AXS
Du kan göra porten något smalare när du har en istället för två.

Snyggast med en, men gör den 20cm smalare.

Edit: skulle även sätta en dörr mellan förråd och garage.

Vad blir det för takstolar?
 
A Amrich skrev:
Solklart en bred 5m port!!

Fördelarna är flera bl.a:

  • Snyggare (subjektivt iofs)
  • Du kan ställa bilen eller annat i mitten vid behov. T.ex. däckbyte osv.
  • Lättare att ta sig förbi men cykel, gräsklippare eller annat bredvid en bil som stor parkerad i eller utanför garaget.
  • Billigare

Vissa brukar hävda som nackdel att det är mycket värme som försvinner när man öppnar. Det argumentet ger jag inte mycket för då det knappast blir något större luftutbyte, det blir ju inte korsdrag!

Sen öppnas nog porten sällan och det går ganska snabbt så innehållet i garaget hinner knappast kylas ner nämnvärt.

Jämför ett kylskåp som sett till storlek på dörr kontra volym skulle bli varmt direkt man öppnade det med det resonemanget.
Vad gäller det estetiska tycker jag tvärt om. :)

Två portar ger ett nättare intryck av byggnaden. Finare proportioner. Det bryter snyggt upp fasaden med tegel mellan portarna. En stor port ser vräkigare ut.

Rent praktiskt håller jag med @Amrich om fördelarna med bred port.
 
Redigerat:
AXS AXS skrev:
Du kan göra porten något smalare när du har en istället för två.

Snyggast med en, men gör den 20cm smalare.

Edit: skulle även sätta en dörr mellan förråd och garage.

Vad blir det för takstolar?
Feltänk. Skall man ersätta två 2,5 m behövs en bredare port än 5 m. 5 m port ger trängre mellan bilarna än två separata 2,5 m.
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
Freerole Freerole skrev:
Ahhh jag kan inte bestämma mig! En stor garageport (5 meter) eller två små (2 x 2,5m)? För och nackdelar med båda. Vad skall jag välja?
Jag är också i garagebyggartagen.
Valde 2 st 2,6m port av två anledningar:
1. Jag vill enkelt kunna parkera bilarna nära ytterväggarna och kunna öppna bildörrarna inåt mitten av garaget. Garaget är ca 6m brett invändigt så jag har ingen ambition att kunna öppna passagerardörr när bilen står inne i garaget.
2. Garaget kommer att vara varmgarage och endast den ena bilen kommer att köras in och ut dagligen. Därför tänker jag lite ekonomiskt och vill inte öppna en jätteport som släpper ut all värme.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
En sak till. Har du provat att rita in ett par bilar i garaget?
Om du kör in en fullsize 5m kombi närmast sidodörren så kanske du springer rakt in i framskärmen på bilen när du kliver in genom sidodörren. I så fall kanske du vill ha sidodörren liten närmare förrådet. Samtidigt förstår jag om du vill ha yta kvar mot kortväggen för att kunna sätta upp hyllor, arbetsbänk eller liknande.
Kan vara klokt att måtta in bilarna i vart fall.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
AXS
G Guson skrev:
Feltänk. Skall man ersätta två 2,5 m behövs en bredare port än 5 m. 5 m port ger trängre mellan bilarna än två separata 2,5 m.
Felskrivning kan jag gå med på. :)

Menade att biten mellan portarna (delvis) kan räknas bort. Om det är 40cm mellan går det att räkna bort 20cm.
 
AXS AXS skrev:
Felskrivning kan jag gå med på. :)

Menade att biten mellan portarna (delvis) kan räknas bort. Om det är 40cm mellan går det att räkna bort 20cm.
Du förlorar lika mycket mellan bilarna och kan därmed endast med svårighet kliva ur den högra. Teoretiskt kan väl hela mellanbiten räknas bort om man ersätter 2x2,5 m med en 5m.
 
