R Robert-san01 skrev:
Ni som överklagat avslag på bygglov till länsstyrelsen.

Är ni medveten om vad och hur de behandlar er överklagan?
Vad menar du ?

Gången är :

Byggnadsnämnd: här i Södertälje satt det 29 personer på byggnadsnämnden möte, 10 tjänstemän (varav 1 st handläggare) och 19 politiker , ingen jurist. De hade 20 punkter att besluta, allt ifrån taxor för 2021 diverse om trafik, 5 st bygglov och 5 planbesked. Hela protokollet är 32 sidor varav 1 sida rör mitt ärende.
Beslut: Bygglov beviljas ej .... med stöd av 2 kap. 6§ och 8 kap. 17§ PBL.
(OBS ej ej motivering i detta protokoll vad som ej uppfyller PBL).
Byggnadsnämnden har enligt lag 10 veckor på sig, om de drar ut på tiden behöver man inte betala bygglovsavgift (i detta fall 2100 kronor).


Jag får beslutet per post/mejl, där anges hur jag gör en överklagan, denna skickar jag till kommunen som vidarebefordrar den till Länstyrelsen.

Länstyrelsen tar emot den och utser en handläggare.

Hur Länstyrelsen behandlar det är jag lite oklar över.
Vet bara att de vid sin genomgång har 1 jurist och ett antal tjänstemän.

Nästa steg är Miljödomstolen i Nacka.
Här är det (tror jag) hälften jurister och hälften tjänstemän (lekmän)

Sista översta steget är MilöÖverdomstolen som är Svea Hovrätt
Hit får man ansöka, hit kommer bara "prejudicerande" fall och här sitter bara jurister.

Om någon kan något närmare hör gärna av er !!!
 
C claesborjesson skrev:
Vad menar du ?

Gången är :

Byggnadsnämnd: här i Södertälje satt det 29 personer på byggnadsnämnden möte, 10 tjänstemän (varav 1 st handläggare) och 19 politiker , ingen jurist. De hade 20 punkter att besluta, allt ifrån taxor för 2021 diverse om trafik, 5 st bygglov och 5 planbesked. Hela protokollet är 32 sidor varav 1 sida rör mitt ärende.
Beslut: Bygglov beviljas ej .... med stöd av 2 kap. 6§ och 8 kap. 17§ PBL.
(OBS ej ej motivering i detta protokoll vad som ej uppfyller PBL).
Byggnadsnämnden har enligt lag 10 veckor på sig, om de drar ut på tiden behöver man inte betala bygglovsavgift (i detta fall 2100:)


Jag får beslutet per post/mejl, där anges hur jag gör en överklagan, denna skickar jag till kommunen som vidarebefordrar den till Länstyrelsen.

Länstyrelsen tar emot den och utser en handläggare.

Hur Länstyrelsen behandlar det är jag lite oklar över.
Vet bara att de vid sin genomgång har 1 jurist och ett antal tjänstemän.

Nästa steg är Miljödomstolen i Nacka.
Här är det (tror jag) hälften jurister och hälften tjänstemän (lekmän)

Sista översta steget är MilöÖverdomstolen som är Svea Hovrätt
Hit får man ansöka, hit kommer bara "prejudicerande" fall och här sitter bara jurister.

Om någon kan något närmare hör gärna av er !!!
Bara så du är beredd kommer de troligen inte att gå in på detaljer. Länsstyrelsen granskar om din ansökan blivit korrekt behandlad enligt PBL och hur ansökan har hanteras. Ex om den blivit formellt korrekt behandlad, nämnden följt PBL och om de gjort sina bedömningar rätt mm.

