electroluxaren skrev:
Kolla om det går och attdu får Borra för bergvärme först
Har pratat med Vårgårda nu. Det går att borra BV men dom tyckte huset va för litet. Är ett enplanshus på 138 kvm.
 
Bv slipper man ful/högljud utedel, mindre löpande underhåll, längre livslängd och möjlighet till frikyla. Köra det plus ftx ventilation med isolerade rör för frikyla hade varit mitt förstahandsval, kanske kombinerat med en takkasset för frikyla strategiskt placerad för att få mer kyleffekt.
 
  • Gilla
Börjes Pöjk och 1 till
  • Laddar…
@Dojk Mitt hus är 140m2, dock byggt på 60talet, så isoleringsförmåga är sämre. Men jag valde ändå BV framför luft/vatten då jag fick som ovan nämnt ett tyst system där all teknik står inomhus. Men största anledningen var faktiskt att jag skulle köra frikyrka. Det är de bäst valet jag gjort. Svalt och skönt, billig uppvärmning och BV anses bra ut ett värdehöjande perspektiv också.

Kör på BV med frikyla, själva kylan kostar några kronor per dag att köra, det är bara cirkpump och eventuell konvektor som drar ström.

Alla andra lösningar är mycket dyrare i längden.
Och bygger du helt nytt kan alla rör gömman snyggt i väggarna. =0)
 
T tobben87 skrev:
Vart i landet ska du bygga huset? Det avgör lite vilken teknik man kan använda för AC inomhus. Men generellt är det frikyla som är mest ekonomiskt, men för att upp det behövs en markvärmepump, typ bergvärme.
Du behöver ingen värmepump för det, men du måste ha ett borrat hål och element eller kasetter för frikyla. Billigast och enklast är en vanlig AC. Det har jag i sovrummet, bryr mig inte om det är varmt i andra rum, bara man kan sova svalt. Skall du ha till flera rum finns multisplit att sätta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
@R134a Absolut, det räcker med ett hål, ner med slangar och pumpa runt brinen till dina enheter, typ fläktkonvektorer eller kylbatteriet. Men om man bygger nytt, då känns det hål i huvudet att första borra ett hål och sedan sätta in en frånluftsvärmepump. Du behöver samma djup på hålet som till en BV eller till och med lite till när du ska köra frikyla, så att det finns ett kyllager att ta ut.
Således får du betala en stor del av en BV installation utan att utnyttja den.

Ser man till TCO (total cost of ownership) så blir det betydligt billigare i längden att köra frikyla mot vanliga luft luft pumpar.

En luft luft pump är billig i installation men dyr i drift, frikyla kostar i installation men är billig i drift.
En luft luft kräver även mer regelbunden service av inne och utedelen än en frikyleinstallation gör.
 
B
Runt 15-20 får man en installerad luft luftvärmepump med vettig kvalitet. Kör man bara den för ac för att kyl ett sovrum så blir det inte många kr i elräkning per år. Håller i typ 10år. Kanske en totalkostnad för kyla på totalt 3 till 4000kr per år, inkl. Räntor avskrivningar och en del el till kyla.

Om ambitionen är att kyla ett sovrum lär man inte få en billigare lösning (jo, möjligtvis en portabel ac) även på lång sikt.

Ska man kyla hela huset är det en annan sak.

Bergvärme med frikyla är jättebra på alla sätt o vis, förutom att det är en rejält stor kostnad vid installationen. Tror knappast att totalkostnaden med bergvärme + frikyla, blir billigare än frånluftsvärmepump och en luft luftvärmepump för kyla, om man har en rimlig kalkyllängd och kalkylränta.

Jag tror inte jag träffat på en enda person med duo eller multisplit som varit nöjd efter ett antal års drift. Tror man ska undvika den typen av lösningar i möjligaste mån.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag fick berättat av min ventilationskille att om man vill köra kyla genom ventilationsrören i en fläktanläggning så ska man ha kondensskydd på alla ledningar eftersom det kan bildas dagg på utsidan av rören om temperaturskiljnaden är för stor. Det vill man inte ha innbygt i väggarna.
Dessutom måste kanalerna göras rejält mycket större för att ge tillräcklig kyleffekt
 
Wigert Wigert skrev:
Dessutom måste kanalerna göras rejält mycket större för att ge tillräcklig kyleffekt
Jag kör 250mm ut från aggregatet och 125mm till alla rum, det räcker till ca 21-22 när det är som varmast ute.
Gammalt hus på ca 200m2 och bergvärme med frikyla
 
Man kan normalt inte kyla större mängder med enbart ventilationen kondenserings problem.bla
I ventilations kanaler som måste isoleras i bjälklaget.

