Det går ofta hitta beggade Unifi produkter på tradera/blocket.
Du behöver kanske inte ha de senaste APn utan. Du kan köra en äldre variant och sen byta ut dem vartefter. Jag började med två AP PRO. Funkade kanon. Men när de blev EOL så bytte jag till två AC PRO. Det är sama takfäste så det var bara att byta.
 
E
D dcarlsson9 skrev:
Man kan verkligen säga att mitt humör och inställning till det hela gått från "jag tror jag vet" -> "jag vet ingenting" -> "det här låter dyrt" -> "jag vet ingenting"
Börja med en UDM PRO. Köp den redan nu, sen kan du lära dig med tiden.

Att be elektrikern dra kabel är minsta problemet.
 
D dcarlsson9 skrev:
Parallella kablar, betyder det att varje uttag har en egen dedikerad kabel istället fö

Huset är redan påbörjat och elektriker är på gång inom några veckor så jag är ute i sista stund. Ska dock ha ett möte med elektriker inom kort för precis såna här saker. Lutar åt att göra som du skriver: Takdosa med nätverkskabel + RJ45 kontakt) och in i en AP som dris via PoE.
Uttag med två portar i varje rum som matas med varsin nätverkskabel. Sätt uttagen det du planerar att ha tv, skrivare eller dator, samt några extra. Minst ett dubbelt uttag per rum. Dessutom som redan nämnts dra kabel till lämpliga ställen i taket för accessounkter. Har du garage eller friggebod drar du även dit.
 
D dcarlsson9 skrev:
Man kan verkligen säga att mitt humör och inställning till det hela gått från "jag tror jag vet" -> "jag vet ingenting" -> "det här låter dyrt" -> "jag vet ingenting"
Vad är det du känner dig osäker på?
 
Walle85
Lite alternativ som jag använt för att dra kablar till APs och kameror. Allt från takdosor till väggdosor och enkla VP rör. Ta det som passar bäst för just det du ska göra. Behöver du flera kablar till samma ställe så är det bra att ha en fast dosa. Ska du bara koppla in en kamera eller AP räcker det med ett enkelt rör eller slang som sitter i vägg/tak. Lock till dosor är bara att köpa och rör/slang som avslutas i vägg/tak direkt kan man lätt plugga med lite tejp man målar temporärt.

Grön, rund dörrspärr på en vit, vertikal yta med synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tak med rund ljusarmatur, möjlig rörelsedetektor, två skruvförband, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit rund takmonterad enhet mot vit vägg vilket kan vara en Wi-Fi-accesspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trähålad vägg med en spindel och ett litet blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit säkerhetskamera monterad på texturerad vit vägg, med övervakningsteknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en grå vägg med ett synligt rör eller hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takmonterad, svart Wi-Fi accesspunkt öppnad, exponerade kablar, upphängd, oavslutad installation, tekniskt underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E enoch85 skrev:
Kan man slippa switchar så gör man det, alla dar i veckan.
Blir svårt att få något nätverk utan switch.
WiFi ser jag bara som ett komplement till trådat och skule aldrig kunna leva med enbart WiFi.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E
X xLnT skrev:
Blir svårt att få något nätverk utan switch.
WiFi ser jag bara som ett komplement till trådat och skule aldrig kunna leva med enbart WiFi.
Fast, man har ju EN stor (POE) switch, gömd i ett rack. Inte fem små switchar lite överallt. Eller? :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Fast, man har ju EN stor (POE) switch, gömd i ett rack. Inte fem små switchar lite överallt. Eller? :)
Jag tycker man ska ha MINST två (redundans). Sen gillar jag personligen att tex POE mata en liten switch vid TV-bänken istället för att sätta 3st dubbeluttag där, tycker det ser rörigt ut. Man kan även dölja uttagen med tv-bänken eller under den.

Jag har två brandväggar, ett gäng switchar 40G till SAN och 10G till servrarna.
 
E
X xLnT skrev:
Jag tycker man ska ha MINST två (redundans). Sen gillar jag personligen att tex POE mata en liten switch vid TV-bänken istället för att sätta 3st dubbeluttag där, tycker det ser rörigt ut. Man kan även dölja uttagen med tv-bänken eller under den.

Jag har två brandväggar, ett gäng switchar 40G till SAN och 10G till servrarna.
Antar att vi kan vara överens om att det är en smaksak. Jag tycker det är betydligt mer cleant med uttag direkt i väggen.

Fördel med uttag direkt i väggen:
1. Mindre kabel
2. Lägre elförbrukning (försumbart, but still..)
3. Ytterligare en sak som kan gå sönder
4. Stökigt, en switch samlar damm
5. En switch tar onödig plats
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Antar att vi kan vara överens om att det är en smaksak. Jag tycker det är betydligt mer cleant med uttag direkt i väggen.

Fördel med uttag direkt i väggen:
1. Mindre kabel
2. Lägre elförbrukning (försumbart, but still..)
3. Ytterligare en sak som kan gå sönder
4. Stökigt, en switch samlar damm
5. En switch tar onödig plats
Absolut kan vi vara det.
Det blir billigare att sätta en liten switch än att sätta flera uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Absolut kan vi vara det.
Det blir billigare att sätta en liten switch än att sätta flera uttag.
Inte när du behöver byta den efter några år när den gett upp pga värme/damm/underdimensionerad väggvårta. Mindre, billiga, switchar är inte alls lika driftsäkra som större dyrare dito.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte när du behöver byta den efter några år när den gett upp pga värme/damm/underdimensionerad väggvårta. Mindre, billiga, switchar är inte alls lika driftsäkra som större dyrare dito.
Håller inte med, har haft mina TP-Link i åratal. Sen finstuderar man MTBF så kanske man finner skillnader.
(just den här modellen använder då ofta även "riktiga" nätverkstekniker om man snabbt vill lösa ett problem med för få fysiska nätverksuttag)
https://www.dustinhome.se/product/5010824777/tl-sg105-5-port-gigabit-switch
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte när du behöver byta den efter några år när den gett upp pga värme/damm/underdimensionerad väggvårta. Mindre, billiga, switchar är inte alls lika driftsäkra som större dyrare dito.
Jag delar inte din uppfattning om hållbarheten på elektronik.
Jag har under mina år(40st) inte haft någon nätverksutrustning som gått sönder.
Då hade jag ändå en D-link DIR-604 i mååånga år.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Då hade jag ändå en D-link DIR-604 i mååånga år.
Jo jag oxå, konstigt att den höll och inte orsakade någon brand....😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.