Många tror att Länsstyrelsen kommer att bedöma ärendet in i minsta detalj, men så är det inte. Ex så kan de ofta få avgöra om ett avsteg ka anses vara mindre från DP, följer planens syfte osv. Ofta är det frågan om vem som har rätt att överklaga ett beviljat lov och om handlingarna gått ut i rätt form och tid. Så det är mer formalia och tolkningar än tyckande som Länsstyrelsen behandlar.
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Bara så du är beredd kommer de troligen inte att gå in på detaljer. Länsstyrelsen granskar om din ansökan blivit korrekt behandlad enligt PBL och hur ansökan har hanteras. Ex om den blivit formellt korrekt behandlad, nämnden följt PBL och om de gjort sina bedömningar rätt mm.

Många tror att Länsstyrelsen kommer att bedöma ärendet in i minsta detalj, men så är det inte. Ex så kan de ofta få avgöra om ett avsteg ka anses vara mindre från DP, följer planens syfte osv. Ofta är det frågan om vem som har rätt att överklaga ett beviljat lov och om handlingarna gått ut i rätt form och tid. Så det är mer formalia och tolkningar än tyckande som Länsstyrelsen behandlar.
Jag räknar att jag kommer att förlora i Länstyrelsen, eftersom de 2 första instanserna byggnämnd och Länsstyrelse i första han är lekmän. Miljödomstolen är man jurister och kommer att jämföra PBL-texten mot beslutet, och då vinner jag.
 
C claesborjesson skrev:
Jag räknar att jag kommer att förlora i Länstyrelsen, eftersom de 2 första instanserna byggnämnd och Länsstyrelse i första han är lekmän. Miljödomstolen är man jurister och kommer att jämföra PBL-texten mot beslutet, och då vinner jag.
Nja, MD kommer också att kolla om de följt de planer som finns, ex DP och FÖP. MD kan inte gå emot PBL.
 
R Robert-san01 skrev:
Nja, MD kommer också att kolla om de följt de planer som finns, ex DP och FÖP. MD kan inte gå emot PBL.
I mitt fall är detaljplanen (DP) från 1941 och fortfarande aktuell och styr bara fysisk storlek och placering av huset.
Jag vet inte vad FÖP är, men du kanske avser Fördjupad Översikts Plan. Denna gäller bara när det inte finns en detaljplan.

Men både byggnadsnämnd och Länsstyrelse kan avvika från PBL i sina beslut, och gör det ofta, det är bara att läsa alla fall som gått upp i Miljödomstolen och Miljööverdomstolen. PBL är mycket omfattande och måste i många fall tolkas.

I mitt/våra fall så gäller det huruvida man kan ha Plast eller Betong på en fasad. I PBL bara anges Utseende och känsla inget nämns om att ett visst material är olämpligt eller förbjudet. Det finns förvisso en del tekniska aspekter såsom brandskydd m.m.
 
O
C claesborjesson skrev:
Jag räknar att jag kommer att förlora i Länstyrelsen, eftersom de 2 första instanserna byggnämnd och Länsstyrelse i första han är lekmän. Miljödomstolen är man jurister och kommer att jämföra PBL-texten mot beslutet, och då vinner jag.
Lite osäker på vad du avser med lekmän men både i mark och miljödomstolen samt mark och miljööverdomstolen finns tekniska råd som är inriktade mot olika delar där de har särskild expertis inom området, t. ex. utformning och gestaltning i PBL-mål. De är även med och dömer i målen tillsammans med tre andra ledamöter som är lagarna domare.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Stämmer - rent krast var prefab trä billigare - men för att klara husets orginalutformning och estetik behövde väggarna bli så tjocka om de var byggda i regelsatt trä vilket gjorde att utseendet på de originellt sätt ganska pinniga huset blev klumpigt. därav skulle det behöva byggas i timmer för att kunna ha smalare och tunnare väggelement, men a som sagt, där försvann räkenskapskalylen. ett härke att bygga retro :)
Varför inte bygga ett lösvirkeshus ! Bygger just nu ett eget arkitektritat lösvirkeshus(190m2) med Fiskarhedenvillan. Tänkte bygga ett prefab betong (från LKB, Lättklinkerbetong AB, Ucklum ) från början, men det blev väsentligt dyrare än ett lösvirkeshus. Stående tråpanel färdigmålat med Järnvitriol.
Fiskarhedenvillans kontor på Hisingen/Göteborg har offererat och levererat materialet. Totalentrepenad genom en av deras entrepenörer från Kungsbacka. Byggtid ca 7 mån från leverans. Start vecka 40 i år.
 
