europeisk teknisk bedömning (ETA) ha en prestandadeklaration och vara CE-märkta för att få säljas i Sverige och i övriga länder inom EU. Detta gäller även i Island, Lichtenstein, Norge, Schweiz och i Turkiet. De nya kraven finns i EU:s byggproduktförordning.


..........................................................

Vad är en byggprodukt?

Det är varje produkt eller byggsats som tillverkas och som släpps ut på marknaden för att varaktigt ingå i byggnadsverk eller i en del av byggnadsverket.

http://www.boverket.se/Om-Boverket/...kning-av-byggprodukter-i-Sverige-fran-1-juli/
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.