Moderator
· Stockholm
· 52 988 inlägg
Såg att byggmax säljer 2 olika sorters golvspånskivor. Den ena 240cm lång, den andra 180.
Någon som vet om det är någon annan skillnad på dem kvalitetsmässigt, annat än måttet då?
Någon som vet om det är någon annan skillnad på dem kvalitetsmässigt, annat än måttet då?
Har för mig att ByggMax har fabrikat Puhos eller Kronospan kvalitet P6, dessa kan man enligt i all fall Puhos inte skarva mellan reglar som man kan enligt Byggelit/Contifloor med deras patenterade spont. Byggelit ha en klassning som heter V20 & V313 vilket vad förstår egentligen är ett lim som används i tillverkningen V312 skall vara fukttrög skiva så det limmet är väl bättre i fuktiga utrymmen.
Hållfasthenten är en djungel att utreda då V20 har testats av Sitac och klarat en sk. "Flooring grade" men engentligen är motsvarande P4 enligt Europastandard och P5 motsvarar V313.
P6 verkar som att den är något styvare enligt klassningen men för att riktigt jämföra måste man kika på te.x. Puhos specifikationer gällande för deras produkt och jämföra mot Boverkets normer "Boverkets konstruktionsregler, BKR byggnadsverkslagen och byggnadsverksförordningen" där dom anger hur många mm en skiva får böja sig över en viss radie för att klassas som godkänd golvskiva, har för mig att det även kallas NKB klassning.
Jag har aldrig riktigt fått grepp på detta men om någon insatt i forumet skulle kunna kasta lite ljus över detta skulle jag vara oerhört tacksam.
Bifogar en tabell över P-klassningar
Hållfasthenten är en djungel att utreda då V20 har testats av Sitac och klarat en sk. "Flooring grade" men engentligen är motsvarande P4 enligt Europastandard och P5 motsvarar V313.
P6 verkar som att den är något styvare enligt klassningen men för att riktigt jämföra måste man kika på te.x. Puhos specifikationer gällande för deras produkt och jämföra mot Boverkets normer "Boverkets konstruktionsregler, BKR byggnadsverkslagen och byggnadsverksförordningen" där dom anger hur många mm en skiva får böja sig över en viss radie för att klassas som godkänd golvskiva, har för mig att det även kallas NKB klassning.
Jag har aldrig riktigt fått grepp på detta men om någon insatt i forumet skulle kunna kasta lite ljus över detta skulle jag vara oerhört tacksam.
Bifogar en tabell över P-klassningar
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Fråga:jon_h skrev:
Om man sen använder golvspånet som underlag för tex 15 mm "parkett".
Borde inte undergolv + parketten klara även skarvar mellan reglar?
Jag inser naturligtvis att det blir annorlunda om man lägger linoleum/plastmatta
ovanpå spånplattan.
//KnockOnWood
byggmax golvspån är lika nästan lika dyr som "riktig" golvspån (byggelit), det skiljer bara 6-8:-, och med tanke att den bara får skarvas på reglar så kan det bli mycket spill, vilket gör att det blir dyrt att köpa billigt på byggmax...
om man nu börjar räkna skruven man gör åt så skall man nog ej renovera alls.
likaså den limsträngen man tar å lägger.
håller me dig om prisskillnaden, men vi pratar bara byggmax nu i denna tråd.
mvh
snickar estwing
likaså den limsträngen man tar å lägger.
håller me dig om prisskillnaden, men vi pratar bara byggmax nu i denna tråd.
mvh
snickar estwing
vill man skaffa sej extra arbete så ok, då kan man ju hålla på och skarva med brädlappar. på bygg-max sida så upplyser dom inte om att den inte går att skarva mellan reglarna, dom har inte heller någon länk till tillverkaren eller någon produktinformation.