C claesborjesson skrev:
I mitt fall är detaljplanen (DP) från 1941 och fortfarande aktuell och styr bara fysisk storlek och placering av huset.
Jag vet inte vad FÖP är, men du kanske avser Fördjupad Översikts Plan. Denna gäller bara när det inte finns en detaljplan.

Men både byggnadsnämnd och Länsstyrelse kan avvika från PBL i sina beslut, och gör det ofta, det är bara att läsa alla fall som gått upp i Miljödomstolen och Miljööverdomstolen. PBL är mycket omfattande och måste i många fall tolkas.

I mitt/våra fall så gäller det huruvida man kan ha Plast eller Betong på en fasad. I PBL bara anges Utseende och känsla inget nämns om att ett visst material är olämpligt eller förbjudet. Det finns förvisso en del tekniska aspekter såsom brandskydd m.m.
Ja, FÖP är fördjupad översiktsplan och det är ex ute på landsbygden där det inte finns en DP som en FÖP kan bli vad som avgör.

Har kommunen tolkat det som att ditt förslag till hus ex inte följer landskapsbilden och tidigare bebyggelse så kommer det att bli en fråga om tycke och smak ända in till sista instans. Har kommunens kulturnämnd yttrat sig?

Har du hittat något prejudikat på en dom som gått i din riktning från MD eller MÖD?

Jag sitter i en nämnd och jag förstår varför handläggaren rekommerade avslag till ditt förslag.

Kan också berätta att de som sitter i nämnden får först ärendet presenterat vid ett presidium där ordförandena får ärendet genomgånget. Det brukar vara handläggaren och dess chefer som föredrar ärendet. Vissa gånger tar president beslut direkt och någon gång om det är bråttom kan ordförande ta beslut.

Är president enig om att ärendet skall upp i nämnd så kommer det med. Vid mötet så går handläggaren igen ärendet för nämnden och alla får yttra sig. Efter omröstning så har ledamöterna rätt att reservera sig mot beslutet om man tycker att det är fel.

Många tror att det är okunniga lekmän som ligger bakom besluten i nämnden. Det skulle jag säga att det inte är. Allt presenteras av kunnigt fackfolk och politikerna skall avspegla vad kommunens invånare vill skall byggas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag räknar att jag kommer att förlora i Länstyrelsen, eftersom de 2 första instanserna byggnämnd och Länsstyrelse i första han är lekmän. Miljödomstolen är man jurister och kommer att jämföra PBL-texten mot beslutet, och då vinner jag.

Det ska bli spännande att se hur högre instanser bedömer ditt val av material, och även det som TS vill bygga sitt hus i.

Jag tycker det är en intressant diskussion när det kommer till hur byggnader ska utformas och renoveras när gammalt möter nytt. Vilka värden är de viktiga? Det är många aspekter att ta hänsyn till och bedöma och när det gäller ”mjuka värden” är det svårt (därav 8 sidor motivering i TS ärende).

Till hur utfallet i ditt ärende blir ställer jag mig neutral, men du skriver att du tror dig att få rätt i sak i MMD, eftersom det endast är lekmän i de lägre instanserna. Vad menar du när du säger lekmän? I min kommun finns bl a arkitekt, jurist, byggnadsantikvarie, byggnadsingenjörer m fl som granskar bygglovsärenden.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det ska bli spännande att se hur högre instanser bedömer ditt val av material, och även det som TS vill bygga sitt hus i.
Vad menar du när du säger lekmän? I min kommun finns bl a arkitekt, jurist, byggnadsantikvarie, byggnadsingenjörer m fl som granskar bygglovsärenden.
Med lekmän (som är en juridisk term) avser jag personer som inte är jurister eller väl insatta i PBL.

