Nerre skrev:
Så du menar att om man är konsument är det helt ok att bara knata in på en arbetsplats?
Eftersom tråden ligger under juridik så känner jag mig nödgad att helt enkelt inflika i detta påstående!
Ja det är helt korrekt att man som konsument "bara" kan "knata" in på en "arbetsplats", annars får jag inga varor i tex. kylskåpet!
:cool: "cool-kylskåp"
 
Mikael_L
Och tänk dom som har hemtjänst.
Dom sitter där hemma, och plötsligt kommer arbetsplatsen hem till dom istället. :p
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Henri skrev:
Min poäng är att om något inte finns inskrivet i ett avtal mellan parterna så kan det inte heller bli fråga om avtalsbrott som kan ge skadestånd. Jag bortser nu från muntliga avtal som kan vara svårare att bevisa.
Jodå, utan tvekan kan det bli avtalsbrott även om något inte står uttryckligen i avtalet. Ett avtal innehåller aldrig (vågar jag påstå) alla situationer som kan tänkas uppstå i ett avtalsförhållande. Om oreglerade situationer uppstår får man falla tillbaka på utfyllande lagstiftning (t.ex KTjL), sedvänja, doktrin och allmänna rättsprinciper.

En sådan rättsprincip är äganderätten, tidigare i tråden omnämnd som "huvudregeln", som i detta fallet innebär att du inte får nyttja din motparts prylar utan stöd i avtal. Avtalsstödet kan vara uttryckligt (typ att det står att kunden får använda en byggställning mellan kl X-Y) eller underförstått (typ att kunden får nyttja en vägplåt som leverantören lagt över ett dike för att ersätta en bortgrävd vägsnutt).
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nerre skrev:
Så du menar att om man är konsument är det helt ok att bara knata in på en arbetsplats?
Ja visst, ur arbetsmiljölagstiftningens perspektiv, det finns ingenting i den, vågar jag påstå, som kan fälla en konsument.
 
Nerre skrev:
Du menar alltså att det är lättare att veta om man har tillstånd än om man har behörighet? Så om man förutsätter att man har tillstånd så är det helt ok?
För tredje gången, läs gärna informationen som trafikverket har gett ut, svaret på din fråga framgår med all önskvärd tydlighet där. Om du av någon anledning anser att det finns någon skillnad i den, kontra ett fall med byggställning, så redogör gärna för det.
 
Polos skrev:
Den här tråden har inget med snålhet att göra , tror du inta att stora byggbolag måsta ha regler som dom går efter .
Uttrycket den "snåle" byggaren använder jag, ur ett kundperspektiv, som motsats till den "normale" byggaren. Den senare vet att ett gott kundförhållande gör att byggaren får mat på bordet även i fortsättningen. Därför är frågan som tråden handlar om mycket teoretisk, i synnerhet vad gäller lyckade ekonomiska sanktioner mot husägare.
 
Pagno skrev:
Eftersom tråden ligger under juridik så känner jag mig nödgad att helt enkelt inflika i detta påstående!
Ja det är helt korrekt att man som konsument "bara" kan "knata" in på en "arbetsplats", annars får jag inga varor i tex. kylskåpet!
:cool: "cool-kylskåp"
Ja, men vilken arbetsplats som helst alltså? FRA är en arbetsplats, så som konsument har jag rätt att knata in där? Samma sak med Forsmark?

Bara för att du är konsument ger det dig inte automatiskt rätten att knata in på vilken arbetsplats som helst. Även när du handlar maten till ditt kylskåp är det bara vissa delar av arbetsplatsen du får beträda. Du kan normalt inte knata ut på lagret hur som helst t.ex.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
thomasx skrev:
För tredje gången, läs gärna informationen som trafikverket har gett ut,
Jag lyckas inte hitta den hos dem, kan du peka mig i rätt riktning?

För mig är "behörig" samma sak som "har tillstånd".


Sen undrar jag ju varför det skulle vara trafikverkets information som skulle gälla för en arbetsplats? Jag trodde att det var denna som gäller för en arbetsplats?
http://www.av.se/dokument/afs/afs2008_13.pdf
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Ja, men vilken arbetsplats som helst alltså? FRA är en arbetsplats, så som konsument har jag rätt att knata in där? Samma sak med Forsmark?

