22 119 läst · 59 svar
22k läst
59 svar
Byggfirma vägrar åtgärda efter besiktning
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 013 inlägg
Då får man stämma dem och en fällande dom verkar leda till problem med att vara auktoriserad hos Säker vatten.
https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/besiktning
https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/besiktning
ARN är nog bättre att börja med.
Edit: innan det dras till domstol alltså, inte innan du tar kontakt med dem.
Edit: innan det dras till domstol alltså, inte innan du tar kontakt med dem.
Jag skulle faktiskt i första hand föreslå kontakt med branschorganisationen Säker vatten istället. Mycket effektivare om press på firman sätts från det hållet. Det kan tom räcka att man talar om för firman att enligt Säker vattens regler så SKALL det finnas ”vattenfelsbrytare” om golvbrunn saknas och om dom inte kommer dit och installerar det pronto så tas kontakt direkt med Säker vatten istället.D Daniel 109 skrev:
Ah men toppen! Ja det känns ju som den enklare vägen, och kanske mer effektiva. TackF fsn skrev:Jag skulle faktiskt i första hand föreslå kontakt med branschorganisationen Säker vatten istället. Mycket effektivare om press på firman sätts från det hållet. Det kan tom räcka att man talar om för firman att enligt Säker vattens regler så SKALL det finnas ”vattenfelsbrytare” om golvbrunn saknas och om dom inte kommer dit och installerar det pronto så tas kontakt direkt med Säker vatten istället.
https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/besiktningSakervatten skrev:
Redigerat:
Citatet kommer från länken i samma inlägg.
Nu la jag till det incitat taggen, bättre så?
Nu la jag till det incitat taggen, bättre så?
nja, ingen större skillnad. Så nej, inte direkt bättre. Den citeringen använder du när du citerar andras inlägg, lämpligen för att alla som läser förstår vem det är du avser svara. I detta fallet kunde du med fördel ha nöjt dig med ” ” och länken. Även solen har fläckar verkar det som….D Daniel 109 skrev:
P prunila skrev:Hej!
En byggfirma har renoverat delar av mitt kök samt badrum. För några veckor sedan gjordes slutbesiktning och det blev då en anmärkning på att vattenfelsbrytare till tvättmaskinen (som är i köket) saknas så det behöver installeras innan det blir godkänt.
Att installera tvättmaskin är med i min offert och något som jag har betalat för men när jag informerade byggfirman om vad besiktningsmannen kom fram till så sa de att jag själv behöver stå för kostnaderna för material och rörmokare (även fast detta är något jag dels påmint om under renovering, de är certifierade för säkert vatten och det står med i min offert).
Sedan det mejlet ringde och mejlade jag flera gånger. Till slut fick jag tag på en säljare som sa att de gärna hade varit med på besiktningen - vilket de självklart hade fått vara om jag hade vetat att de ville det - samt att han skulle höra av sig ett par dagar senare för att boka in en tid. Nu har det gått mer än en vecka och jag får inte tag på dom. Känner mig handfallen i hur jag ska göra då jag dels inte har råd att ta den kostnaden själv just nu plus att jag tänker att jag måste använda den firman då det är dom som har gjort allt annat plus att besiktningsmannen kommer behöva komma tillbaka en extra gång vilket de kommer behöva betala för och nu känns det inte som att de varken kommer komma tillbaka eller vilja betala för de extra timmen som besiktningsmannen kommer ta betalt för.
P prunila skrev:Hej!
En byggfirma har renoverat delar av mitt kök samt badrum. För några veckor sedan gjordes slutbesiktning och det blev då en anmärkning på att vattenfelsbrytare till tvättmaskinen (som är i köket) saknas så det behöver installeras innan det blir godkänt.
Att installera tvättmaskin är med i min offert och något som jag har betalat för men när jag informerade byggfirman om vad besiktningsmannen kom fram till så sa de att jag själv behöver stå för kostnaderna för material och rörmokare (även fast detta är något jag dels påmint om under renovering, de är certifierade för säkert vatten och det står med i min offert).
Sedan det mejlet ringde och mejlade jag flera gånger. Till slut fick jag tag på en säljare som sa att de gärna hade varit med på besiktningen - vilket de självklart hade fått vara om jag hade vetat att de ville det - samt att han skulle höra av sig ett par dagar senare för att boka in en tid. Nu har det gått mer än en vecka och jag får inte tag på dom. Känner mig handfallen i hur jag ska göra då jag dels inte har råd att ta den kostnaden själv just nu plus att jag tänker att jag måste använda den firman då det är dom som har gjort allt annat plus att besiktningsmannen kommer behöva komma tillbaka en extra gång vilket de kommer behöva betala för och nu känns det inte som att de varken kommer komma tillbaka eller vilja betala för de extra timmen som besiktningsmannen kommer ta betalt för.
Vad gör jag? Tack på förhand
Vad gör jag? Tack på förhand[/QUOTE
betala inte före besiktning eller innan restpunkter är klaraP prunila skrev:Hej!
Vad gör jag? Tack på förhand