15 977 läst · 30 svar
16k läst
30 svar
bygglov - grannars makt vid protester?
Ett arrendeområde med cirka 40 fritidshus ville den ägande bonden sälja en gång.
Istället för att göra en massa friköpsaffärer bildade man istället en bostadsrättsförening med X kvm "tomtmark" och 100% självansvar på de enskilda bostadsrättsinnehavarna.
Gör ett experiment: Gå in i ett mörkt rum , tänd en tändsticka , försök hitta ett kvarvarande mörker.
Istället för att göra en massa friköpsaffärer bildade man istället en bostadsrättsförening med X kvm "tomtmark" och 100% självansvar på de enskilda bostadsrättsinnehavarna.
Gör ett experiment: Gå in i ett mörkt rum , tänd en tändsticka , försök hitta ett kvarvarande mörker.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
När installeras belysning i ett björnide´? Försök se helheten i skapelsen. Sommar är härligt o ljust men vill man ha sommar året om måste man migrera. Australien i oktober.Allt har sin säsong men köpmännen vill att du ska upphäva tyngdlagen en vacker dag. Har den dagen en gryning o en skymning? På sommaren tänds o släcks automatiserade system som vanligt. Men deras impact decimeras betydligt. Hvetet påbörjas i September-April och är inne på sitt tredje år. Men 1945-1939 är bara 6 Problemet är att det inte kompenserar någonting.
Men nu bor du ju faktiskt inte i ett björnide. Du bor i en bostadsrätt som per definition innebär andra människor och deras vanor inpå knuten. Och där finns belysning.Tom12 skrev:När installeras belysning i ett björnide´? Försök se helheten i skapelsen. Sommar är härligt o ljust men vill man ha sommar året om måste man migrera. Australien i oktober.Allt har sin säsong men köpmännen vill att du ska upphäva tyngdlagen en vacker dag. Har den dagen en gryning o en skymning? På sommaren tänds o släcks automatiserade system som vanligt. Men deras impact decimeras betydligt. Hvetet påbörjas i September-April och är inne på sitt tredje år. Men 1945-1939 är bara 6 Problemet är att det inte kompenserar någonting.
De som tar sin elallergi, klaustrofobi om persienner dras ner, ogillande av samhället o.s.v. som du antyder att du lider av på allvar, brukar välja ett för detta anpassat boende. Om behovet verkligen är seriöst.
Men att flytta från människor är nog inte det du egentligen vill, för då skulle livet bli rätt tråkigt utan en omgivning att ha åsikter om, eller hur ?
Valet är dock ditt, bostadsrätt eller björnide. Inte grannarnas eller kommunen. I Sverige har vi alla möjligheter :wow:
Redigerat:
Tom12, du har uppenbarligen hamnat i en rävsax och jag lider med dig. Det är ett kan jag tycka märkligt fenomen att när någon uttrycker sin klagan över störningsmoment av olika slag så är påfallande ofta responsen den att "vill man inte störas så ska man inte bo nära andra". Som om rätten att göra intrång i andras vardag ingår i allemansrätten eller Svea rikes lag.
Sen kan man ju alltid diskutera vad som är en störning. I ditt fall är störningen ljus från grannar som mer eller mindre riktas mot din bostad och stör din nattsömn. Ingen av oss utom du och möjligen dina berörda grannar kan veta hur mycket ljus det handlar om, hur direkt dessa lampor är riktade mot dina fönster. Därför är det svårt att "döma" åt något håll. Åtminstone för vissa av oss.....
Frågan är då om ljus kan vara en störning? Uppenbarligen. Exemplet med avbländning när man kör bil är väl ett lysande (sorry...) exempel även om det kanske är svårt att hävda trafiksäkerhet som argument mot utebelysning på ett hus. OM det nu är så att det du skriver är riktigt, att grannen har en lampa som verkar styras av en timer och att det ljuset är såpass starkt och så riktat (eller icke avskärmat) att det lyser upp ditt sovrum (och dessutom sätts på utan egentlig praktisk anledning, dvs att grannen faktiskt behöver ljuset till något) så ja, då är det en störning och borde behandlas som störning oavsett om det låter om ljuset eller ej. Störande buller accepteras ju som en störning, varför inte och störande ljus?
