121 089 läst · 1 151 svar
121k läst
1,2k svar
Byggfirman förbjuder mig att beträda byggställning runt mitt hus
Jag skulle inte bråka med dom. Antagligen har du redan bråkats länge för att få din fasad åtgärdat. Nu har du antagligen vunnit den striden, låt då entreprenören ha sin lilla seger och va nöjd.
Eller vill du att entreprenören tar sina grejer och går därifrån?
Eller vill du att entreprenören tar sina grejer och går därifrån?
Jag kan inte påstå att jag vunnit någon strid med dem då jag betalar en ansenlig summa för att få arbetet utfört. Arbetet är inte påbörjat och jag har inte för avsikt att ta någon strid med dem om detta. Utan jag frågade vänligt innan de om några veckor påbörjar arbetet om det var ok att jag passade på att utföra lite eget arbete med huset. Fick då som svar att deras policy är att polisanmäla allt olovligt beträdande av arbetsplatsen.
Bra, då har vi undanröjt alla eventuella tvivel. Det handlar alltså om, precis som jag hela tiden tolkat det som, en seriös byggare som tar sitt ansvar. Du har ingen lust att pynta för din egen utrustning och du vägrar lyssna på byggarens högst relevanta krav så till den milda grad att han är tvungen att hota med polisanmälan för att skydda både dig och sitt företag?
I ditt första inlägg skriver du "...och att han tänkte polisanmäla mig" men fyra sidor senare skriver du "deras policy är att polisanmäla allt olovligt beträdande av arbetsplatsen".
Du tycker inte att det är viss skillnad av innebörd? Allt det här luktar väldigt illa.
Du kanske kan anlita en mer oseriös firma nästa gång så kan ni sitta tillsammans uppe i byggställningen och hinka pilsner. Case closed.
I ditt första inlägg skriver du "...och att han tänkte polisanmäla mig" men fyra sidor senare skriver du "deras policy är att polisanmäla allt olovligt beträdande av arbetsplatsen".
Du tycker inte att det är viss skillnad av innebörd? Allt det här luktar väldigt illa.
Du kanske kan anlita en mer oseriös firma nästa gång så kan ni sitta tillsammans uppe i byggställningen och hinka pilsner. Case closed.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag skulle ändå använda byggställningen i smyg.
Jag skulle också använda ställningen. Mina pengar=mina regler.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag gillar att spela med öppna kort, så ja ogillar fulspel, även om man tycker sig ha rätt.
Tänk om något oväntat och otrevligt faktiskt händer!
Försök komma överens med byggfirman.
Oftast kan man väl komma fram till en vettig kompromiss.
Tänk om något oväntat och otrevligt faktiskt händer!
Försök komma överens med byggfirman.
Oftast kan man väl komma fram till en vettig kompromiss.
Det är nog inte svårare än att basen måste säga nej på en direkt fråga av några company-policy-skäl. Jag hade inte frågat.
Redigerat:
Tror du på riktigt att det är så det fungerar? När du beställt en tjänst får du alltså fritt nyttja utförarens egendom så som det passar dig? Om du åker taxi, får du smeta lingonsylt i taket? Om du anlitat en IT-konsult, får du beställa knark på dennes dator? Och fartkamerorna har ju vi alla betalat för så då borde man få rita glada gubbar på linsen?Fotografen skrev:
Mina pengar = mina regler!
Man häpnar över okunskapen och bristen på respekt för andra människor.