B
Tack så mycke.

Ja det vart inte alls så dyrt som vi trodde. Men det blir väl så om man får tag i bättre begagnat av vissa saker, och srn gör allt själv. Tex jag tapetserade för första gången i förrgår.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Ett större fönster skulle kosta <10.000 med allt och skulle ge mångfald tillbaka. Men nu är jag tjatig...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett större fönster skulle kosta <10.000 med allt och skulle ge mångfald tillbaka. Men nu är jag tjatig...
Men ja, Det är du. Hahaha. Jag trodde vi hade släppt det där jävla fönstret?
 
  • Gilla
  • Haha
Franken. och 3 till
  • Laddar…
E
Jävlar vad mycket negativa människor det verkar finnas i denna tråd. Själv tycker jag att det ser supermysigt ut. Det är väl alldeles kanon att ta vara på ytan som finns i huset istället för att det ska stå tomt. Det där blir kanon, kör hårt!
 
  • Gilla
vidamic och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag inte på. Det skulle ju betyda att skummet isolerar 5 gånger bättre än lösull. Sådant material har inte uppfunnits ännu.
Jo skummet finns och är mycket mycket bättre än lösull.
Många använder skummet i attefallare för att få mycket tunnare väggar och fortfarande ha rätt energikrav.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
Haha tack!
Ja visst finns det människor till allt.
Jag tyckte detsamma. Vi har 2 barn men bor litet på 78 kvm a' 3 rum och kök, men nu gör jag ett extra rum till mig och frun, så kan ungarna ha egna rum (äntligen) både för oss och dom. Jag skulle bygga ut i en vinkel, men fasiken vad det kostar. Men då gick jag upp på vinden och såg direkt att där ska jag bygga, och så vart det, även om fönstret är litet, men JAG gillart!
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Du har garanterat fått mer värde än vad det kostat.
Själv så skulle jag inte vilja ha mina kläder i ett oisolerat utrymme.
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
T Polos skrev:
Du har garanterat fått mer värde än vad det kostat.
Själv så skulle jag inte vilja ha mina kläder i ett oisolerat utrymme.
Nää jag funderar på om jag ska lägga in lite isolering iallafall. Men bara typ 10-15 cm det jag får plats med.
 
Jag tycker det är synd på rummet och allt jobb ni lagt ner att ni inte valde ett roligare fönster om det t.ex är för möbleringen ni valde ett litet. Ett runt fönster eller halvmåneformat skulle varit så mycket roligare. Kram från Lollo
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
Hur gör man för att gå ur gruppen? Det här va ju inge kul alls. Nu är det ju inte ni era jävlar som ska ha rummet. Nu är det som det är och jag kommer inte byta ut fönstret, men om jag gör det så kommer det bli ett mindre!
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Bry dig inte. Vissa är som skivor som hakat upp sig och tuggar om tills man tröttnar på att svara. Då tror de att de "vunnit".

Foam-king vet jag inte mycket om. Men jag ser deras lokal från snickeriet.

Tvivlar lite på isolerförmågan men det som talar för att det skall fungera är metoden. Du slipper alla köldbryggor vilket kan betyda mer än tjockleken. 145mm väl utförd isolering ger ungefär samma uppvärmningskostnad som 30cm lösull eller slarvisolering med glipor och intryckta partier här och där.

Se upp med kondensbildning. Om du hade möjlighet att låta det stå ett tag så har du sett hur det fungerar. Om det inte var kondens då så blir det ingen sedan heller. Hade det varit lite så skulle troligen bättre ventilation åtgärdat problemet.

Ventilation är hur som helst en bra ide ;).

Min tidigare villa låg inklämd mellan två lika stora fullisolerade entreprenadbyggda villor med "modern" standard. De hade dessutom värmepumpar och grejer när jag bara hade en värmeväxlare.

Efter samtal med grannarna viste jag att att vi alla låg på en årsförbrukning mellan 15-17000 kw.

Likvärdiga mao. Trots att de satt med bergvärme och tjock isolering när jag hade 145mm i väggarna och ventilerade med en Flexit för 15 papp. Medger att den riktiga kostnaden för vent ligger i rör och don, som jag sorgfälligt bortser ifrån vid jämförelsen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
findus42 findus42 skrev:
Bry dig inte. Vissa är som skivor som hakat upp sig och tuggar om tills man tröttnar på att svara. Då tror de att de "vunnit".

Foam-king vet jag inte mycket om. Men jag ser deras lokal från snickeriet.

Tvivlar lite på isolerförmågan men det som talar för att det skall fungera är metoden. Du slipper alla köldbryggor vilket kan betyda mer än tjockleken. 145mm väl utförd isolering ger ungefär samma uppvärmningskostnad som 30cm lösull eller slarvisolering med glipor och intryckta partier här och där.

