Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har fått många bra svar i frågan. Fastigheten och byggnaderna landade inte som ett UFO i denna världen utan det finns en historia som avgör ägandeskap och vilka som står på ofri grund. Kolla med de som du köpte fastigheten av, grannarna och de som de köpte av. Gubben Sven som alltid bott i trakten. Och läs avstyckningshandlingarna hos Lantmäteriet.

Börja med att logga in på tjänsten Min Fastighet hos Lantmäteriet och se vilka handlingar som ligger där. Jag kan där komma åt samtliga även styckningshandlingen från 1919.
Nej, UFOn tror vi inte på.

Tro mig, jag har försökt med grannskapet och allt digitalt via lantmäteriet. Fastigheten köptes av ett dödsbo utan närmare kunskap om allt.

På lantmäteriet finns endast två uppgifter att hämta hem på vår fastighet. Dels vårt köp, men även en fil med namn ”Sammanräkning” från -46. Har även fått tag i bygglovshandlingar ifrån en annan byggnad på min fastighet från -44 där avstyckning redan är utförd.

Riksarkivet i Härnösand har inte några uppgifter om vår fastighet.

Det jag inte får till är att hitta historia om kommunens fastighet. Har/Kan man se detta på lantmäteriet?

Claes Sörmland
H Ht33781 skrev:
Nej, UFOn tror vi inte på.

Tro mig, jag har försökt med grannskapet och allt digitalt via lantmäteriet. Fastigheten köptes av ett dödsbo utan närmare kunskap om allt.

På lantmäteriet finns endast två uppgifter att hämta hem på vår fastighet. Dels vårt köp, men även en fil med namn ”Sammanräkning” från -46. Har även fått tag i bygglovshandlingar ifrån en annan byggnad på min fastighet från -44 där avstyckning redan är utförd

Riksarkivet i Härnösand har inte några uppgifter om vår fastighet
Ok då har jag missförstått, jag trodde din fastighet var delad i modern tid, men då rör det sig alltså om en fastighet som i allt väsentligt är intakt sedan byggnaderna uppfördes. Då lutar det ju åt att byggnaderna utanför fastighetsgränsen tillhörde den som ägde din fastighet och därmed dödsboet. Frågan är då om du köpte dem vid fastighetsköpet som lösöre, som fastighetstillbehör eller inte alls. Finns de med i köpehandlingarna, t ex på foto eller text i prospektet? Annars kontakta dödsboägarna och få skriftligt på att du har köpt dem som lösöre i samband med fastighetsköpet.

Sen kan det ju finnas gamla servitut för byggnaderna också. Men de är troligen inte gällande i och med att du inte känner till dem. Skulle gällande servitut finnas så skulle byggnaderna vara fastighetstillbehör och alltså ingått automatiskt i köpet.

H Ht33781 skrev:
Det jag inte får till är att hitta historia om kommunens fastighet. Har/Kan man se detta på lantmäteriet?
Du får kontakta Lantmäteriet och begära ut alla handlingar för kommunens fastighet. Det är offentlig handling så skickas vanligen med vändande email.

• Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Om "alla" är ense om vem som äger byggnaderna är det inget problem att de står utanför fastighetsgräns. Är det en gammal gräns så kan gränsen i sig dessutom vara oexakt. Det låter väl i detta fall som att byggnaderna alltid har hävdats och av berörda parter ansetts ingå i det som tillhör din gård.

H Ht33781 skrev:
På lantmäteriet finns endast två uppgifter att hämta hem på vår fastighet. Dels vårt köp, men även en fil med namn ”Sammanräkning” från -46.
Använd "sök i karta" på Historiska kartor för att få fram allt äldre som berör platsen. Där bör finnas någon lagaskifteskarta du kan utgå ifrån och se vad som skett efter det.

L Ludde67 skrev:
Det borde finnas hos lantmäteriet. Men äldre handlingar är inte skannade. Prova att höra med landsarkivet i Härnösand. Där finns arkivet för fysiska handlingar som Sparas för "tid och evighet". Dom kan hjälpa dig med kopior på det som finns där.
Det beror på vilka handlingar du pratar om. Alla lantmäteriakter är skannade, dock är de av nyare datum inte fritt tillgängliga via nätet pga. regler om personuppgifter/sekretess och GDPR. (möjligen kan det finnas något från de kommunala lantmäterierna som inte är skannat?)
Det som finns på Riksarkivet i Härnösand är inskrivningshandlingar från domstolarna. Avtalsservitut och andra inteckningar samt köpebrev/gåvobrev/arvsskiften som utgör underlag för lagfarten.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Om "alla" är ense om vem som äger byggnaderna är det inget problem att de står utanför fastighetsgräns. Är det en gammal gräns så kan gränsen i sig dessutom vara oexakt. Det låter väl i detta fall som att byggnaderna alltid har hävdats och av berörda parter ansetts ingå i det som tillhör din gård.

Använd "sök i karta" på Historiska kartor för att få fram allt äldre som berör platsen. Där bör finnas någon lagaskifteskarta du kan utgå ifrån och se vad som skett efter det.

Det beror på vilka handlingar du pratar om. Alla lantmäteriakter är skannade, dock är de av nyare datum inte fritt tillgängliga via nätet pga. regler om personuppgifter/sekretess och GDPR. (möjligen kan det finnas något från de kommunala lantmäterierna som inte är skannat?)
Det som finns på Riksarkivet i Härnösand är inskrivningshandlingar från domstolarna. Avtalsservitut och andra inteckningar samt köpebrev/gåvobrev/arvsskiften som utgör underlag för lagfarten.
Även förrättningsakter och kartor finns i Härnösand. Det mesta skall vara skannat. Men allt är inte det.
Jag har varit både där och i Fränsta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.