jag var å lämnade igen byggmax golvspånen idag, säljaren frågade varför och jag svarade att den inte var godkänd att skarva mellan reglarna. då sa han att "det är den visst, den har ju spont...vem har sagt att den inte är det?"- eran egen produkt upplysning har sagt det... så hos byggmax ska man inte fråga om råd, föresten så hade dom höjt priset på skivorna så jag fick igen mer än jag gett för dom...
å med högre pris så är det billigare att köpa godkända skivor på något annat ställe!

bra gjort.........

Ska snart lägga golvspån så jag undrar varför det är sådant rabalder kring skarv mellan reglar. Om cc är 600 och skivorna är 2400 så blir det väl bara skarvar på reglarna?! Skulle man ha något annat mått någonstans så förlorar man i genomsnitt 30cm varje gång man hamnar i den situationen.

Eller tänker jag fel?

Och vilka säljer byggelit golvspån för 7-8:- mer än Byggmax?

Ingen som lagt golvspån på reglar med cc60 som kan kommentera?

Jo, har du reglar med cc 600 så kommer skarvarna över en regel. Förmodligen får du såga bort en bit av golvspånet för varje nytt varv, i genomsnitt 30cm.
Sen är det väl inte hela världen om man skulle missa regeln med några cm nånstans. Det är ju inte så att Byggmax skarvar är på vippen att brista och därför absolut måste ha understöd.

"sponten" på b.m.skivan ser inte ut lika bra som b.e.skivans- mindre yta för limmet.i mitt fall med golvvärme och klinker så ville jag inte kompromissa så därför blev det byggelit!

Har man 600cc är det bara att skarva på reglarna och då är nog Puhos eller Kronospan P6 hårdare än Contifloor (Byggelit) eftersom deras v20 motsvarar P5 klass. Om man däremot har ett gammalt hus som vi, kan regelavstånden variera därför valde vi Contifloor för att få bättre flyt i läggningen och slippa massa spill.

Tack för svaren! Jo, det är ju inte så att Puhos skivor är dåliga på något vis, snarare tvärt om!

injonil skrev:
Tack för svaren! Jo, det är ju inte så att Puhos skivor är dåliga på något vis, snarare tvärt om!
dom borde väl ha en sämre fog eftersom dom inte är godkända att skarva mellan reglar eller?
och det tycker jag är dåligt iaf!

Skivorna är hårdare och bättre än byggelit i det avseendet.

Kan man skarva på reglarna så gör man givetvis det eftersom detta ger den bästa hållfastheten. Det kanske är så att Puho anser att det inte blir tillräckligt bra med skarvar mellan reglarna på det vis som byggelit gör, även om det går att tillverka en fog som klarar klassningen och är godkänd.

Självklart kan man använda byggelit och ändå skarva på reglarna, men frågan är om det då är värt något extra att fogen är bättre?

Som jag skrivit i en annan tråd så har jag varit i kontakt med Puhos och dom skulle påbörja tester med skarvning mellan reglar, ska höra hur det gått för dom.

Fick svar att dom väntar på resultat från ett certifierings organ (vet inte vilket) och trodde det skulle vara klart i Januari.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.