harry73 skrev:
Hängrännan är, fönsterkarmar också, och marken under ställningen också.
Vem har sagt att han inte får vara på sina hängrännor och fönsterkarmar ? Hur vet du att marken under är ts mark ?
 
harry73
Jag undrar om hantverkarens nej håller i en domstol (läs: jag tror inte den håller) Men det skulle vara intressant om det gick till domstol
 
Polos skrev:
Ts har fått nej att jobba själv från ställningen , han får endast vara på ställning för att kontrollera arbete med arbetsledare närvarande
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Enligt vilka lagar då?
 
harry73 skrev:
Jag undrar om hantverkarens nej håller i en domstol (läs: jag tror inte den håller) Men det skulle vara intressant om det gick till domstol
Hittills är det i alla fall ingen som har lyckats presentera en lagparagraf som ger någon som helst anledning att misstänka att TS skulle kunna bli fälld för det, så det ser inte särskilt troligt ut nej. Kontentan är densamma som den varit från början, rent juridiskt är det fritt fram för TS.
 
  • Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
harry73
Polos skrev:
Hur vet du att marken under är ts mark ?
Jag tittade på hitta. Där ser man flygfoton med byggstälnjng på och tomtgränser :p

Och om ts t ex behöver nå hängrännan eller fönsterkarmar men inte kan det för att byggställningen är i vägen går det bara om han antingen nedmonterar byggställningen eller beträder den.
 
Är TS ute efter en lösning eller juridisk rådgivning?
 
Charley1968 skrev:
Är TS ute efter en lösning eller juridisk rådgivning?
Jag tror TS har gett upp för länge sen.
Det borde jag också ha gjort.
 
thomasx skrev:
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Enligt vilka lagar då?
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Har du läst hela tråden ?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det är skillnad på att vara behörig, och att inneha en behörighet. Nyss talade du om att vara behörig, eller obehörig, nu talar du om att inneha en behörighet. See the difference? Ur juridiskt perspektiv är skillnaden stor, och avgörande.
Jag som trodde man var behörig om man innehade en behörighet? Men om det nu är fel och du har fått ditt ordmärkande tillfredsställt så kan du helt enkelt i mitt inlägg byta ut "har behörighet" mot "är behörig".
Hur många arbetsplatser har en lokal föreskrift med en lista på vilka som innehar behörighet? Finns en sådan på TS arbetsplats?
Du har inte läst föreskriften om ställningar va? Där står det nämligen att den som sätter upp en ställning är skyldig att ta fram en plan, den planen ska förutom uppsättning och nedtagning av ställningen även inkludera arbete på ställningen. Där torde det då ingå en beskrivning av vilka som är behöriga att nyttja ställningen. Och det lär ju då självklart ingå en beskrivning av vilka arbeten som ställningen är gjord för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tony Rosendahl och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hittills är det i alla fall ingen som har lyckats presentera en lagparagraf som ger någon som helst anledning att misstänka att TS skulle kunna bli fälld för det, så det ser inte särskilt troligt ut nej. Kontentan är densamma som den varit från början, rent juridiskt är det fritt fram för TS.
Egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken 8 kap. 8§. Nu orkar jag inte repetera fler gånger ;)

/Krille
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
K
Obehagligt med så många inlägg för en struntsak. Trådstartaren, upp på byggställningen och fixa det du ska när hantverkaren inte är där, problemet löst. Samt var bestämd med hantverkaren att han inte får beträda din garageuppfart då du har ansvar om han halkar på den, därmed måste han bygga en ställning över garageuppfarten för att ta sig till huset. Var vänlig stäng tråden.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Kojak skrev:
Obehagligt med så många inlägg för en struntsak. Trådstartaren, upp på byggställningen och fixa det du ska när hantverkaren inte är där, problemet löst. Samt var bestämd med hantverkaren att han inte får beträda din garageuppfart då du har ansvar om han halkar på den, därmed måste han bygga en ställning över garageuppfarten för att ta sig till huset. Var vänlig stäng tråden.
Det är ok att vara trött på denna tråd men du behöver inte skriva dumheter.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Kojak skrev:
Obehagligt med så många inlägg för en struntsak. Trådstartaren, upp på byggställningen och fixa det du ska när hantverkaren inte är där, problemet löst. Samt var bestämd med hantverkaren att han inte får beträda din garageuppfart då du har ansvar om han halkar på den, därmed måste han bygga en ställning över garageuppfarten för att ta sig till huset. Var vänlig stäng tråden.
Obehagligt att vi i samhället är på väg åt just det hållet , bara jag kommer fram syndromet .
Tyvärr speglar det beteendet av sej på dagens ungdom .
 
Kojak skrev:
Obehagligt med så många inlägg för en struntsak. Trådstartaren, upp på byggställningen och fixa det du ska när hantverkaren inte är där, problemet löst. Samt var bestämd med hantverkaren att han inte får beträda din garageuppfart då du har ansvar om han halkar på den, därmed måste han bygga en ställning över garageuppfarten för att ta sig till huset. Var vänlig stäng tråden.
Mycket bra, håll de "snåla" byggarna kort!
 
Nerre skrev:
Jag som trodde man var behörig om man innehade en behörighet? Men om det nu är fel och du har fått ditt ordmärkande tillfredsställt så kan du helt enkelt i mitt inlägg byta ut "har behörighet" mot "är behörig".
Du kan tycka vad du vill om "mitt ordmärkande". Det är, som jag redan påtalat flera gånger, INTE mitt ordmärkande, det är trafikverket som påtalar dessa oklarheter, om du sedan inte förstår vad de menar, så kan jag bara beklaga.

Nerre skrev:
Du har inte läst föreskriften om ställningar va? Där står det nämligen att den som sätter upp en ställning är skyldig att ta fram en plan, den planen ska förutom uppsättning och nedtagning av ställningen även inkludera arbete på ställningen. Där torde det då ingå en beskrivning av vilka som är behöriga att nyttja ställningen. Och det lär ju då självklart ingå en beskrivning av vilka arbeten som ställningen är gjord för.
Inte du heller, uppenbarligen, eftersom du skriver "torde" ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.