Kul projekt. Kommer du åt att lasta med maskin eller är det för hand som gäller?

F fiskbuggaren skrev:
Kul projekt. Kommer du åt att lasta med maskin eller är det för hand som gäller?
yes, bara sätta in gafflarna och lyfta :)

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Nu kommer ju nästa fundering.
Vad finns det för bra alternativ att förvara virket när det väl är torrt? Kommer ju inte hinna att använda allt på en gång

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Härlig värme därinne såfort solen ligger på

• Termometer visar 17.6°C och 76.4% luftfuktighet på en vägg i solen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Det här var en intressant tråd, hur går det med torken? Hur lång tid tar det att torka ner rått virke under vårmånaderna på ett ungefär?

Hej, funkar virkestorken bra?
Vilken virkesfuktighet kommer du ner på i det färdig torkade virket?
Hur lång tid tar det att torka virket?
Lite nyfiken för jag funderar på att bygga något liknande. Har en egenbyggda typ sauna tork idag. Om en soltork fungerar dugligt skulle jag kunde jag spara en hel del el.

H _hemmasnickaren skrev:
Hej, funkar virkestorken bra?
Vilken virkesfuktighet kommer du ner på i det färdig torkade virket?
Hur lång tid tar det att torka virket?
Lite nyfiken för jag funderar på att bygga något liknande. Har en egenbyggda typ sauna tork idag. Om en soltork fungerar dugligt skulle jag kunde jag spara en hel del el.

Tjena! Jorå den funkar bra, den sköter sig själv och kostar inte en krona el att driva :D De är lixom ett ”släng in virket och glöm bort projekt”
De enda jag har ändrat är att byta ut 220v fläkten till 2st 12v fläktar då den kylde ner temperaturen för mkt där inne. Och då kunde jag samtidigt ta bort omvandlaren som tömde batteriet på nätterna.

Jag personligen är nöjd med torken men det är ingen tork metod jag rekommenderar om de är bråttom att få ner till möbeltorrt(5-8%).

De var runt 40% när jag la in det och ner till 15% gick de väldigt fort, typ 3 månader. De var dom där sista procenten som satt jävligt långt in.
Jag la in virket i april ifjol och nu i början på maj sa min fuktmätare att virket hade 7-8% fuktighet. Så runt 1 år för mig som bor i mellersta Norrland.

Men om du skulle bygga en sådan tork så rekommenderar jag att du fixar automatiska tempratursensorer som kan säga åt fläkten när det är dags att köra igång. Jag har ställt in så att fläktarna startar på 55 grader och stänger av vid 45 grader. Allting styrs via home assistant så jag fick sätta ut wifi accespunkter på gården så att sändarna i torken har nätverk.

Bara höra av dig om de finns fler funderingar

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Hur mycket virke kan du lägga in i din tork och hur stor är torken?

QUOTE="Parkaas, post: 4160491, member: 244447"]Nu är torken packad med virke

gjorde ett test att kunna se fuktigheten i träet utan att behöva öppna torken genom att sätta två skruvar i virket och två skruvar som
Parkaas Parkaas skrev:
Nu är torken packad med virke och presseningen tvingar den färska luften från fläkten att vandra genom plankorna. Och ut genom ventilerna som sitter nere
[bild][bild][bild]

gjorde ett test att kunna se fuktigheten i träet utan att behöva öppna torken genom att sätta två skruvar i virket och två skruvar som går rakt igenom väggen, dra kabel mellan skruvarna för att kunna mäta utanför. Verkar funka hyffsat bra
[bild] [bild]

Visa bilaga 501754 Visa bilaga 501755[/QUOTE]

Tänkte prova att torka lite furu plank, 40x 125 145 170 195 225

Bör man måla ändarna eller spricker det ändå?
Hur lång tid i källaren bör man räkna med för golv till en ouppvärmd/ ibland uppvärmd stuga?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.