Hur som helst förstår jag inte varför det skulle vara en rättighet att gödsla sitt hus och sin trädgård med lampor som lyser dygnet runt. Visst, säkerhet mot inbrott, men då behöver man väl inte belysa grannens hus? Det går alldeles utmärkt att skärma av så man belyser sin egen tomt och inte grannens. Själv föredrar jag naturligt ljus både ute och inne så jag förstår din vilja att sova utan gardiner och man kan väl se det som ett tecken på den moderna människans "naturfrånvändning" att många uppenbarligen ignorerar eller inte förstår det utan tycker du skall sätta upp gardiner i alla fall.
Anyway, tyvärr tror jag du "sitter fast" i den något märkliga verkligheten att bor man i närheten av andra så får man acceptera att störas och det är upp till dig att bevisa att grannens ljus stör dig snarare än att grannen ska bevisa att han behöver den där lampan på.
Vad gäller trådens ursprung så torde bygglovets vara eller icke vara redan vara lagt till handlingarna. Enda kommentaren jag har att komma med där är att jag hoppas TS fick sitt bygglov och att den utbyggnaden inte försetts med en massa strålkastare riktade åt alla möjliga håll....
Sen kan man ju alltid diskutera vad som är en störning. I ditt fall är störningen ljus från grannar som mer eller mindre riktas mot din bostad och stör din nattsömn. Ingen av oss utom du och möjligen dina berörda grannar kan veta hur mycket ljus det handlar om, hur direkt dessa lampor är riktade mot dina fönster. Därför är det svårt att "döma" åt något håll. Åtminstone för vissa av oss.....
Frågan är då om ljus kan vara en störning? Uppenbarligen. Exemplet med avbländning när man kör bil är väl ett lysande (sorry...) exempel även om det kanske är svårt att hävda trafiksäkerhet som argument mot utebelysning på ett hus. OM det nu är så att det du skriver är riktigt, att grannen har en lampa som verkar styras av en timer och att det ljuset är såpass starkt och så riktat (eller icke avskärmat) att det lyser upp ditt sovrum (och dessutom sätts på utan egentlig praktisk anledning, dvs att grannen faktiskt behöver ljuset till något) så ja, då är det en störning och borde behandlas som störning oavsett om det låter om ljuset eller ej. Störande buller accepteras ju som en störning, varför inte och störande ljus?
Hur som helst förstår jag inte varför det skulle vara en rättighet att gödsla sitt hus och sin trädgård med lampor som lyser dygnet runt. Visst, säkerhet mot inbrott, men då behöver man väl inte belysa grannens hus? Det går alldeles utmärkt att skärma av så man belyser sin egen tomt och inte grannens. Själv föredrar jag naturligt ljus både ute och inne så jag förstår din vilja att sova utan gardiner och man kan väl se det som ett tecken på den moderna människans "naturfrånvändning" att många uppenbarligen ignorerar eller inte förstår det utan tycker du skall sätta upp gardiner i alla fall.
Anyway, tyvärr tror jag du "sitter fast" i den något märkliga verkligheten att bor man i närheten av andra så får man acceptera att störas och det är upp till dig att bevisa att grannens ljus stör dig snarare än att grannen ska bevisa att han behöver den där lampan på.
Vad gäller trådens ursprung så torde bygglovets vara eller icke vara redan vara lagt till handlingarna. Enda kommentaren jag har att komma med där är att jag hoppas TS fick sitt bygglov och att den utbyggnaden inte försetts med en massa strålkastare riktade åt alla möjliga håll....
Frågan jag ställer mig efter ytterligare en sömnlös natt när kränkningen o insikten om den kommande meningslöshetens repetition är i antågande håller en vaken till kollaps är vem är min granne? Ett garage eller en del av ett hushåll??