Bara för att du är konsument ger det dig inte automatiskt rätten att knata in på vilken arbetsplats som helst. Även när du handlar maten till ditt kylskåp är det bara vissa delar av arbetsplatsen du får beträda. Du kan normalt inte knata ut på lagret hur som helst t.ex.
Jajamensan!
Pling!
Poletten har fallit ner hos en till, nu är detta ett kundforum och den juridiska biten kommer troligtvis inte nå sin ände ännu på ett bra tag.
Nu förväntar jag mig inte att alla på forumet kommer att sitt i en ring, hålla händer och sjunga. Men att ge sig in på sidospår för att hålla igång en tråd så otroligt länge är för mig en gåta..... Mitt lilla inlägg om att beträda en arbetsplats som du skrev tidigare var bara ett sätt att visa hur man (jag) kan tolka (misstolka) med vilje eller bara helt enkelt inte förstå innebörden i vad skrivaren menat.
Mera än 1% av inläggen innehåller ironiska inslag och lite sarkasm.
Mera än 1% av inläggen innehåller bra fakta
Mera än 1% av inläggen innehåller ogrundad fakta (spekulationer)
Jag kan göra ett långt inlägg, väljer inte det nu, men vi/ni/du/jag kommer troligtvis inte att acceptera att någon enskild får rätt.
Då har de andra fel, det går ju inte!
Och ja! Du kan som konsument "knata" in var som helst där du kommer in, annars blir du troligtvis stoppad om du inte är behörig!
Och vet du inte om du är behörig så är du med största sannolikhet obehörig!
Står det en skylt "Obehöriga äga ej tillträde" så....... prova att gå dit och se vad som händer, be om ursäkt att du inte såg skylten, tror inte att det blir några repressalier om man som "kund" inte såg en skylt. Men om du blir filmad av en kamera när du står och läser en skylt med detta meddelande så kan det bli svårare att krångla sig ur det!
Prova med FRA och låt mig veta, då kanske jag också tittar in dit!
TS fråga är fortfarande att det inte är rimligt men tyvärr att ts inte skall använda ställningen, men det blir troligtvis ingen påföljd om han hade gjort det!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag lyckas inte hitta den hos dem, kan du peka mig i rätt riktning?

För mig är "behörig" samma sak som "har tillstånd".


Sen undrar jag ju varför det skulle vara trafikverkets information som skulle gälla för en arbetsplats? Jag trodde att det var denna som gäller för en arbetsplats?
[länk]
Om man har tillstånd, så är man behörig. Men om man är behörig, utan tillstånd, hur vet man då om man är behörig eller ej. Sunt förnuft är en sak, som ofta kan tolkas olika - juridik är en annan, och ska vara entydig. Som redan nämnts otaliga gånger, TS kan rimligen anta att han är behörig i egenskap av byggherre, eller till och med i egenskap av fastighetsägare, betalande kund osv. Man kan TYCKA tvärtom, och det är just det, man kan tycka olika när det inte är klart och tydligt vad som gäller.

Avseende Trafikverkets information; jag har redan påpekat att det är en analogi, och ifrågasatt varför det skulle vara en skillnad, om nu någon hävdar det!

Dokumentet du länkar nämner ordet Obehörig en enda gång, och då i samband med en skylt. Men det definierar inte ordet obehörig, eller nämner ett enda ord om vilka som är behöriga och inte, och hur detta ska fastställas och klargöras. Det är just precis det som trafikverket tar upp. En snabb googling gav följande dokument, sök på "behörig" i dokumentet så får du en kort förklaring. Jag vet att jag läst en längre förklaring till detta och jag tror även det var på trafikverkets hemsida, men som sagt, här är vad jag hittade efter en snabb googling, typ första träffen på sökningen: Trafikverket behörig trafik.
http://www.trafikverket.se/contenta...bc9e283848c0ca41/utmarkning_forbudsmarken.pdf
 
FRA, ja, jag är ju på besök där ibland. Kan inte påminna mig om att jag sett några skyltar om obehöriga äga ej tillträde. Det behövs liksom inte. Men de finns säkert, det är nog bara jag som inte lagt märke till dem. Och som sagt, obehöriga kommer inte in i vilket fall som helst ;)

Edit: Fel av mig. FOA, är det ju som jag besöker ibland. Same same but different. Samma sak där ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno skrev:
Jajamensan!
TS fråga är fortfarande att det inte är rimligt men tyvärr att ts inte skall använda ställningen, men det blir troligtvis ingen påföljd om han hade gjort det!
Ja just detta: Även om det inte är "tillåtet" blir det ingen påföljd.
 
En jäkla "törr" fråga nu när tråden ser ut som det gör är följande.

Fixarn 101, hur har det gått för dig?
 
Henri skrev:
Ja just detta: Även om det inte är "tillåtet" blir det ingen påföljd.
Särskilt inte eftersom det är tillåtet ;)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Nils82 skrev:
En jäkla "törr" fråga nu när tråden ser ut som det gör är följande.

Fixarn 101, hur har det gått för dig?
Ja, möjligheten att tagga användare är saknad på detta forum ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.