Snigla skrev:
Vill själv se en större bredd av ovanliga hus i sverige, tycker vi är ganska tråkiga (jag älskar olikheterna, jag vill inte bo i alla själv, men jag vill se andras drömmar och smak).. när människor i sig själva är så unika så bör det speglas i "livet" också.. både färger, material, utseenden, hus, kläder, tycken o tänken :)
Samtidigt som vissa vill ha en väldig variation så vill vissa ha som det har varit längst tid i detta land.
Dvs att det råder någon slags stilgemenskap på de hus som tillåts uppföras i ett område.

Vi kan ju inte enbart ha områden som är en mix av allt. De flesta vill bo i områden som har en gemensam stil och där husen stilmässigt passar ihop med varandra.
De måste ju få finnas båda två! Efter efterfrågan.
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 1 till
  • Laddar…
Ser jag fel eller kommer trappen vara "i vägen" för entrén?
 
Det är inget fel på variation men åtminstone jag upplever att när någon ska bygga något avvikande så handlar det ofta om enorma glaspartier och design liknande något från Picassos målningar i herrgårdsstorlek. (Detsamma verkar gälla när det ska byggas rent allmänt i Umeå (googla t.ex "väven umeå" eller "umeå östra station")).
Givetvis blir det unikt och avvikande men det upplevs för min del som att det framförallt handlar om att visa att det går samt visa att man kan ställas sig i främsta ledet när det gäller att följa modet.

Det här huset i artikeln hör till något som för mig känns mer kul då än "designade växthus", även om stilen per definition är mer något annat än amerikanskt, eller vad folk nu kommer fram till.
 
Alla som uppskattar annorlunda och originell design kan jag varmt rekommendera Brittiska TV programmet "George Clarke's Amazing Spaces". Finns att streama eller ladda ner.

Ny säsong i gång just nu som visar återigen väldigt kreativa lösningar. I motsats till "Grand Designs" handlar det inte mestadels om enorma fyrkantiga lådor av betong och stål.

"http://www.channel4.com/programmes/george-clarkes-amazing-spaces"
 
Snigla skrev:
Vill själv se en större bredd av ovanliga hus i sverige, tycker vi är ganska tråkiga (jag älskar olikheterna, jag vill inte bo i alla själv, men jag vill se andras drömmar och smak).. när människor i sig själva är så unika så bör det speglas i "livet" också.. både färger, material, utseenden, hus, kläder, tycken o tänken :)
Påminner mycket om husen vid Äppellunden i Brantevik. Kvadratisk bottenplatta och likadant tak.
 
Ruttenrot skrev:
7 miljoner (minst) efter 10år och arbete inom idrott/förskola - inte illa!
Sedan kan man väl tycka att det trappsmidet och kaklet gör att huset blir än mer "arabiskt". New England? Inte med det taket.
Inte för att jag förstår varför det har betydelse men 1994-2016 är med min matematik 22år och inte tio. En ganska lång tid att jobba för sin dröm för de allra flesta.
 
Manberg Manberg skrev:
Ser jag fel eller kommer trappen vara "i vägen" för entrén?
Tycker samma. Varför skall alltid trappor ner vid ytterdörren där all skit ligger.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
7 miljoner (minst) efter 10år och arbete inom idrott/förskola - inte illa!
Sedan kan man väl tycka att det trappsmidet och kaklet gör att huset blir än mer "arabiskt". New England? Inte med det taket.

Varför dyker alltid svenska avundsjukan upp?:crysmile:
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
E
F Fixarpappa skrev:
Varför dyker alltid svenska avundsjukan upp?:crysmile:
Folk letar väldigt noga efter den?
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Det där var ju inte i min smak direkt, men mycket snyggare än grannhuset iaf.

Ingen av husen visar dock på någon speciellt hög klass designmässigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.