thomasx skrev:
Om man har tillstånd, så är man behörig. Men om man är behörig, utan tillstånd, hur vet man då om man är behörig eller ej. Sunt förnuft är en sak, som ofta kan tolkas olika - juridik är en annan, och ska vara entydig. Som redan nämnts otaliga gånger, TS kan rimligen anta att han är behörig i egenskap av byggherre, eller till och med i egenskap av fastighetsägare, betalande kund osv. Man kan TYCKA tvärtom, och det är just det, man kan tycka olika när det inte är klart och tydligt vad som gäller.

Avseende Trafikverkets information; jag har redan påpekat att det är en analogi, och ifrågasatt varför det skulle vara en skillnad, om nu någon hävdar det!

Dokumentet du länkar nämner ordet Obehörig en enda gång, och då i samband med en skylt. Men det definierar inte ordet obehörig, eller nämner ett enda ord om vilka som är behöriga och inte, och hur detta ska fastställas och klargöras. Det är just precis det som trafikverket tar upp. En snabb googling gav följande dokument, sök på "behörig" i dokumentet så får du en kort förklaring. Jag vet att jag läst en längre förklaring till detta och jag tror även det var på trafikverkets hemsida, men som sagt, här är vad jag hittade efter en snabb googling, typ första träffen på sökningen: Trafikverket behörig trafik.
[länk]
TS kan rimligen inte anta att han är behörig eftersom ts har fått ett nej från entreprenören
 
thomasx skrev:
Särskilt inte eftersom det är tillåtet ;)
Vad är tillåtet ?
 
thomasx skrev:
Om man har tillstånd, så är man behörig. Men om man är behörig, utan tillstånd, hur vet man då om man är behörig eller ej.
Men hur vet man om man har tillstånd?

TS kan rimligen anta att han är behörig i egenskap av byggherre, eller till och med i egenskap av fastighetsägare, betalande kund osv.
Men TS kan alltså inte rimligen anta att han har tillstånd att beträda arbetsplatsen, i egenskap av byggherre?

Dokumentet du länkar nämner ordet Obehörig en enda gång, och då i samband med en skylt. Men det definierar inte ordet obehörig, eller nämner ett enda ord om vilka som är behöriga och inte, och hur detta ska fastställas och klargöras.
Dokumentet jag länkar till innehåller en beskriving av en skylt som kan användas på arbetsplatser för att visa att inte vem som helst får gå in. Den skylten sitter på alla stora byggarbetsplatser i Stockholm. Men du menar alltså att Arbetmiljöverket är helt ute och cyklar som tycker att man ska använda en sån skylt?

[länk]
Det där sa ju inte mycket, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara enklare att veta om man har tillstånd eller inte än att veta om man är behörig eller inte.
 
Nerre skrev:
Men hur vet man om man har tillstånd?


Men TS kan alltså inte rimligen anta att han har tillstånd att beträda arbetsplatsen, i egenskap av byggherre?
Bra fråga. Min tolkning av det trafikverket skriver, är att ett tillstånd är något konkret, medan en behörighet är mer immateriell. Hur vet du om du är behörig att köra bil? Jo, du har tillstånd i form av ett körkort, och finns listad i körkortsregistret. Men om "behörighet" bara delas ut ad hoc, spontant, utan formella tillstånd, hur ska man då veta, särskilt ur juridisk synpunkt?


Nerre skrev:
Dokumentet jag länkar till innehåller en beskriving av en skylt som kan användas på arbetsplatser för att visa att inte vem som helst får gå in. Den skylten sitter på alla stora byggarbetsplatser i Stockholm. Men du menar alltså att Arbetmiljöverket är helt ute och cyklar som tycker att man ska använda en sån skylt?
Ja, om det inte finns en klar och tydligt definition av vilka som är behöriga, så är de det. På precis de grunder som trafikverket insett och informerar om. Jag ser ur den aspekten ingen som helst skillnad mellan en förbudsskylt på t.ex. en byggställning och en på en vägbro.

Nerre skrev:
Det där sa ju inte mycket, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara enklare att veta om man har tillstånd eller inte än att veta om man är behörig eller inte.
Därför att tillståndet är något konkret, ett bevis på att du faktiskt har tillstånd.
 
Men ok, TS har fått veta av entreprenören att han inte får beträda byggställningen, låt oss då säga att han därmed inte är behörig.

Åsså rätt som det är en dag säger en av arbetarna som är uppe på byggställning, till TS, hörru TS, kom upp här och kolla på en grej.

