S Sir Duke skrev:
Det hade inte behövts någon hänsyn till omständigheterna, det hade räckt att hänvisa till lagen. Du har fått en defekt produkt, då ska de omleverera utan kostnad för dig. Fram tills det är löst ska du sitta på pengarna. Betalning är deras enda incitament att uppfylla sin del.

Ibland är säljaren bara okunnig, ibland spelar de poker, det var synd att du gick på bluffen. Inget illa ment, men om inte vi kunder använder lagen och uppfostrar företagen så lär de sig aldrig.
Har även upplevt att butikschefen är helt okunnig om vad som gäller. Utbildning i konsumentköplagen borde vara ett krav för att bli butikschef. Även dessa chefer är kunder hos andra företag.

S Sir Duke skrev:
Det hade inte behövts någon hänsyn till omständigheterna, det hade räckt att hänvisa till lagen. Du har fått en defekt produkt, då ska de omleverera utan kostnad för dig. Fram tills det är löst ska du sitta på pengarna. Betalning är deras enda incitament att uppfylla sin del.

Ibland är säljaren bara okunnig, ibland spelar de poker, det var synd att du gick på bluffen. Inget illa ment, men om inte vi kunder använder lagen och uppfostrar företagen så lär de sig aldrig.
Jag pratade med butikschefen. Men står man med tre hantverkare hemma, plus att man arbetar själv.
Lättare att slänga ett gäng brädor än att ta en strid vid tillfället som då kostar mer än det smakar.

Men jag sätter aldrig in mina fötter på Byggmax igen. Dessutom varnar jag alla för att handla där.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
I impala65 skrev:
Jag är inte dugg förvånad.
Byggmax är synnerligen urusla i sitt kundbemötande när det gäller reklamationer.

Köpte trallvirke därifrån som kom med hemleverans. En bunt var skadad troligtvis påkörd av en truck.
Reklamerade. Stollen på Byggmax tyckte jag skulle köra tillbaka bunten.
Jag förklarade att jag inte kan lyfta en hel bunt, och att med hänsyn till omständigheterna så borde Byggmax leverera ny bunt och ta med sig den felaktiga.
Men det gick inte. Jag skulle vara tvungen att betala för en ny frakt.

Jag har lovat mig själv att aldrig handla på Byggmax oavsett vad som händer.

Jag varnar alla för att handla på Byggmax. Fy f-n.
Vaddå varna?

Dom flesta älskar Byggmax. Varje helg slåss massor med kunder om den lägsta kvaliteten som går att finna för att spara någon hundralapp.

Ett fullständigt hemskt försäljningsställe som har blivit marknadsledande tack vare mycket sparsamma svenskar som nöjer sig med redan defekta produkter.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nu har ju Byggmax tyvärr inte betalat tillbaka ett öre trots att sambon lämnat det i butiken. Hon säger nu att hon aldrig fick något kvitto så Byggmax kan ju tyvärr påstå att de inte fått något.

Vet i om.det är Konsumentombudsman eller ARN man tar det vidare med?

L lelleputt skrev:
Nu har ju Byggmax tyvärr inte betalat tillbaka ett öre trots att sambon lämnat det i butiken. Hon säger nu att hon aldrig fick något kvitto så Byggmax kan ju tyvärr påstå att de inte fått något.

Vet i om.det är Konsumentombudsman eller ARN man tar det vidare med?
Varför begärde hon inget inlämningskvitto? Hur ska någon kunna veta att det är dina grejer som lämnats tillbaka?

S Sir Duke skrev:
Varför begärde hon inget inlämningskvitto? Hur ska någon kunna veta att det är dina grejer som lämnats tillbaka?
Det undrar jag också. Hon hade väldigt brottom att få bort allting. Jag vet faktiskt inte hur hon tänkte. Kan säga att jag motsatte mig det men de hade tagit rubbet och åkt när de skulle åt det hållet.

S Sir Duke skrev:
Det är väl som när man lämnat tillbaka saker man hyrt och vill ha påskrivet, va vad säger du? Vad menar du? Nä det brukar vi aldrig göra. Man får fan stå på sig ibland

K kortis skrev:
Det är väl som när man lämnat tillbaka saker man hyrt och vill ha påskrivet, va vad säger du? Vad menar du? Nä det brukar vi aldrig göra. Man får fan stå på sig ibland
Eller stå sitt kast

C
L lelleputt skrev:
Det undrar jag också. Hon hade väldigt brottom att få bort allting. Jag vet faktiskt inte hur hon tänkte. Kan säga att jag motsatte mig det men de hade tagit rubbet och åkt när de skulle åt det hållet.
Sambon kanske hade tröttnat på att bråka om detta och åkte och slängde dem på tippen istället? :rofl:

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Eller stå sitt kast
Ja en del blir utnyttjade

Är definitivt inte ett dugg roligt det här, väl dock min sambo som lär få ta smällen för att inte tänka till innan. Kundtjänst säger att det går och att vi gärna får lämna i butik. I butiken säger de tydligen att det inte alls går, och gubben som jobbade där skulle kolla med Klarna om nån faktura. Lär ju gå att kolla vilka som jobbade den dagen och tiden. Annars får man väl pipa ner dit själv med nån kompis och reda ut saker...

K kortis skrev:
Menar inte att Byggmax agerat rätt men ett kvitto hade nog hjälpt nu. Om det är grejer för flera tusen spänn brukar jag hålla koll på det tills pengarna kommit tillbaka

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Menar inte att Byggmax agerat rätt men ett kvitto hade nog hjälpt nu. Om det är grejer för flera tusen spänn brukar jag hålla koll på det tills pengarna kommit tillbaka
Jag tycker Byggmax gjort fel som inte lämnat ut kvitto och gett fel information om att det inte går att lämna i butik. Det är ju där det brister. Annars får vi väl åka ner och hämta tillbaka vårt kakel, eller? De har ju uppenbart begått stöld .

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Jag tycker Byggmax gjort fel som inte lämnat ut kvitto och gett fel information om att det inte går att lämna i butik. Det är ju där det brister. Annars får vi väl åka ner och hämta tillbaka vårt kakel, eller? De har ju uppenbart begått stöld .
Ja inte stöld kanske men egenmäktigt förfarande. Håller med helt om att det är de som har strulat och gjort fel.

L lelleputt skrev:
Borde gå att bevisa om de tvingades lämna ut lagerstatus osv. Kan ju testa hota polisanmäla personen som tog emot som en sista utväg kanske och säga att det kommer framgå av lagerstatus (vet inte om de har sådan på denna vara och historiken sparad i databas, men rimligen har de det om det ingår i återkommande sortiment). Innan dess be att få tala med chefen och förklara läget och hur de borde kunna kolla att dina påståenden stämmer.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.