Vilket behov ska vara det primära? Det aktiva eller det passiva? Ge mig gärna tips på siter där jag kan helst kostnadsfritt publicera foton o filmer över tiden. Då det ligger stora skillnader i sociekonomi och barnlösa hus rivits eller byggts om till barnriken finns det i grunden en konflikt och expansionsvilja att renodla grannskapet. En bostadsrättsförening brukar tillhandahålla nära nog 100% boenden o ta ansvar för det externa. Här är inte ens avloppen av samma lösning o området finns bland kommunens problemområden.Medlemmen har haft 100% ansvar för underhåll. Föreningen är under avveckling. Stora vinster finns för dem med vassaste armbågar. Av skäl till tidigare sanering av tråden jag inte än vill gå in på finns det en risk att förhalanden av den friköpsprocessen i kombination med ovan beskrivna strömmning gör mig till flykting. Därför är "ett normalt liv m dagsaktivitet" omöjligt. Många dagar resulterar i inställda aktiviteter för att orken saknas. Ett garage som den gamle goe grannen satte upp var en recycklad byggnad jag var med om att plocka ner o gav godkännande till bygglov för utanför "tomten" under villkor att inga lampor fick riktas mot mig. Hjälpte till o med lägga takteglet 3 ägare senare utsätts man för bilden o mister den enda lilla extrapplats. Så mkt för granngod kännande av bygglov i långa loppet. Frågan är hur mkt kan man förändra ett gammalt bygglov under nytt ägarskap? I den nya tråden jag ska beskriva det konstiga tänkesätt man haft.
Vilket behov ska vara det primära? Det aktiva eller det passiva? Ge mig gärna tips på siter där jag kan helst kostnadsfritt publicera foton o filmer över tiden. Då det ligger stora skillnader i sociekonomi och barnlösa hus rivits eller byggts om till barnriken finns det i grunden en konflikt och expansionsvilja att renodla grannskapet. En bostadsrättsförening brukar tillhandahålla nära nog 100% boenden o ta ansvar för det externa. Här är inte ens avloppen av samma lösning o området finns bland kommunens problemområden.Medlemmen har haft 100% ansvar för underhåll. Föreningen är under avveckling. Stora vinster finns för dem med vassaste armbågar. Av skäl till tidigare sanering av tråden jag inte än vill gå in på finns det en risk att förhalanden av den friköpsprocessen i kombination med ovan beskrivna strömmning gör mig till flykting. Därför är "ett normalt liv m dagsaktivitet" omöjligt. Många dagar resulterar i inställda aktiviteter för att orken saknas. Ett garage som den gamle goe grannen satte upp var en recycklad byggnad jag var med om att plocka ner o gav godkännande till bygglov för utanför "tomten" under villkor att inga lampor fick riktas mot mig. Hjälpte till o med lägga takteglet 3 ägare senare utsätts man för bilden o mister den enda lilla extrapplats. Så mkt för granngod kännande av bygglov i långa loppet. Frågan är hur mkt kan man förändra ett gammalt bygglov under nytt ägarskap? I den nya tråden jag ska beskriva det konstiga tänkesätt man haft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom12 skrev:Frågan jag ställer mig efter ytterligare en sömnlös natt när kränkningen o insikten om den kommande meningslöshetens repetition är i antågande håller en vaken till kollaps är vem är min granne? Ett garage eller en del av ett hushåll??