Är man politiskt tillsatt så är man lekman, i mitt fall var det 19 politiskt tillsatta och 10 tjänstemän, där de flesta tjänstemännen var experter på andra saker än PBL.

Jag pratade med handläggaren och anser att han inte gav någon egen åsikt, han lutade sig till 100% på stadsantikvarien vilken är den person som anser "att plast kan ej godkännas", det skrev hon utan att någonsin ha sett materialet i fråga.

I mitt fall gick ärendet direkt upp till byggnadnämnden, vad jag förstår har man inget inledande presidium i min kommun.

Vid omröstningen reserverade sig moderaterna med motiveringen att "extraarbetet i att inte ha plast inte är försvarsbart..." (eller något åt det hållet). Det känns bra att ha någon i byggnadsnämnden kom sig.

Dock anser jag att byggnadsnämden (BN) gått i samma fälla som flera andra BN gjort, att i sitt beslut bara hänvisa till en viss paragraf i PBL, och inte på vad för sätt min ansökan avviker från PBL. Den saknar så som jag läst i flera MÖD-domar "MOTIVERING".
 
Redigerat:
Hej alla och tack för intressant diskussion.
Diskussionen om nämndemännens insatthet i PBL och andra hänvisade regelverk vågar jag inte uttala mig om.

Vårt fall fortlöper om än motsträvigt. För ca en månad sen kom avslaget från länsstyrelsen och arbetet fortlöper med hur ärendet ska föras till nästa instans.

Det är fortfarande svårt att förstå den simpla anledning för varför beslutet tagits som det gjorts i första instans. Avslaget baseras på att materialet inte följer rådande områdesbestämmelser. Som nämnts tidigare är bestämmelserna satta att nya byggnader måste lika de som redan råder i områset, vilket i praktiken innefattar allt från vita knutar,falufärg,gulputsat mexitegel och erernit.

Just nu får vi nog satsa på att dela upp ansökan i två delar. Just nu åker huset dit för att vara opassande på grund av betong och aluminumfönster. Det framgår därav inte vilket av dem två som är den som måste ändras.

Intressant att läsa om era tillvägagångssätt och erfarenheter. Att se nämndemännen som ej insatta eller att deras beslut är "fel" skulle jag inte vilja stå bakom. Men brist på transparrens i konkret form kan jag inte ge höga poäng för.

På återhörande.
 
G GustafZ skrev:
Hej alla och tack för intressant diskussion.
Diskussionen om nämndemännens insatthet i PBL och andra hänvisade regelverk vågar jag inte uttala mig om.

Vårt fall fortlöper om än motsträvigt. För ca en månad sen kom avslaget från länsstyrelsen och arbetet fortlöper med hur ärendet ska föras till nästa instans.

Det är fortfarande svårt att förstå den simpla anledning för varför beslutet tagits som det gjorts i första instans. Avslaget baseras på att materialet inte följer rådande områdesbestämmelser. Som nämnts tidigare är bestämmelserna satta att nya byggnader måste lika de som redan råder i områset, vilket i praktiken innefattar allt från vita knutar,falufärg,gulputsat mexitegel och erernit.

Just nu får vi nog satsa på att dela upp ansökan i två delar. Just nu åker huset dit för att vara opassande på grund av betong och aluminumfönster. Det framgår därav inte vilket av dem två som är den som måste ändras.

Intressant att läsa om era tillvägagångssätt och erfarenheter. Att se nämndemännen som ej insatta eller att deras beslut är "fel" skulle jag inte vilja stå bakom. Men brist på transparrens i konkret form kan jag inte ge höga poäng för.