AXS
G Guson skrev:
Du förlorar lika mycket mellan bilarna och kan därmed endast med svårighet kliva ur den högra. Teoretiskt kan väl hela mellanbiten räknas bort om man ersätter 2x2,5 m med en 5m.
Det är väl bara att köra lite närmare kanten på porten? Eller svänga lite. Eller backa in en bil och ha tight i mellan.

Även jag med 2,2m bred bil kan välja lite hur jag står i garaget. Bäst brukar bli att stå lite snett, men det är ju högst individuellt.

Hur som helst tycker jag det blir mer harmonisk med smalare port än ritning. Eller ännu hellre göra det något bredare.
 
AXS AXS skrev:
Det är väl bara att köra lite närmare kanten på porten? Eller svänga lite. Eller backa in en bil och ha tight i mellan.

Även jag med 2,2m bred bil kan välja lite hur jag står i garaget. Bäst brukar bli att stå lite snett, men det är ju högst individuellt.

Hur som helst tycker jag det blir mer harmonisk med smalare port än ritning. Eller ännu hellre göra det något bredare.
Kör in två såna bilar samtidigt så kan du knappt kliva ur någon av dem eller gå ut genom sidodörren oavsett om det är en bred eller två smala portar. Jag vet hur det kan vara när garaget är dimensionerat för leksaksbilar... :-D Två parkerade bilar bredvid varandra, en större blå och en mindre grå, med begränsat utrymme mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
AXS
G Guson skrev:
Kör in två såna bilar samtidigt så kan du knappt kliva ur någon av dem eller gå ut genom sidodörren oavsett om det är en bred eller två smala portar. Jag vet hur det kan vara när garaget är dimensionerat för leksaksbilar... :-D [bild]
Riviera? Snygg!

Parkeringen hos oss ger ca 10cm för att öppna dörren :D men jag kan göra såhär:

Men är vi då överens om att det är ett enbilsgarage han bygger? Resten blir förvaring.
 
  • Gilla
ecb182 och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Riviera? Snygg!

Parkeringen hos oss ger ca 10cm för att öppna dörren :D men jag kan göra såhär: [media]
Men är vi då överens om att det är ett enbilsgarage han bygger? Resten blir förvaring.
Det där är fusk! :-D Men ja, om man är slarvig med planeringen kan det lätt bli ett väldigt rymligt enbilsgarage. Jag tog ett krafttag och bytte två till en. 5,5 m bred för övrigt. Det var en tegelsten mellan enkelportarna från början.
Garage med två vita portar och tegelvägg, 5,5 meter bred, tidigare med enkelportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett nyrenoverat 5,5 meter brett garage med en stor vit garageport där det tidigare fanns två enkelportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
röstar absolut på en stor port för flexibiliteten. håller på med lite byggprojekt hemma nu och klar fördel att kunna ställa in saker lastade i skottkärra var som helst och utnyttja hela utrymmet bättre istället för att bli begränsad med en stolpe eller vägg i mitten. enklare bilfix eller däckbyte är även det betydligt enklare när man kan parkera i mitten.
hade du planerat ett betydligt bredare garage med gott om plats runt bilarna skulle det funka bättre med 2 portar.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Tack för all input! Det hjälper en verkligen att höra andras tankar och ideer. Har bestämt mig för att köra på en port, tror jag :). Tanken är att förvara två bilar i garaget. Då prata vi inte "jänkar-pråmar" utan "vanliga" bilar.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Freerole Freerole skrev:
Tack för all input! Det hjälper en verkligen att höra andras tankar och ideer. Har bestämt mig för att köra på en port, tror jag :). Tanken är att förvara två bilar i garaget. Då prata vi inte "jänkar-pråmar" utan "vanliga" bilar.
ett annat tips är att kolla på höjden. vad får du för fritt mått i portöppningen? bra om det går in en suv med takbox på.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Skulle jag bygga garage skulle jag se till att sidodörren var bredare än vanligt.

Det kanske är två bilar i garaget och sen vill man ta in en cykel eller in/ut saker med en kärra eller... och dessa saker är ju alltid självklart framför bilarna... ;)
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.