Vilket behov ska vara det primära? Det aktiva eller det passiva? Ge mig gärna tips på siter där jag kan helst kostnadsfritt publicera foton o filmer över tiden. Då det ligger stora skillnader i sociekonomi och barnlösa hus rivits eller byggts om till barnriken finns det i grunden en konflikt och expansionsvilja att renodla grannskapet. En bostadsrättsförening brukar tillhandahålla nära nog 100% boenden o ta ansvar för det externa. Här är inte ens avloppen av samma lösning o området finns bland kommunens problemområden.Medlemmen har haft 100% ansvar för underhåll. Föreningen är under avveckling. Stora vinster finns för dem med vassaste armbågar. Av skäl till tidigare sanering av tråden jag inte än vill gå in på finns det en risk att förhalanden av den friköpsprocessen i kombination med ovan beskrivna strömmning gör mig till flykting. Därför är "ett normalt liv m dagsaktivitet" omöjligt. Många dagar resulterar i inställda aktiviteter för att orken saknas. Ett garage som den gamle goe grannen satte upp var en recycklad byggnad jag var med om att plocka ner o gav godkännande till bygglov för utanför "tomten" under villkor att inga lampor fick riktas mot mig. Hjälpte till o med lägga takteglet 3 ägare senare utsätts man för bilden o mister den enda lilla extrapplats. Så mkt för granngod kännande av bygglov i långa loppet. Frågan är hur mkt kan man förändra ett gammalt bygglov under nytt ägarskap? I den nya tråden jag ska beskriva det konstiga tänkesätt man haft.[bild]
Bevare mig väl ...
Ska visa dig bilder över hur denna bostadsrätt ser ut och slå tre flugor på smällen. Anta att jag står på taket till skaparen av denna tråd var så god att observera att taket är hans garage och den lilla högen av bråte är mitt billiga försök att skapa ngt hinder mot ljuset. Jag har ingen lust att lägga pengar på ngt som bara är ett plåster. Det är detta han invänt mot. Att detta bråte fick växa till bortkastad kostnad. Jag har ett dyrt hus m 13 år gammal agenda. Förstörd utsikt? Visst eller hur? Jag kan visa 360 grader och hur mkt vill ha mer.Ingper skrev:Men nu bor du ju faktiskt inte i ett björnide. Du bor i en bostadsrätt som per definition innebär andra människor och deras vanor inpå knuten. Och där finns belysning.
De som tar sin elallergi, klaustrofobi om persienner dras ner, ogillande av samhället o.s.v. som du antyder att du lider av på allvar, brukar välja ett för detta anpassat boende. Om behovet verkligen är seriöst.
Men att flytta från människor är nog inte det du egentligen vill, för då skulle livet bli rätt tråkigt utan en omgivning att ha åsikter om, eller hur ?
Valet är dock ditt, bostadsrätt eller björnide. Inte grannarnas eller kommunen. I Sverige har vi alla möjligheter :wow:
Du har säkert rätt att i Sverige har man rätten att uppsöka fagra lägen och utsätta dem för miljöförödelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varierar. Förstärks via reflektion i garagedörr men detta är granne A inte den som skapat tråden. Från början hade han bygglampor i träden m timer. Vi trodde han glömt släcka o skrev liten lapp , tala m granne osv. När timer drog igång fattades bara explosionsljud. På Bilden syns en vägkrök. Och eftersom jag måst bygga ett plank mister jag en del av min tomt. När alla säger normalt ,sverige ,rättighet osv förvandlas tomträtt (framtida) till vanlig lägenhet.Andy78 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag måste erkänna att jag inte förstår någonting.
Vad handlar detta om egentligen?
Jag föreslår att vi lämnar ämnet, i alla fall för ett år eller två.
Hej då Tom12, och lycka till!
Vad handlar detta om egentligen?
Jag föreslår att vi lämnar ämnet, i alla fall för ett år eller två.
Hej då Tom12, och lycka till!
Ja hej då Knock on wood ämnet var lämnat i 6 år redan och inte med sanning övernstämmande från början ,handlade om mig och sanning har noll prio men jag anser att du har framtiden på dig att bemästra sammanhanget. Lycka till du oxåKnockOnWood skrev:
"Sanningen" är i sådana här ärenden något subjektivt och kan se väldigt olika ut....Tom12 skrev:
Jag tror som KnockonWood att denna tråd inte leder någonstans, i vart fall inte den väg du hoppas på. Din situation är så komplicerad att den inte kan lösas på ett frågeforum. Dessutom tror jag mer du är ute efter att lägga fram din syn, bilder, uppfattning o.s.v. än att få feedback på frågeställningar.