Se upp med kondensbildning. Om du hade möjlighet att låta det stå ett tag så har du sett hur det fungerar. Om det inte var kondens då så blir det ingen sedan heller. Hade det varit lite så skulle troligen bättre ventilation åtgärdat problemet.

Ventilation är hur som helst en bra ide ;).

Min tidigare villa låg inklämd mellan två lika stora fullisolerade entreprenadbyggda villor med "modern" standard. De hade dessutom värmepumpar och grejer när jag bara hade en värmeväxlare.

Efter samtal med grannarna viste jag att att vi alla låg på en årsförbrukning mellan 15-17000 kw.

Likvärdiga mao. Trots att de satt med bergvärme och tjock isolering när jag hade 145mm i väggarna och ventilerade med en Flexit för 15 papp. Medger att den riktiga kostnaden för vent ligger i rör och don, som jag sorgfälligt bortser ifrån vid jämförelsen.

Mvh Findus
Ventilation finns mellan isoleringen och uttertaket så är det en luftspalt på ca 20mm.
Isoleringen har suttit uppe sen februari 2015 och ingen kondens har uppstått. Det var nu för ca 1 månad sen som jag påbörjade arbetet igen.
(Jag har haft lite annat att göra efter ett företag dränerade om runt kåken)

Det är en ventil ovanför fönstret på utsidan och öppningen går in mellan isoleringen och yttertaket (alltså in i luftspalten) jag har borrat hål i alla takstolar uppe vid nock, så luften ska kunna ta sig genom och in under hela taket.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
B
P xxxscrabblexxx skrev:
Jag tycker det är synd på rummet och allt jobb ni lagt ner att ni inte valde ett roligare fönster om det t.ex är för möbleringen ni valde ett litet. Ett runt fönster eller halvmåneformat skulle varit så mycket roligare. Kram från Lollo
Just ja. Du som tycker så, du kan ju komma hit och sätta in ett större fönster och gärna betala för det också, nu när ni alla klagat på fönstret så om ni slår ihop alla era små skallar så ska ni väl kunna byta fönster hos mig. Ett plus är väl att om ni är så många så lär det ju inte bli så dyrt för ett nytt och stort och fint fönster som släpper in allt ljus, slå ut hela väggen när ni ändå håller på.

Jag hade klarat mig utan fönster också. Men huset såg mycket trevligare ut från utsidan med ett fönster. Så bara därför har jag satt dit det.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Jag skulle inte vilja förvara de kläder jag dagligen använder i ett oisolerat utrymme. Det är ett, möjligtvis ”lyxigt”, förråd.

Men som tidigare svarare skrivit, omöjligt att veta värdeökningen. För mig, om jag skulle vars köpare, skulle den inte vars så hög, då jag ser ditt sovrum som just en WIC, möjligen ett tv-rum, pga det lilla fönstret.

Vi bygger nu ut ett sovrum (vårt 5:e) och ett tv-rum, blir alltså 7 rok. Mäklare har sagt att generellt ger det 6:e sovrummet en värdeökning på 1 miljon i mitt område, Dvs ca 25 % ökning. Detta för att marknaden för hus med 5 sovrum är liten.
Om jag hade varit köpare och huset hade få antal rum skulle jag säga att detta var ett smart drag och gärna varit med och lagt bud. Självklart skall huset få ett högre värde än tidigare men vilken nivå ger jag mig inte på. :)
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
Jag tror att Björk inte är ute efter några tekniska råd. Hon ville veta om vinden ger extra värde på huset.
Jag tror faktiskt inte. Som boyta räknas det bara om takhöjden är minst 1.90 på en bredd på minst 0.6 m. Om man tittar på första bilden med 1.95 till nocken och fönsterbredden 62 cm så ser det inte ut som extra boyta.
Man kanske kan använda rummet som extra förråd, alltså biutrymme.
Däremot skulle jag helt avstå från att buda på detta hus pga den konstiga skumisoleringen. När den börjar brinner utvecklas ganska otrevliga gaser.
https://ing.dk/artikel/isolering-med-skum-oger-risikoen-brand-114791
och här en avhandling från Chalmers:

Polyuretanisoleringens brandbeständighet är sämre än stenullsisoleringens och
beroende på användningen av flamskyddsmedel i polyuretanisolering varierar
dess brandklass från B till E. Eftersom polyuretan är en termohärdad plast som
förkolnar vid höga temperaturer så droppar aldrig materialet vid brand, vilket
annars är ett vanligt problem för plastisolering. En nackdel med polyuretan är att
det uppkommer kraftig rökutveckling när materialet brinner och då frisläpps
kolmonoxid, vätecyanid och isocyanater.

Jag skulle aldrig våga sovaa i detta rum, eller låta mina barn sova där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.