8 249 läst · 33 svar
8k läst
33 svar
Bygglovsbefriat om ens tomt ligger bredvid kulturmiljötomt?
Då använder du ordet fel. Bygglovsbefriat betyder att du får bygga utan att söka bygglov. Att bygga friggebod är tex en bygglovsbefriad åtgärd. Ändra till förhöjt väggliv är det inte, utan det kräver bygglov.Demo81 skrev:
Du har helt riktigt pekat på kärnan... i problemet!T Tilt skrev:Ett problem som vi har med byggnadsnämnderna är att bedömningarna kan variera så mycket beroende på vem som är handläggare. De har iofs inte något lätt jobb, de ska ha full koll på lagar och regler samtidigt som de ska vara med att bistå kommunens innevånare med tips och råd. Sedan finns ju alltid möjligheten att i vissa fall så spelar ett visst mått av vänskapskorruption en stor roll; känner man handläggaren så ökar möjligheten att man får igenom lösningar som egentligen är helt tokiga. Jag har sett det själv på mitt område. Min handläggare har uttryckt tveksamheter till att jag ska få bygga en altan på 1 meters höjd, trots att jag visat att den kommer att utföras med "särskild hänsyn till omgivningens egenart", som detaljplanen föreskriver.
Samtidigt, för inte allt för länge sedan så tillät man denna vackra balkong på en byggnad i samma område med samma skyddsklass som mitt hus (Q3), självklart byggd i klassisk stil för att passa "omgivningens egenart" på ett område med hus från 1700- och 1800-talet:
[bild]
Tyvärr så verkar inte kommunernas handläggare få tillräcklig utbildning i frågor av denna typ och reaktioner på byggtrådar verkar inte heller ta dessa frågor på rätt sätt
Jag vet faktiskt inte hur god smak och estetik ska kunna existera i ett samhälle som vårt där man inte får ens diskutera vissa tabubelagda frågor
Bra tydlig bild... tänk på den som äger lägenheten under den balkongen?
Eller den som har det huset i ansiktet varje dag?
Det är ingen som ”står över lagen” bara för att de klagar på ett bygglov. Det är lagen som säger att berörda grannar har rätt att överklaga ett beslut om lov till Länsstyrelsen (som första instans).B byggarätt skrev:
Jag tror nog ni kan få bygglov men kanske inte exakt som ni önskat vad gäller utformningen på byggnaderna. Skissa och gör ett besök på SBK, eller ännu bättre be en handläggare komma och titta på ett hus och område.Demo81 skrev: