Kan ju vara så att man haft fel fasföljd tidigare och efter centralbyte är den korrekt. Man bör väl visserligen mäta fasföljden innan byte och kanske sätta samma följd alt. fråga kund vad som önskas.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kan ju vara så att man haft fel fasföljd tidigare och efter centralbyte är den korrekt. Man bör väl visserligen mäta fasföljden innan byte och kanske sätta samma följd alt. fråga kund vad som önskas.
If it works - don't fix it!

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Rätt fasföljd är den som var innan. Börjar man byta bara för att tillfredsställa någons ocd så har man snart stora problem.

• Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Dessutom vad händer om trefaskompressorn arbetar åt fel håll och är en kolv.
Inloppsventilerna till den kan vara gjorda som backventiler.
Det gör absolut ingenting att köra en kolvkompressor bakvägen. Den gör samma arbete ändå :)

Putten Putten skrev:
Det gör absolut ingenting att köra en kolvkompressor bakvägen. Den gör samma arbete ändå :)
kan smörjning kanske påverkas? Behöver lite längre körning då kanske?

• Gilla
UlfPersson
  • Laddar…
M
Jag drar inga slutsatser alls när jag kollar upp företaget på proff.se :D

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
kan smörjning kanske påverkas? Behöver lite längre körning då kanske?
Nope. Oljepump (om det finns) samma verkningsgrad åt bägge håll, likaså med stänksmörjning.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Nope. Oljepump (om det finns) samma verkningsgrad åt bägge håll, likaså med stänksmörjning.
En äldre mitsubishi-kompressor som jag har arbetat med har en lodrät placerad motor-/pump-axel där smörjningen ordnas av en slags turbin monterad på motoraxeln längst ner i botten.

Den turbinen fungerar inte om motorn går åt fel håll, men å andra sidan, den pumpen använder enbart en fas, hjälpfas (drift-kondensator) och nolla.

Verkar ju för vanligt att det blir fel fasföljd...

Hos tjejen:
Nätägaren gjorde en reparation i nätet före mätarskåpet.
Efter det lät värmepumpen lite annorlunda och gav dåligt med varmvatten (i somras, så ingen värmeproduktion). Den blev så het att det termiska skyddet i kompressorn löste gång på gång.
Det var nätägaren som blandat runt faserna.
VP-elnissen lade om två faser i VP så scrollkompressorn gick åt rätt håll igen.
Med följd till att fasföljden fortfarande är fel i trefasuttagen, iaf i det uttaget jag körde min kompressor i.

Bra att det kommer fram lite sådant här

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om panna/pump är så känslig för fasföljd borde det sitta ett skydd som stoppar om det är fel fasföljd.
Mina 2 hittills värmepumpar har inte brytt sig om fasföljd.

Protte
De maskiner som har skydd mot fel fasföljd startar inte (så länge det är rättkopplat inuti dem - har man kopplat fel så två faser är skiftade på kompressorn så hjälper inte skyddet) men det här: äldre värmepump som inte har fasskyddskontroll kommer att gå baklänges, vilket en scroll inte mår bra av....

pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar som om både kompressor och vattenpump har gått sönder. Den ena kan ju ha gått sönder pga att den andra går sönder, exempelvis så skulle kompressorn kunna gå sönder pga att vattnet trycks i fel riktning genom denna och sedan går vattenpumpen sönder pga att den körs baklänges under längre tid. Ren spekulation från min sida dock.

Det intressanta här är väl att företaget som bytte elcentralen inte försäkrade sig om fasföljden. Detta var extremt viktigt i mitt arbete som elektriker (för många år sedan). Det var det första jag fick lära mig när jag kom ut på en industri: Man måste hålla koll på fasföljden och man skall verifiera den efteråt.
JÄVLIGT dumt om en stor fläkt blåser baklänges..... exv och en massa andra saker där folk kan komma att säga AJJJ.

Så det här var ja inte så bra.

S skaraborgsfakir skrev:
De maskiner som har skydd mot fel fasföljd startar inte (så länge det är rättkopplat inuti dem - har man kopplat fel så två faser är skiftade på kompressorn så hjälper inte skyddet) men det här: äldre värmepump som inte har fasskyddskontroll kommer att gå baklänges, vilket en scroll inte mår bra av....

Tråd från 2019

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.