Ett tips är att istället starta en blogg på en egen hemsida, på vilken du kan skriva vad du vill utan att det blir bortmodererat och där du kan uttrycka dina åsikter om bebyggelseutbredningens förbannelse, barnfamiljers plågande och den mänskliga rättigheten att få sova utan persienner eller rullgardin för att uppleva naturens insomnande och uppvaknande. Och fortsätta lägga ut vackra (men kanske svunna) naturbilder.
Varelse vi vill eller inte så förändras världen. Människor flyttar runt, jobb flyttar runt.
Grannar flyttar, nya grannar flyttar in och där kommer nya värderingar.
Det går inte att göra alla lyckliga i en värld där vi bor nära varandra.
Vi måste acceptera varandra och respektera våra olika sidor. Denna respekt måste vara ömsesidig, ingen har mer rätt än någon annan. Det är ett problem, i det samhället vi har skapat. För vi måste respektera att folk vill ha lampor tända att grannarnas hund ibland skäller. Vi måste respektera att folk vill ha det mörkt. Tyvärr är det svårt att få ihop dessa 2 sidor i ett samhälle där vi alla bor nära varandra.
Om man vill vakna upp med naturens ljus så måste man idag flytta bort i från grannar och människor. Men då får man en helt annan frid! man slipper höra bilarna, man slipper störas av deras ljus.
Har man grannar då får man tyvärr leva med att folk har lampor tända. Vissa är rädda för mörkret, vissa är nyfikna hur mörkret ser ut och tänder lampan.
För vem har rätt att diktera vilka lampor man har tända och vilka man inte har tända?
Det bästa är trots allt att skaffa en stor fastighet ute på landet, långt ifrån grannar och bilar.
Men då kommer man till ensamheten.... Man måste välja tyvärr.
På samma sätt måste man acceptera att man på ett forum som detta blir ifråga satt... Alla tycker inte som man vill.
Men så länge man bemöter folk med respekt, så kommer man oftast längst. Ett samtal i vänlig ton kan göra väldigt mycket. Man ska aldrig underskatta kraften i ett samtal där man försöker respektera varandra.
Respekt är något man förtjänar, det är inget man får
Grannar flyttar, nya grannar flyttar in och där kommer nya värderingar.
Det går inte att göra alla lyckliga i en värld där vi bor nära varandra.
Vi måste acceptera varandra och respektera våra olika sidor. Denna respekt måste vara ömsesidig, ingen har mer rätt än någon annan. Det är ett problem, i det samhället vi har skapat. För vi måste respektera att folk vill ha lampor tända att grannarnas hund ibland skäller. Vi måste respektera att folk vill ha det mörkt. Tyvärr är det svårt att få ihop dessa 2 sidor i ett samhälle där vi alla bor nära varandra.
Om man vill vakna upp med naturens ljus så måste man idag flytta bort i från grannar och människor. Men då får man en helt annan frid! man slipper höra bilarna, man slipper störas av deras ljus.
Har man grannar då får man tyvärr leva med att folk har lampor tända. Vissa är rädda för mörkret, vissa är nyfikna hur mörkret ser ut och tänder lampan.
För vem har rätt att diktera vilka lampor man har tända och vilka man inte har tända?
Det bästa är trots allt att skaffa en stor fastighet ute på landet, långt ifrån grannar och bilar.
Men då kommer man till ensamheten.... Man måste välja tyvärr.
På samma sätt måste man acceptera att man på ett forum som detta blir ifråga satt... Alla tycker inte som man vill.
Men så länge man bemöter folk med respekt, så kommer man oftast längst. Ett samtal i vänlig ton kan göra väldigt mycket. Man ska aldrig underskatta kraften i ett samtal där man försöker respektera varandra.
Respekt är något man förtjänar, det är inget man får