12 509 läst · 49 svar
13k läst
49 svar
Byggfirman som gjorde taket vill inte ta ansvar för läcka - värt att gå till domstol?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 862 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 862 inlägg
Hur såg det skrivna avtalet ut från början? Hur detaljerat och välskrivet är det dokumentet?
Det spelar ingen roll hur rätt du har, det är ett spel, Tingrätten dömmer gärna förlikning, de har stor förkärleks till detta.
Då står du också för halva rättegångskostnaderna och dessa är inte billiga. Prata med advokatjouren (du får prata en stund gratis) och fråga hur mycket pengar du spelar med, hur mycket kan du förlora? Är du villig att satsa dessa pengar? Du kan ju även fråga ditt försäkringsbolag. Du är förbannad och det svider och tycker rätt skall vara rätt, jag vet och det blir inte bättre under vägen fram till en rättegång där du kan vinna, förlora, förlikas. Tyvärr är det ett spel beroende på hur pappren är skrivna. Mitt råd skriv på forum vilka hantverkarna är och vad de gjort, lägg upp bilder. Osv.
Du kan ju ta ett prat med hantverkarna och berätta vad du tänker göra så kanske de tänker om.
Anlita en annan Hantverkare, jag vet en seriös takläggare i Göteborg.
Vill du ha namnet så skicka ett PM.
Det är det bästa för både själ och plånbok att glömma och gå vidare, såvida du inte har hanverksdokumentet solklart. Sedan kan man spy galla för att rättsystemtet ser ut som det ser ut.
Det spelar ingen roll hur rätt du har, det är ett spel, Tingrätten dömmer gärna förlikning, de har stor förkärleks till detta.
Då står du också för halva rättegångskostnaderna och dessa är inte billiga. Prata med advokatjouren (du får prata en stund gratis) och fråga hur mycket pengar du spelar med, hur mycket kan du förlora? Är du villig att satsa dessa pengar? Du kan ju även fråga ditt försäkringsbolag. Du är förbannad och det svider och tycker rätt skall vara rätt, jag vet och det blir inte bättre under vägen fram till en rättegång där du kan vinna, förlora, förlikas. Tyvärr är det ett spel beroende på hur pappren är skrivna. Mitt råd skriv på forum vilka hantverkarna är och vad de gjort, lägg upp bilder. Osv.
Du kan ju ta ett prat med hantverkarna och berätta vad du tänker göra så kanske de tänker om.
Anlita en annan Hantverkare, jag vet en seriös takläggare i Göteborg.
Vill du ha namnet så skicka ett PM.
Det är det bästa för både själ och plånbok att glömma och gå vidare, såvida du inte har hanverksdokumentet solklart. Sedan kan man spy galla för att rättsystemtet ser ut som det ser ut.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 862 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 862 inlägg
Det finns 2 takpappsmärken som har garanti, takläggarna är då godkända att lägga dessa märkena, de är försäkrade i Zürich så oavsett kom hantverkarna går i konkurs eller inte så gäller försäkringen.
Hej du skall låta göra en besiktning först.
Sedan gäller alltid vad ni har för avtal er emellan.
Finns det skriftligt?
Bör finnas.
Annars gäller också muntligt nästa också alltid vid uppkomsten av fel
som innebär att man inte följt branschreglerna eller att det inte är fackmässigt utfört.
Så därför skall du alltid innan du går vidare låta göra en besiktning av en branschkunnig besiktningsman.
Detta ger dej stöd vid en rättegång.
För om det skulle vara så att det är på tok felaktigt utfört och inte följt
branschreglerna så får du fullt betalt för dina kostnader genom domen från motparten.
LEnnart
Finns det skriftligt?
Bör finnas.
som innebär att man inte följt branschreglerna eller att det inte är fackmässigt utfört.
Så därför skall du alltid innan du går vidare låta göra en besiktning av en branschkunnig besiktningsman.
branschreglerna så får du fullt betalt för dina kostnader genom domen från motparten.
