Fotografen Fotografen skrev:
Det där är bara gallimatias. Stäng av.
Det @Aunty skriver är inte gallimatias utan det är så det fungerar. Ärendegången brukar vara så att kommunen prövar strandskyddsdispensen, därefter granskar Länsstyrelsen de beslut om dispens som kommunen tagit. De kan sedan ge bifall eller upphäva kommunens beslut. Min erfarenhet är att kommunen är ”snällare” än Lst i sina bedömningar.

Bygglov däremot beviljas/avslås av byggnadsnämnden och i enlighet med en annan lagstiftning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då kan det vara värre. Hur har det här kommit upp nu? I princip finns en risk det blir rivningsföreläggande.
det är jag som har upptäckt detta av slump när jag skulle ansöka om dispens för att bygga en ny carport. Hur stor är risken? Huset ligger 200-300 m från sjön, det går inte att se sjön från huset, det finns en kulle mellan sjön och huset.
 
M MetteKson skrev:
Det @Aunty skriver är inte gallimatias utan det är så det fungerar. Ärendegången brukar vara så att kommunen prövar strandskyddsdispensen, därefter granskar Länsstyrelsen de beslut om dispens som kommunen tagit. De kan sedan ge bifall eller upphäva kommunens beslut. Min erfarenhet är att kommunen är ”snällare” än Lst i sina bedömningar.

Bygglov däremot beviljas/avslås av byggnadsnämnden och i enlighet med en annan lagstiftning.
Då har jag lärt mig något idag också, alltid något...:oops: jag tycker bara det är konstigt att ev dispenser inte är en del i processen, ev strandskydd ,eller andra anledningar att inte få bygga, borde ingå i bygglovet.
 
F f10l skrev:
Länsstyrelsen hänvisar till gamla kartor där det framgår att att området omfattades av utvidgat strandskydd redan innan 1975.
Finns det detaljplan för området och i sådana fall när är det i från? När det är ett så gammalt beslut om utvidgat strandskydd hos Lst så är det inte helt orimligt att det inte längre är gällande.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Då har jag lärt mig något idag också, alltid något...:oops: jag tycker bara det är konstigt att ev dispenser inte är en del i processen, ev strandskydd ,eller andra anledningar att inte få bygga, borde ingå i bygglovet.
Det är själva kommunen som säger att det krävs dispens för att få bygglov så det handlar förmodligen om en miss eller så hanterades dispenser på annat sätt på -70 talet. Ju mer jag försöker få klarhet i detta desto mer förvirrad blir jag, jag kommer förmodligen att ringa en jurist nästa vecka.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Finns det detaljplan för området och i sådana fall när är det i från? När det är ett så gammalt beslut om utvidgat strandskydd hos Lst så är det inte helt orimligt att det inte längre är gällande.
det finns ingen detaljplan för området, utvidgat strandskydd gäller idag.
 
F f10l skrev:
eller så hanterades dispenser på annat sätt på -70 talet
Högst troligt. Strandskydd och liknande begrepp har fått betydligt större uppmärksamhet och dignitet de senaste 20-25 åren.
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
A
F f10l skrev:
det finns ingen detaljplan för området, utvidgat strandskydd gäller idag.
sedan kan kommuner bevilja dispans från strandskydd (heter något annat) utan att gå via länsstyrelsen men vet ej om dom kan det för så stora saker som byggnader men går iaf för skärmtak, uterum och liknande
 
A Aunty skrev:
sedan kan kommuner bevilja dispans från strandskydd (heter något annat) utan att gå via länsstyrelsen men vet ej om dom kan det för så stora saker som byggnader men går iaf för skärmtak, uterum och liknande
Alla dispenser från strandskyddet ska granskas av Länsstyrelsen, däremot kan det finnas tillfällen då ingen dispens krävs, som t ex de fall du räknar upp. Då kan kommunen ge bygglov direkt.

Ex på när ingen dispens krävs;
En schematisk tomtplan med huvudbyggnad, komplementbyggnad, avståndsangivelser och en trädsymbol nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Då måste det finnas ett nyare beslut. Se sidan 9 (om översyn av utvidgat strandskydd) i Naturvårdsverket publikation Utvidgat strandskydd - En vägledning till underlag och beslut.

[bild]
Det stämmer att det finns ett nytt beslut från 2014, utvidgat strandskydd i vårt område gäller både innan och efter beslutet. Men tack för att du delade länken!
 
M MetteKson skrev:
Alla dispenser från strandskyddet ska granskas av Länsstyrelsen, däremot kan det finnas tillfällen då ingen dispens krävs, som t ex de fall du räknar upp. Då kan kommunen ge bygglov direkt.

Ex på när ingen dispens krävs;
[bild]
M MetteKson skrev:
Alla dispenser från strandskyddet ska granskas av Länsstyrelsen, däremot kan det finnas tillfällen då ingen dispens krävs, som t ex de fall du räknar upp. Då kan kommunen ge bygglov direkt.

Ex på när ingen dispens krävs;
[bild]
intressant analys, i mitt fall är det dock huvudbyggnaden som saknar dispens, eller rättare sagt så finns det inga dispenser för fastigheten/tomt.
 
F f10l skrev:
intressant analys, i mitt fall är det dock huvudbyggnaden som saknar dispens, eller rättare sagt så finns det inga dispenser för fastigheten/tomt.
Jo, det har jag förstått. Mitt inlägg var mer ett förtydligande till den kommentaren Aunty gjorde i inlägg #23.

Hur ser omgivningen omkring er ut? Ligger ert hus ensamt eller finns det flera hus i närheten?
 
Redigerat:
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
Har kommunen uppmanat dig att göra något? Komma in med dispensansökan i efterhand eller ngt annat?
 
M MetteKson skrev:
Har kommunen uppmanat dig att göra något? Komma in med dispensansökan i efterhand eller ngt annat?
nej, det är bara jag som är paranoid! Men om något är fel så vill jag rätta felet så fort så möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.