Är TS därmed plötsligt behörig?
Hur ska TS agera?
 
harry73
Polos skrev:
TS kan rimligen inte anta att han är behörig eftersom ts har fått ett nej från entreprenören
Ts kan anta att han är behörig som byggherre och som fastighetsägare eftersom det i avtalet är underförstått at han har tillträde till hela sin fastighet. Också fönsterkarmar hänggrännor mm. Och avtalet går före handverkarens nej
 
Men enligt den där skriften du länkade till så angav ju trafikverket att poängen med tillstånd var att det stod i den lokala föreskriften vilka som har tillstånd. Varför kan det inte stå i den lokala föreskriften vilka som har behörighet?
 
harry73 skrev:
Ts kan anta att han är behörig som byggherre och som fastighetsägare eftersom det i avtalet är underförstått at han har tillträde till hela sin fastighet. Också fönsterkarmar hänggrännor mm. Och avtalet går före handverkarens nej
Enligt arbetsmiljölagen så har hantverkaren ansvar för vilka som får beträda arbetsplatsen. Så länge en del av fastigheten är arbetsplats så är det den arbetsmiljöansvarige som bestämmer vilja som får beträda arbetsplatsen.

Man kan se det som att TS "hyr ut" en del av sin fastighet till hantverkaren för att hantverkaren ska kunna göra ett jobb på fastigheten.
 
thomasx skrev:
Men ok, TS har fått veta av entreprenören att han inte får beträda byggställningen, låt oss då säga att han därmed inte är behörig.

Åsså rätt som det är en dag säger en av arbetarna som är uppe på byggställning, till TS, hörru TS, kom upp här och kolla på en grej.

Är TS därmed plötsligt behörig?
Hur ska TS agera?
Det skulle nog funka på samma sätt som på vårt villabygge. (Totalentreprenad)
Entreprenören låter oss inte vara där själva men så fort det är snickare där är vi välkomna att titta och kontrollera så mkt vi orkar.
 
Nerre skrev:
Men enligt den där skriften du länkade till så angav ju trafikverket att poängen med tillstånd var att det stod i den lokala föreskriften vilka som har tillstånd. Varför kan det inte stå i den lokala föreskriften vilka som har behörighet?
Det är skillnad på att vara behörig, och att inneha en behörighet. Nyss talade du om att vara behörig, eller obehörig, nu talar du om att inneha en behörighet. See the difference? Ur juridiskt perspektiv är skillnaden stor, och avgörande.
Hur många arbetsplatser har en lokal föreskrift med en lista på vilka som innehar behörighet? Finns en sådan på TS arbetsplats?
 
Poxeman skrev:
Det skulle nog funka på samma sätt som på vårt villabygge. (Totalentreprenad)
Entreprenören låter oss inte vara där själva men så fort det är snickare där är vi välkomna att titta och kontrollera så mkt vi orkar.
Är ni eller är ni inte behöriga?
 
harry73
Poxeman skrev:
Det skulle nog funka på samma sätt som på vårt villabygge. (Totalentreprenad)
Entreprenören låter oss inte vara där själva men så fort det är snickare där är vi välkomna att titta och kontrollera så mkt vi orkar.
Skillnaden är att ni inte bor på fastigheten under bygget och inte har en tydlig anledning att vara där förutom i form av byggherre. Hade ni velat utföra komplementbyggnader själva eller utförd en del arbetsmoment själva, hade ni avtalat om det.
I ts avtal är om inte skrivtligt då i allafall underförstått att han bor på sin fastighet under arbetet och därmed har han tillgång til, sin fastighet om det inte står något annat avtalet
vill E ha en arbetsbod på kundens mark, brukar det stå i avtalet. På samma sätt borde det stå om E vill att kunden inte har tillträde till delar av arbetsplatsen
 
harry73 skrev:
Ts kan anta att han är behörig som byggherre och som fastighetsägare eftersom det i avtalet är underförstått at han har tillträde till hela sin fastighet. Också fönsterkarmar hänggrännor mm. Och avtalet går före handverkarens nej
Ställningen är inte ts fastighet
 
harry73
Hängrännan är, fönsterkarmar också, och marken under ställningen också.
 
thomasx skrev:
Men ok, TS har fått veta av entreprenören att han inte får beträda byggställningen, låt oss då säga att han därmed inte är behörig.

Åsså rätt som det är en dag säger en av arbetarna som är uppe på byggställning, till TS, hörru TS, kom upp här och kolla på en grej.

Är TS därmed plötsligt behörig?
Hur ska TS agera?
Ts har fått nej att jobba själv från ställningen , han får endast vara på ställning för att kontrollera arbete med arbetsledare närvarande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.