LEnnart
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 862 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 862 inlägg
Var inte så säker på att han vinner för det. Det är absolut ingen garanti för att vinna i en domstol.birgitbolennart skrev:Hej du skall låta göra en besiktning först.
Finns det skriftligt?
Bör finnas.
som innebär att man inte följt branschreglerna eller att det inte är fackmässigt utfört
LEnnart
Givetvis finns det inga garantier att man vinner även ifall man har rätt. Sen är ju domstolen det sista man vänder sig till. Men ifall man vet att man har rätt och tror sig ha god möjlighet att visa detta i domstolen och det inte går att lösa på något annat sätt så tycker jag nog man ska dra det dit.HEM2121 skrev:
Vad är alternativet? Jo, man låter firman komma undan med sitt fuskjobb och man får gå där med böjd rygg. Det tycker jag inte låter som ett bra alternativ. Skulle man mot förmodan förlora i domstolen så har man ändå försökt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 862 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 862 inlägg
Problemet är att det är så dyrt att försöka.lbgu skrev:Givetvis finns det inga garantier att man vinner även ifall man har rätt. Sen är ju domstolen det sista man vänder sig till. Men ifall man vet att man har rätt och tror sig ha god möjlighet att visa detta i domstolen och det inte går att lösa på något annat sätt så tycker jag nog man ska dra det dit.
Vad är alternativet? Jo, man låter firman komma undan med sitt fuskjobb och man får gå där med böjd rygg. Det tycker jag inte låter som ett bra alternativ. Skulle man mot förmodan förlora i domstolen så har man ändå försökt.
Man skulle önska att domstolen hade sunt förnuft och gick efter tex BRK föreskrifter osv...... Men det är surt om det bli förlikning med en nota på 70.000-80.000 ur egen hand, även om man har försäkringsbolaget med sig och Tingsrätten dömmer med stor, stor förkärlek till förlikning. Har kollat detta på längden och tvären och pratat med en massa människor som kan detta. Som själva varit med rättssalarna. Skriver av egen erfarenhet, trots att det inte var fackmannamässigt utfört, trots att två oberoende besikningsmän dömt ut jobbet så var man inte säker på att vinna, förlora kunde jag knappast med förlikningen kostar en massa pengar också. Som någon skrev tidigare så måste det åtminstone vara ett krav på 100.000,00 om det skall vara idé att drivande det vidare till Tingsrätten. Det är mycket frustrerande att system fungerar på det sättet. Man tror inte att det fungerar på det sättet, så frustrationen blir stor. Snällt uttryckt.
Skall dra den historien på forumet när jag känner mig mogen för det. Hantverkaren fick iallafall inga pengar för arbetet men de förstörde golvmaterial för 15.000,00-20.000,00 och det kostar mer att bryta upp det de gjort än om det varit rätt ifrån början.
Redigerat:
Visst kan det gå illa, men jag tycker faktiskt att alternativet är värre. Att i princip låta firman som i TS fall blåsa en på 50 - 60000 kronor för att man inte vågar stå upp för sin egen rätt är väldigt illa. Jag tror att man inte mår bra psykiskt av att bara låta sig bli överkörd på det sättet. Sen att uppmana andra att inte slåss för sin rätt är ju bara att hjälpa sådana här bluffirmor som lever på att göra slarvjobb som ingen vågar kräva ansvar för.
Det blir lite som när ett rånoffer inte vågar vittna mot rånaren p.g.a. rädsla för repressalier. Ifall 'vanligt folk' inte vågar stå för sina rättigheter så låter man de ljusskygga fortsätta med sitt. Ett sådant samhälle är inget jag vill ha. Man måste våga stå för sina rättigheter även om det kan innebära vissa risker.