Lite matte exempel.
En innerdel på ett AC /fläkt kylare cirkulerar luften i rummet samt avfuktar luften vattnet rinner bort i en slang . Med Stort luft flöde 250m3/h ( 250*1000*3600=l/s)
Ett ventdon i taket ger i ett rum har relativt litet luftflöde med kanske 20liter/s så kyleffekten är liten pga. Det låga luftflödet.
20l/s och 5grader i temp sänkning på luften ger 25ute 20 i tillluften 100w i kyleffekt kylning av luften är för kompensera för effekten av luftombytet dvs. Ventilation.
Mesta värmen som bildas i ett hus en sommardag är genom fönster flera hundra watt/m2. En solig dag ger solen närmare 1000w/m2 så stänga dörrar för slippa kyla onödig luft och solskydd.
Frikylan i Vent kan göra att man får svalt tillluft nattetid..
 
E _Elman_ skrev:
Man kan normalt inte kyla större mängder med enbart ventilationen kondenserings problem.bla
I ventilations kanaler som måste isoleras i bjälklaget.

Lite matte exempel.
En innerdel på ett AC /fläkt kylare cirkulerar luften i rummet samt avfuktar luften vattnet rinner bort i en slang . Med Stort luft flöde 250m3/h ( 250*1000*3600=l/s)
Ett ventdon i taket ger i ett rum har relativt litet luftflöde med kanske 20liter/s så kyleffekten är liten pga. Det låga luftflödet.
20l/s och 5grader i temp sänkning på luften ger 25ute 20 i tillluften 100w i kyleffekt kylning av luften är för kompensera för effekten av luftombytet dvs. Ventilation.
Mesta värmen som bildas i ett hus en sommardag är genom fönster flera hundra watt/m2. En solig dag ger solen närmare 1000w/m2 så stänga dörrar för slippa kyla onödig luft och solskydd.
Frikylan i Vent kan göra att man får svalt tillluft nattetid..
Vi har med gassande sol ute inte över typ 21-22 grader på nedevåningen där det är myket fönster, så det funkar alldeles utmärkt med kyla via ventillationen, på övervåningen har jag aldrig kollat men till och med jag som inte fryser normalt tycker att det kan vara lite kallt och gå och lägga sig, frugan tycker det är aldeles för kallt. Men ja, alla kanaler är kondensisolerade och varje rum har 125mm don. Aggregatet är ett Heru 250 vilket är ordentligt överdimensionerat, inga flödet är uppmätta och injusterade ännu.
Nu har jag inte fått igång frikyla ännu utan kör luft/vatten värmepump på ca 7 grader i kanalkylarna, så det bör motsvara ungefär vad som kommer från borrhålet, dessutom kommer det finnas ännu kallare media att tillgå när bergvärmen är igång och värmer poolen.
Kostnadsmässigt är det säkert en ren förlust med tanke på kostnad och tid för att installera jämfört med en LLVP i varje rum.
 
  • Gilla
Börjes Pöjk
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Vi har med gassande sol ute inte över typ 21-22 grader på nedevåningen där det är myket fönster, så det funkar alldeles utmärkt med kyla via ventillationen, på övervåningen har jag aldrig kollat men till och med jag som inte fryser normalt tycker att det kan vara lite kallt och gå och lägga sig, frugan tycker det är aldeles för kallt. Men ja, alla kanaler är kondensisolerade och varje rum har 125mm don. Aggregatet är ett Heru 250 vilket är ordentligt överdimensionerat, inga flödet är uppmätta och injusterade ännu.
Nu har jag inte fått igång frikyla ännu utan kör luft/vatten värmepump på ca 7 grader i kanalkylarna, så det bör motsvara ungefär vad som kommer från borrhålet, dessutom kommer det finnas ännu kallare media att tillgå när bergvärmen är igång och värmer poolen.
Kostnadsmässigt är det säkert en ren förlust med tanke på kostnad och tid för att installera jämfört med en LLVP i varje rum.
Överdimentionerar man luftflödena rejält så går det kyla med Vent .. men är det stora fönster i sol med normala luftflöden på 0.35l/m2 kommer man troligen bli besviken när det är +30grader ute
Gäller att alla kanaler är isolerade ordentligt
Så man inte riskerar kondensvatten på insidan och risk för legionella om man kör för kallluft med kondensrisk
Är kylbehovet 2kw i en öppen planlösning kan det bli jobbigt men sovrum utan stora fönster..
Gäller att man inte glömmer att luften skall vara i balans även med frånluftflöden .. 7grader frikyla efter 1,5 månad med 25-30 ute ur borrhålet. Bra hål ...med gissar att dom flesta får upp 12-14 grader. Efter en tid..
Som du själv skrev blir det lite väl kallt i sovrumet
Svårt att balansera kybehovet i olika rum.. med ventluften utan drag och vissa av rummen blir
För kalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.