På återhörande.
Tack för återkopplingen! Vad hade LS för motivering till sitt avslag?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Hej alla och tack för intressant diskussion.
Diskussionen om nämndemännens insatthet i PBL och andra hänvisade regelverk vågar jag inte uttala mig om.

Vårt fall fortlöper om än motsträvigt. För ca en månad sen kom avslaget från länsstyrelsen och arbetet fortlöper med hur ärendet ska föras till nästa instans.

Det är fortfarande svårt att förstå den simpla anledning för varför beslutet tagits som det gjorts i första instans. Avslaget baseras på att materialet inte följer rådande områdesbestämmelser. Som nämnts tidigare är bestämmelserna satta att nya byggnader måste lika de som redan råder i områset, vilket i praktiken innefattar allt från vita knutar,falufärg,gulputsat mexitegel och erernit.



Just nu får vi nog satsa på att dela upp ansökan i två delar. Just nu åker huset dit för att vara opassande på grund av betong och aluminumfönster. Det framgår därav inte vilket av dem två som är den som måste ändras.

Intressant att läsa om era tillvägagångssätt och erfarenheter. Att se nämndemännen som ej insatta eller att deras beslut är "fel" skulle jag inte vilja stå bakom. Men brist på transparrens i konkret form kan jag inte ge höga poäng för.

På återhörande.
G GustafZ skrev:
Hej alla och tack för intressant diskussion.
Diskussionen om nämndemännens insatthet i PBL och andra hänvisade regelverk vågar jag inte uttala mig om.

Vårt fall fortlöper om än motsträvigt. För ca en månad sen kom avslaget från länsstyrelsen och arbetet fortlöper med hur ärendet ska föras till nästa instans.

Det är fortfarande svårt att förstå den simpla anledning för varför beslutet tagits som det gjorts i första instans. Avslaget baseras på att materialet inte följer rådande områdesbestämmelser. Som nämnts tidigare är bestämmelserna satta att nya byggnader måste lika de som redan råder i områset, vilket i praktiken innefattar allt från vita knutar,falufärg,gulputsat mexitegel och erernit.

Just nu får vi nog satsa på att dela upp ansökan i två delar. Just nu åker huset dit för att vara opassande på grund av betong och aluminumfönster. Det framgår därav inte vilket av dem två som är den som måste ändras.

Intressant att läsa om era tillvägagångssätt och erfarenheter. Att se nämndemännen som ej insatta eller att deras beslut är "fel" skulle jag inte vilja stå bakom. Men brist på transparrens i konkret form kan jag inte ge höga poäng för.

På återhörande.



Om länsstyrelsen gett avslag kommer Mark o Miljö knappast att ändra på detta och glöm att Mark o Miljö överdomstolen skulle ge prövningstillstånd. Detta ärende ger inget prejudikat.

Det kommer att ta en .... massa tid !! Kvarnarna mal långsamt.

Olof
 
H Hacke1984 skrev:
Om länsstyrelsen gett avslag kommer Mark o Miljö knappast att ändra på detta och glöm att Mark o Miljö överdomstolen skulle ge prövningstillstånd. Detta ärende ger inget prejudikat.

Det kommer att ta en .... massa tid !! Kvarnarna mal långsamt.

Olof
På vad för sätt skulle inte dessa 2 frågor kunna ge ett prejudikat ?

Jag har läst igenom många domar!
Men att det tar tid, det vet jag ......

/Claes
 
C claesborjesson skrev:
På vad för sätt skulle inte dessa 2 frågor kunna ge ett prejudikat ?

Jag har läst igenom många domar!
Men att det tar tid, det vet jag ......

/Claes
Hur har det gått Claes?

Har ärendet behandlats av länsstyrelsen och har du valt att gå vidare?


Samma fråga till TS, har du gått vidare och överklagat till nästa instans?

Mbh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.