Det blir lite som när ett rånoffer inte vågar vittna mot rånaren p.g.a. rädsla för repressalier. Ifall 'vanligt folk' inte vågar stå för sina rättigheter så låter man de ljusskygga fortsätta med sitt. Ett sådant samhälle är inget jag vill ha. Man måste våga stå för sina rättigheter även om det kan innebära vissa risker.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 862 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 862 inlägg
lbgu skrev:Visst kan det gå illa, men jag tycker faktiskt att alternativet är värre. Att i princip låta firman som i TS fall blåsa en på 50 - 60000 kronor för att man inte vågar stå upp för sin egen rätt är väldigt illa. Jag tror att man inte mår bra psykiskt av att bara låta sig bli överkörd på det sättet. Sen att uppmana andra att inte slåss för sin rätt är ju bara att hjälpa sådana här bluffirmor som lever på att göra slarvjobb som ingen vågar kräva ansvar för.
Det blir lite som när ett rånoffer inte vågar vittna mot rånaren p.g.a. rädsla för repressalier. Ifall 'vanligt folk' inte vågar stå för sina rättigheter så låter man de ljusskygga fortsätta med sitt. Ett sådant samhälle är inget jag vill ha. Man måste våga stå för sina rättigheter även om det kan innebära vissa risker.[/QUOTE
Ja, tycker som du, Det gör mig så frustrad att man inte kan sätta åt bluffföretagen. Jag var beredd att gå hur långt som helst, därför la jag ner åtskilliga timmar för att ta reda på om det stämde att Tingrätten har en stor förkärlek till förlikning. Dock var jag inte beredd att kanske få betala 80.000,00 ur egen ficka vid en ev. förlikning. Visserligen fick inte hantverkaren betalt, men alla andra kostnader som han åstadkom de föll ju på mig. Fattar inte att hur det kan fungera på det sättet, man tycker ju när man har alla papper på sin sida så skall det vara solklart, men så är det inte. Så bluffföretagen kan fortsätta.
Redigerat:
Studera även domsluten.... Sedan tycker jag att jämförelsen med om man blivit rånad haltar betänkligt. Det är två helt olika typer av brott.
Det är väldigt lätt att sitta och tycka en massa på ett forum. Men juridikens underbara värld är helt annat än vår. Bara för att man själv tycker att man har rätt så är det inte säkert att allt håller i tingsrätten.
Jag försår som en del säger att man måste dra dessa hantverkare till rätten. Men det kostar tid, pengar och energi. Men det står alla fritt fram att stämma! Men klart att sådant kostar.
Men kan verkligen tingsrätten döma till föförlikning? Är det inte så att man väljer att förlika för att inte dra det inför tingsrätt?
Plåthuset var är du? Kom och hjälp mig eller rätta mig?.
Det är väldigt lätt att sitta och tycka en massa på ett forum. Men juridikens underbara värld är helt annat än vår. Bara för att man själv tycker att man har rätt så är det inte säkert att allt håller i tingsrätten.
Jag försår som en del säger att man måste dra dessa hantverkare till rätten. Men det kostar tid, pengar och energi. Men det står alla fritt fram att stämma! Men klart att sådant kostar.
Men kan verkligen tingsrätten döma till föförlikning? Är det inte så att man väljer att förlika för att inte dra det inför tingsrätt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 862 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 862 inlägg
Ja, det kan de, Ja, har även jurister i släkten, (man vet att man får ärliga svar)Odjuret skrev:Studera även domsluten.... Sedan tycker jag att jämförelsen med om man blivit rånad haltar betänkligt. Det är två helt olika typer av brott.
men jag pratade med många andra också om har varit med i rättsalarna. Även kända personer som arbetar med denna typ av hantverkare. Tyckte att det var vansinnigt frustrerande när man har alla papper på sin sida att det kunde gå till så. Därför kollade jag och undersökte i många, många timmar. Det är inte värt den energin för gemene man om det är ett s.k. Småmål.
För mig var det värt det för jag var tvungen att veta för min egen skull så man kunde gå vidare. En lärdom så att jag kan varna andra, sedan får ju var och en ta ställning hur de vill göra. Man skall också vara medvetet om att det går åt en massor av energi, styrka, tid och pengar!
Skull kunna skriva en bok om detta, med titeln, I händerna på en hantverkare och då menar jag inte verktyg.
Redigerat:
Hejsan. Jag tycker du ska få det åtgärdat oavsett omedelbart. Om du har ett väldigt högt hus, hur gör sotaren för att komma åt? Har du ingen taklucka eller liknande jämte skorstenen?
Gamla skorstenar måste jag säga är lurigt. , dom läcker in, har alltid gjort , kommer alltid göra så småning om.
Eller är den numera helt plåtinklädd (vilket är det vanligaste man gör idag för att få det tätt)
Är det skorstenen bara så hyr en lift. Kostar kanske 1000-1500kr om dagen.
Det som behövs göras är ju plocka ner 10-15 pannor och pappa om runt om.
Då borde man väl komma undan betydligt billigare, och framför allt slippa 1,5 år av eventuellt dålig sömn innan allt är löst.
Hoppas de löser sig.
Mvh fredrik
Gamla skorstenar måste jag säga är lurigt. , dom läcker in, har alltid gjort , kommer alltid göra så småning om.
Eller är den numera helt plåtinklädd (vilket är det vanligaste man gör idag för att få det tätt)
Är det skorstenen bara så hyr en lift. Kostar kanske 1000-1500kr om dagen.
Det som behövs göras är ju plocka ner 10-15 pannor och pappa om runt om.
Då borde man väl komma undan betydligt billigare, och framför allt slippa 1,5 år av eventuellt dålig sömn innan allt är löst.
Hoppas de löser sig.
Mvh fredrik
Nej, tingsrätten kan inte förlika målet om inte båda parter är överens om att så ska ske. Om partena är överens kan domstolen stadfästa förlikningen i en dom. Vitsen med det är att detta gäller som en exekutionstitel som man kan gå till fogden med om direkt om motparten inte uppfyller villkoren i förlikningen.
Men tingsrätten skriver bara vad parterna är överens om. Den hittar inte på något eget.
Men jag kan hålla med om att tingsrätten har en förkärlek till att få parterna att förlikas. Domstolen har visserligen en skyldighet att ta reda på om det finns förlikningsmöjligheter, men personligen tycker jag att TR ofta tar detta några steg för långt.
Men tingsrätten skriver bara vad parterna är överens om. Den hittar inte på något eget.
Men jag kan hålla med om att tingsrätten har en förkärlek till att få parterna att förlikas. Domstolen har visserligen en skyldighet att ta reda på om det finns förlikningsmöjligheter, men personligen tycker jag att TR ofta tar detta några steg för långt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 862 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 862 inlägg
I vårt fall blev det förlikning strax före Tingsrätten med motiveringen att Tingsrätten kunde lika gärna dömma till förlikning. Det är som ett spel. Även om det inte heter förlikning i domstolen så kan de ju dömma att parterna står för tex 50 procent var, det blir ju också en typ av förlikning, eller hur? Rätt?Plåthuset skrev:Nej, tingsrätten kan inte förlika målet om inte båda parter är överens om att så ska ske. Om partena är överens kan domstolen stadfästa förlikningen i en dom. Vitsen med det är att detta gäller som en exekutionstitel som man kan gå till fogden med om direkt om motparten inte uppfyller villkoren i förlikningen.
Lite osäker på vad du menar men tingsrätten kan ju tillerkänna käranden hälften av vad som yrkats, men då efter prövning av målet, inte som förlikning.
Därutöver kan ju domstolen komma fram till att parterna ska stå sina egna rättegångskostnader, men då återigen efter en prövning av målet i sak.
Därutöver kan ju domstolen komma fram till att parterna ska stå sina egna rättegångskostnader, men då återigen efter en prövning av målet i sak.